Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. augusztus 23. 13:42 Vállalat

Őrült ötletből született meg a legmenőbb üdítő, és már a Coca-Colát ostromolja Németországban

1999-ben két hamburgi diák hátizsákos turistaként utazgatott Európában, és szokás szerint azon ötleteltek, hogy milyen vállalkozásba vágjanak bele. Többek között egy kávézó és egy hostel indítása is felmerült, de a két barát végül valami egészen más megoldásra jutott. Úgy döntöttek, hogy saját kólamárkát alapítanak, és betörnek a világ legsikeresebb cégei közé tartozó Coca-Cola és Pepsi piacára.

A két tanulónak nem volt semmilyen receptje, piaci tapasztalata és néhány ezer eurónál több pénze, de húsz év alatt mégis felépítették Németország egyik legnagyobb üdítős cégét, a Fritz-Kolát. A közép-európai újhullámos szórakozóhelyek és kézműves kávézók alapterméke lett a kizárólag kis üvegben árult kóla, amely Magyarországon is egyre több helyen kapható. 

Szomszéd photoshoppolta a címkét

A Fritz-Kolát alapító Mirco Wieger és Lorenz Hampl még cserkészként ismerték meg egymást, és 28 évesek voltak, amikor 2003-ban végül elindították a vállalkozásukat. Mivel fogalmuk sem volt arról, hogy hogyan kell kólát készíteni, először az interneten keresgéltek recepteket. Mivel sokra nem jutottak, elkezdtek sörfőzdéket hívogatni, hátha valaki tud segíteni nekik a kóla kifejlesztésében.

Számtalan elutasítás után végül találtak egy apró főzdét, ahol segítettek nekik. Wieger és Hampl alapötlete az volt, hogy ne a nagy kólamárkákat utánozzák, hanem valami markánsan különbözőt hozzanak létre. Ezért kevesebb cukrot használtak a kólájukhoz, hozzáadtak citromlevet, és állításuk szerint háromszor annyi koffeint (valójában inkább 2,5-szer). Mottójuk is az lett, hogy ‘vielviel koffein’ (azaz sok-sok koffein).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA zérókólák legalább annyit árthatnak, mint a cukrosakKiderült, hogy az sem jó, ha túl sok édesítőszert tolsz le a torkodon.

Mivel mindössze hétezer euróból (mai áron 2,5 millió forintból) indultak, mindenen spóroltak. A ma már ikonikusnak ható címkén is amiatt szerepel az alapítók arca, mert nem akartak jogdíjra költeni. “Száz eurót fizettünk azért, hogy jól nézzünk ki a logón. A szomszédunkat kértük meg, hogy készítse el photoshoppal, és fizettünk hetven eurót a márka bejegyzéséért” – mondta a BBC portréjában az egyik alapító, Mirco Wieger. A fekete-fehér logót is azért választottak, mert a színes nyomtatás drágább lett volna.

A Fritz-Kola logója. Fotó: Facebook/Fritz-Kola

A márkanevet egy saját piacfelmérés alapján választották ki. Összeírtak negyven lehetőséget, és egy bevásárlóközpontban kérdezgettek embereket, hogy melyik tetszik nekik a legjobban, így esett a választás az egyik tipikus német keresztnévre, a Fritzre (ami egyben az angolszász világban a németek általános gúnyneve is).

A kokain annyira nyolcvanas évek

Miután elkezdték palackozni az italt, először egy hamburgi házibuliban árulták. Mivel sikert aratott, egy régi, szakadt Volkswagennel kezdték el teríteni a kólát, leginkább Hamburg vörös lámpás negyedének bárjaiban. Sokszor az autóban aludtak, és az első évben 170 kartont adtak el.

A Fritz-Kolát kizárólag bárokban, szórakozóhelyeken árulták, ez az oka annak is, hogy legfeljebb félliteres üvegekben kapható. Sok kocsmatulajdonos volt elzárkózó, nehezen hitték el, hogy bárki kipróbálna más kólát az ismerteken kívül. Őket azzal győzték meg, hogy visszaveszik az összes eladatlan készletet.

Hamburg után az európai bulikultúra egyik központját, Berlint célozták meg. A pénzszűkéből is következett, hogy a Fritz-Kola gerillamódszerekkel, provokatív üzenetekkel kampányolt. Ilyen volt az egyik, magas koffeintartalomra utaló szlogenjük is: “Fritz-Kola – a kokain annyira nyolcvanas évek”.

A Firtz-Kola 2017-es hirdetésén az alvó Donald Trump szerepelt “Ember, ébredj fel!” fel szöveggel. Hasonló reklám készült Recep Tayyip Erdogan török államfővel és Vlagyimir Putyin orosz elnökkel. Fotó: Facebook/Fritz-Kola

A romantikus eredettörténet, a klasszikus dizájn és a szórakoztatóipari beágyazottság az egyik legmenőbb italmárkává tették a Fritz-Kolát. Ebben az is szerepet játszik, hogy már a kezdetektől előtérbe helyezte a fenntarthatóságot. A termékeiket mindig is visszaváltható üvegekben árulták, 2011 óta pedig nem használnak mesterséges adalékanyagot.

Az alapítás után két évvel több ízben is elkezdték árulni az italokat, mára mintegy húsz ízesítés létezik. Szintén három évvel az alapítás után vették fel az első alkalmazottjukat is, mára pedig mintegy 280-an dolgoznak a cégnél, és öt palackozó üzemük van. A cég bevételéről a legutóbbi nyilvános adat 2015-ös, akkor 7,4 millió euró volt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágulhatnak az italok, mert kevesebb üzemanyag fogy a járvány miattAz italgyártók által használt széndioxid jórészt az üzemanyaggyártás melléktermékeként keletkezik, ezért ha nem fogy elég benzin, és nem keletkezik kellő mennyiségű gáz, akkor drágulás lehet a vége.

Németországban mára piacvezetők az alkoholmentes italok között a szórakozóhelyek piacán. A 0,33 literes üveges kiszerelésből 71 milliót adtak el 2019-ben Németországban, amellyel alig maradtak el a listavezető Coca-Colától.

Számos európai országban jelen vannak, Németország mellett a legnagyobb piacaik Ausztria, Belgium, Hollandia és Lengyelország. Mostanra azonban az egyik alapító, Lorenz Hampl kiszállt. A cég tulajdonosa kétharmados arányban így Mirco Wiegeré, a maradék rész több pénzügyi befektető között oszlik meg.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Fritz-Kola kóla németország üdítő Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.