Tavasszal két hónap alatt közel 1300 alkalmazottját küldte el a húsz legnagyobb hazai cipő-, illetve ruházati áruházlánc, ami majdnem 20 százalékos leépítést jelentett. Az áprilisi mélypont után a cégek többsége szép fokozatosan elkezdte ugyan növelni az alkalmazotti létszámot, de összességében még szeptemberben is 650-nel kevesebb embert foglalkoztattak, mint februárban. Ráadásul ebben érdemi változás nem is várható, a második hullám érkezése ugyanis ismét lejtőre küldte a szektort, ami miatt több cég megint elbocsátásokba kezdett.
A nagy divatláncok nem reagáltak teljesen egységesen a járvány, illetve az annak nyomán érkező válság miatt bezuhanó keresletre. A piacon alapvetően két stratégia bontakozott ki. A vállalatok kisebb része a nagy összeomlás idején is igyekezett megtartani alkalmazottjait, és a piaci átlagnál jóval kisebb mértékben csökkentette munkaerő-állományát. Ezeknek a cégeknek a többségénél azonban az értékesítés nyári normalizálódásakor sem volt visszarendeződés, sőt inkább tovább csökkent az alkalmazotti létszám.
A másik csoport sokkal élesebben reagált a válságra, és jóval nagyobb leépítést hajtott végre tavasszal. Náluk viszont a nyár nemcsak a forgalomban, hanem a létszám alakulásában is fordulatot hozott, és szép fokozatosan elkezdték visszavenni az embereket. Ennek a stratégiának volt egy-két egészen szélsőséges képviselője is, mint például a Háda, a Springfield vagy a Reno cipő. Ezek a cégek két hónap alatt az alkalmazottak felét-kétharmadát küldték el, hogy aztán szeptemberre többségük helyét újra betöltsék. Sőt, a Renónál ősszel még annál is jóval többen dolgoztak, mint februárban.
Az üres helyek betöltése azonban június-júliusra még a nagy elbocsátóknál is befejeződött. Bár kismértékben augusztus-szeptemberben is nőtt még a foglalkoztatás a húsz legnagyobb láncnál, de ez már nem volt érdemi javulás. Sőt, nem egy olyan cég akadt, amely szeptemberben ismét csökkenteni kezdte a létszámot.
Ennek az lehet a magyarázata, hogy a második hullám megérkezésével nyár végén, ősz elején ismét esni kezdett a ruha- és cipőüzletek forgalma. A statisztikai hivatal adatai szerint miközben júliusban a tavalyi szintet is meghaladta az értékesítés, addig szeptemberben az egy évvel korábbinak már ismét csak a 80 százalékára rúgott. Ez persze még mindig sokkal jobb, mint az áprilisi 10 százalék, de így is szigorúbb költséggazdálkodást követel meg.
A tavaszi adatok egyébként elég jól jelzik azt is, hogy milyen hatása lehet a szektorra a mostani intézkedéseknek. Bár a jelenlegi helyzet a kijárási korlátozással terhelt áprilisinál valószínűleg jobb, a márciusinál már egyáltalán nem biztos, márpedig már abban a hónapban is több mint 40 százalékkal zuhant a ruha- és cipőboltok forgalma. Ez elég jól előrevetíti, hogy az alkalmazotti létszám további növekedésére egy ideig még biztosan nem lehet számítani, sőt elég valószínűnek tűnik, hogy a szeptemberi szintről mostanra tovább esett a húsz legnagyobb vállalat alkalmazottainak száma.
Vállalat
Fontos