Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. május 20. 12:21 Vállalat

Szellemgyár lehet a debreceni BMW-üzem néhány hónapig

Nem is olyan kicsi ellentmondásba került a debreceni BMW-gyár indításának eltolása miatt a bajor autógyártó globális és itteni vezetése. Oliver Zipse, a BMW konszern elnöke két hete szó szerint úgy fogalmazott (pdf), hogy a gyár nyitását egy évvel elhalasztja a csoport, a helyi leány azonban a kezdetektől néhány hónapos csúszást emleget, és erre erősített rá múlt hét végén Michele Melchiorre, a BMW Group debreceni gyárigazgatója is.

Eddig nem volt csúszás

Bár az ellentmondás részben feloldható azzal, hogy Oliver Zipse konkrétan az üzem megnyitásáról beszélt, Michele Melchiorre és a helyi leányvállalat pedig a kezdetektől szisztematikusan az építkezés csúszásáról kommunikált, a helyzet így is furcsa. A két nyilatkozatból ugyanis valami olyasmi bontakozik ki, hogy az építkezés ugyan csak néhány hónapot tolódik a koronavírus-járvány miatt, a gyár viszont a tervezettnél csak egy évvel később kezd el termelni. Ez nagyjából kétféleképpen képzelhető el:

  1. vagy már eddig is több hónapos csúszásban volt a kivitelezés, és ehhez adódik hozzá a mostani még néhány hónap, és ezek együttesen kiadják az egy évet;
  2. vagy az egység megépül ugyan mindössze néhány hónapos csúszással, de ezután egyfajta szellemgyárként hónapokig üresen áll, esetleg valamiféle elnyújtott próbaüzem zajlik csak, és a tényleges termelés valóban egy évvel később indul meg.

Az első lehetőséget maga Michele Melchiorre zárta ki azon a múlt pénteki eseményen, ahol a debreceni üzemnek otthont adó, már előkészített ipari területet hivatalosan átvette a BMW. A gyárigazgató ugyanis azt mondta, hogy

rendkívül elégedettek a projekthez kapcsolódó már megvalósult folyamatokkal, melyeknek köszönhetően az eredeti tervek szerint kezdhették meg az építkezés első lépéseit.

Mivel így egy még kevésbé racionális verzió maradt csak, a BMW-nél rákérdeztünk, hogy valóban lesz-e egy pár hónapos időszak, amikor csak úgy áll magában az elkészült gyár, vagy esetleg valami más a cégvezetők állításai között feszülő ellentmondás magyarázata. A társaság reagált is megkeresésünkre, ám erre a kérdésre konkrét választ nem adtak, mindössze megismételték a már korábban is elhangzott állításokat, miszerint

  • továbbra is elkötelezettek a debreceni beruházás mellett;
  • a gyár megépítése a csoport hosszú távú növekedési törekvéseit támasztja alá;
  • a koronavírus-járvány miatt az építkezés lelassul;
  • a teljes megvalósulási időterv jelenleg felülvizsgálat alatt áll, hónapokban mérhető csúszást feltételeznek; 

illetve megértésünket kérték, hogy további információt nem tudnak a témában biztosítani.

Nem kell szerződést módosítani

A néhány hónapos késést építette be narratívájába a kormányzat is, illetve a témában a kabinet részéről jellemzően megnyilvánuló Szijjártó Péter. A külgazdasági és külügyminiszter szintén a már említett múlt hét pénteki átadáson nyilvánult meg a témában, a késés várható hossza mellett azonban volt egy olyan félmondata, ami akár magyarázatot is adhat a kettős kommunikációra. A tárcavezető szó szerint úgy fogalmazott:

egy ilyen volumenű beruházásnál természetesnek kell tekintenünk, hogy az építkezés menetrendje kapcsán néhány hónapos változtatásra sor kerül. Azonban szeretném leszögezni, hogy minden a szerződéses keretek között fog így is történni, semmilyen megkötött szerződés módosítására nincsen szükség.

Az nem teljesen egyértelmű, hogy milyen szerződésekre utalt Szijjártó, de a megjegyzés alapján még az sem elképzelhetetlen, hogy valamelyik megállapodásban – például a bő másfél éve aláírt támogatási szerződésben – rögzítettek valamiféle ütemtervet. Mindenesetre a BMW-gyár tervezett nyitásáról – ahogy erre a cégnél most is felhívták a figyelmünket – még sosem hangzott el hivatalos dátum; a többség egy olyan jegybanki elemzésből indult ki, amely a beruházás gazdasági hatásait elemezte, és amelyben 2023-as rajt szerepelt (pdf). Ezt azonban a vállalat részéről nem erősítették meg, ezért is írtuk korábban, hogy azt sem tudni, mihez képest tolódik a beruházás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár a koronavírus-járvány előtt eldőlhetett, hogy halasztják a BMW-gyáratMegritkultak a találkozók a németekkel, amiből sok beszállító erre következtetett. Az állami projektek viszont az utolsó pillanatig dübörögtek a projekt körül.

A 2023-as indulás ugyanakkor a kecskeméti Mercedes-gyár építésének tapasztalatai alapján elég reálisnak tűnt. Akkor az együttműködési megállapodás és a termelés megindítása között nagyjából 3,5 év telt el, az alapkőletételtől kezdve – amit a BMW esetében 2020 nyarára terveztek – pedig 2,5 évre volt szükség a gyár átadásához. Utóbbiból a gyártástesztelésre nagyjából fél évet szántak, illetve ez előtt néhány hónapig a berendezéseket is tesztelték, bár nyilván ez bizonyos építési folyamatokkal párhuzamosan is mehet.

Az akkori helyzet annyiban hasonló volt, hogy a megállapodás aláírását követően jött egy masszív gazdasági sokk (a 2008-as válság), ami az autóipart is elég súlyosan érintette. Most a beruházás későbbi szakaszában érkezett a koronavírus-járvány, amiről eleinte azt remélték, hogy csak rövid ideig bénítja meg a gazdaságot, ám most már látszik, hogy hosszabb negatív hatással kell számolnunk. Az autóipar pedig ezúttal is a leginkább érintett ágazatok között van, és a szektorban már senki nem számol azzal, hogy rövid távon visszaállhat a járvány előtti szintre az iparág teljesítménye.

Márpedig az új debreceni gyárnak elég nagy lesz a kapacitása. A cégnél lapunk kérdésére megerősítették, hogy továbbra is évi 150 ezer autó gyártását tervezik az üzemben, amely ezer embernek ad majd munkát. Az egységben az elképzelések szerint ugyanazon a soron készülhetnek majd belsőégésű és elektromos meghajtást használó modellek is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzerencsénk lesz, ha csak egy évet csúszik a debreceni BMW-gyár építéseAz előző válsághoz képest sokkal gyorsabban kéne talpra állnia az autógyártásnak ahhoz, hogy csak egy év legyen az eltérés az eredeti tervektől.

Vállalat BMW-gyár debrecen Szijjártó Péter Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2020. július 9. 15:55 Adat, Vállalat

Megérkeztek a magyar zöldségek, ezért júniusban jóval olcsóbb lett az Aldi és a Lidl is

Nem nagy meglepetés, hogy nyáron olcsóbbak a hazai zöldségek, és ez lefelé viszi a bevásárlás költségét. Számolásunk szerint a Lidl-nél jobban érvényesült a trend, mint az Aldinál, de mindkét láncban árcsökkenés van.

Váczi István
2020. július 7. 17:13 Vállalat

A legnagyobb hirdetők próbálnák észhez téríteni a Facebookot, egyelőre kevés sikerrel

A hirdetők bojkottja nem fogja megroppantani a céget, de ha nem maradnak szövetségesei, könnyen feldarabolhatja egy új amerikai kormányzat.

Torontáli Zoltán
2020. július 7. 11:09 Vállalat, Világ

Megy ez, csak akarni kell, a vonat máris kiváltotta a repülőt

Az Austrian Airlines ezentúl nem repülőjegyet ad el Bécs és Salzburg között az átszálló utasoknak, hanem azzal egyenértékű vonatjegyet. Budapestre ugyanez elvileg lehetséges lenne.

Fontos

Stubnya Bence
2020. július 12. 07:15 Élet, Közélet

Idén már kevésbé mérgező a szúnyogirtás, de még mindig messze van attól, hogy ne ártson a környezetnek

Az egzotikus betegségeket terjesztő szúnyogok megjelenése miatt egyre fontosabb lenne, hogy ne csak a kifejlett szúnyogokat, hanem már a lárvákat is irtsák. Utánajártunk, hogy miért nem így csinálják.

Torontáli Zoltán
2020. július 11. 07:30 Élet, Világ

Máris egy méretes szürke folt rondítja az európai Green Dealt

Az unió úgy akarja az iparát zöld alapokra helyezni, hogy egy nem teljesen zöld technológiát is támogat. A földgáz mögött álló olajipar nagyon fontos győzelmet aratott azzal a fából vaskarika érvelésével, hogy a fosszilis gázból is megfelelő hidrogént állít elő.

Bucsky Péter
2020. július 10. 06:25 Közélet

Egyetlen ígért új nagyvállalati munkahely átlagosan 16 millió forintba került tavaly az adófizetőknek

52 cég kapott 105 milliárdot. Ebből 18,6 milliárd olyan cégekhez került, ahol csökkent a munkavállalók száma.