1999-ben két hamburgi diák hátizsákos turistaként utazgatott Európában, és szokás szerint azon ötleteltek, hogy milyen vállalkozásba vágjanak bele. Többek között egy kávézó és egy hostel indítása is felmerült, de a két barát végül valami egészen más megoldásra jutott. Úgy döntöttek, hogy saját kólamárkát alapítanak, és betörnek a világ legsikeresebb cégei közé tartozó Coca-Cola és Pepsi piacára.
A két tanulónak nem volt semmilyen receptje, piaci tapasztalata és néhány ezer eurónál több pénze, de húsz év alatt mégis felépítették Németország egyik legnagyobb üdítős cégét, a Fritz-Kolát. A közép-európai újhullámos szórakozóhelyek és kézműves kávézók alapterméke lett a kizárólag kis üvegben árult kóla, amely Magyarországon is egyre több helyen kapható.
A Fritz-Kolát alapító Mirco Wieger és Lorenz Hampl még cserkészként ismerték meg egymást, és 28 évesek voltak, amikor 2003-ban végül elindították a vállalkozásukat. Mivel fogalmuk sem volt arról, hogy hogyan kell kólát készíteni, először az interneten keresgéltek recepteket. Mivel sokra nem jutottak, elkezdtek sörfőzdéket hívogatni, hátha valaki tud segíteni nekik a kóla kifejlesztésében.
Számtalan elutasítás után végül találtak egy apró főzdét, ahol segítettek nekik. Wieger és Hampl alapötlete az volt, hogy ne a nagy kólamárkákat utánozzák, hanem valami markánsan különbözőt hozzanak létre. Ezért kevesebb cukrot használtak a kólájukhoz, hozzáadtak citromlevet, és állításuk szerint háromszor annyi koffeint (valójában inkább 2,5-szer). Mottójuk is az lett, hogy ‘vielviel koffein’ (azaz sok-sok koffein).
Mivel mindössze hétezer euróból (mai áron 2,5 millió forintból) indultak, mindenen spóroltak. A ma már ikonikusnak ható címkén is amiatt szerepel az alapítók arca, mert nem akartak jogdíjra költeni. “Száz eurót fizettünk azért, hogy jól nézzünk ki a logón. A szomszédunkat kértük meg, hogy készítse el photoshoppal, és fizettünk hetven eurót a márka bejegyzéséért” – mondta a BBC portréjában az egyik alapító, Mirco Wieger. A fekete-fehér logót is azért választottak, mert a színes nyomtatás drágább lett volna.
A márkanevet egy saját piacfelmérés alapján választották ki. Összeírtak negyven lehetőséget, és egy bevásárlóközpontban kérdezgettek embereket, hogy melyik tetszik nekik a legjobban, így esett a választás az egyik tipikus német keresztnévre, a Fritzre (ami egyben az angolszász világban a németek általános gúnyneve is).
Miután elkezdték palackozni az italt, először egy hamburgi házibuliban árulták. Mivel sikert aratott, egy régi, szakadt Volkswagennel kezdték el teríteni a kólát, leginkább Hamburg vörös lámpás negyedének bárjaiban. Sokszor az autóban aludtak, és az első évben 170 kartont adtak el.
A Fritz-Kolát kizárólag bárokban, szórakozóhelyeken árulták, ez az oka annak is, hogy legfeljebb félliteres üvegekben kapható. Sok kocsmatulajdonos volt elzárkózó, nehezen hitték el, hogy bárki kipróbálna más kólát az ismerteken kívül. Őket azzal győzték meg, hogy visszaveszik az összes eladatlan készletet.
Hamburg után az európai bulikultúra egyik központját, Berlint célozták meg. A pénzszűkéből is következett, hogy a Fritz-Kola gerillamódszerekkel, provokatív üzenetekkel kampányolt. Ilyen volt az egyik, magas koffeintartalomra utaló szlogenjük is: “Fritz-Kola – a kokain annyira nyolcvanas évek”.
A romantikus eredettörténet, a klasszikus dizájn és a szórakoztatóipari beágyazottság az egyik legmenőbb italmárkává tették a Fritz-Kolát. Ebben az is szerepet játszik, hogy már a kezdetektől előtérbe helyezte a fenntarthatóságot. A termékeiket mindig is visszaváltható üvegekben árulták, 2011 óta pedig nem használnak mesterséges adalékanyagot.
Az alapítás után két évvel több ízben is elkezdték árulni az italokat, mára mintegy húsz ízesítés létezik. Szintén három évvel az alapítás után vették fel az első alkalmazottjukat is, mára pedig mintegy 280-an dolgoznak a cégnél, és öt palackozó üzemük van. A cég bevételéről a legutóbbi nyilvános adat 2015-ös, akkor 7,4 millió euró volt.
Németországban mára piacvezetők az alkoholmentes italok között a szórakozóhelyek piacán. A 0,33 literes üveges kiszerelésből 71 milliót adtak el 2019-ben Németországban, amellyel alig maradtak el a listavezető Coca-Colától.
Számos európai országban jelen vannak, Németország mellett a legnagyobb piacaik Ausztria, Belgium, Hollandia és Lengyelország. Mostanra azonban az egyik alapító, Lorenz Hampl kiszállt. A cég tulajdonosa kétharmados arányban így Mirco Wiegeré, a maradék rész több pénzügyi befektető között oszlik meg.
Vállalat
Fontos