Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. március 12. 10:10 Vállalat

Olaszországban gyárakat állít le, Szerbiában viszont ismét termel a Fiat

A koronavírus terjedése miatt nagyon gyorsan változnak a viszonyok az olasz autógyártásban. Kedden az Automotive News még arról írt, hogy bár az olasz járműipar központjai épp azokba az északi régiókba esnek, ahol már hetek óta rendkívül súlyos a járványhelyzet, az autógyárak idáig kitartottak a működés mellett, sőt, a hét elején bejelentett országos vesztegzár sem tántorítja el őket a folyamatos termeléstől.

Tegnap viszont már a legfontosabb olasz autóipari vállalat, a Fiat-Chrysler (FCA) arról adott ki közleményt, hogy országszerte új intézkedéseket vezet be az üzemeiben a járvány megfékezése érdekében, ami szükség esetén ideiglenes leállásokat is magában foglal, a gyártási darabszámok így csökkenni fognak.

A cég szóvivőjének tájékoztatása alapján több külföldi gazdasági oldal ennél jóval konkrétabban írt az intézkedésről: ezen a héten egy (Jeep és Fiat márkájú autókat összeszerelő) üzem két napig, három másik gyár pedig (ahol Fiatok mellett Alfa Romeók készülnek) három napig nem működik. Vagyis ezen a héten lényegében nem termelnek már, a jelenlegi tervek szerint

a dolgozóknak csak jövő hétfőn kell felvenniük a munkát.

Ennek tükrében fontos, amit az FCA szóvivője az Automotive News-nak mondott, miszerint egyelőre nincsenek fennakadások az alkatrészellátásban. Az egész ország karantén alá vonása pedig nem akadályozza a dolgozókat a munka felvételében, a munkahelyekre történő bejárás ugyanis továbbra is engedélyezett. Igaz, a személyes jelenlétet a cég egyre inkább csak a termelésben közvetlenül érintett munkásoktól várja el, a többi alkalmazott esetében javában zajlik az otthoni munkavégzésre való átállás.

A Fiat szerbiai gyára egyébként az egyik első volt, amelyet le kellett állítani a koronavírus – konkrétan egy Kínából hiába várt részegység – miatt, de azóta a Wall Street Journal cikke szerint

sikerült újraindítani a termelést a kétezer embert foglalkoztató, Fiat 500L-eket gyártó egységben.

Olaszországra visszatérve, a belföldi értékesítésről sem mondott le az olasz-amerikai gyártó, a márkakereskedések nyitva vannak, még az alacsony forgalom ellenére is. Az FCA csoportból néhány éve kivált Ferrari gyártása sem állt le, a luxus sportautókat a tervek szerint szintén egészen addig gyártják, ameddig a beszállítók ellátják az üzemeket a szükséges alkatrészekkel.

Az olaszországi autóipar stabil működése a magyar gazdaság szempontjából is fontos, az országba irányuló magyar export jelentős részét teszik ki a járművekben használt alkatrészek. Ráadásul az FCA és a PSA csoport folyamatban lévő összeolvadásával különleges helyzetbe került a szentgotthárdi Opel-gyár is, ahol a francia fél legmodernebb motorjait gyártják az idei évtől. Ezek hatékonyabbnak bizonyulnak az FCA elavultabb erőforrásainál, így jó eséllyel hamarosan az olasz modellekbe is bekerülhetnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚj autóipari óriás születik - mi lesz a magyar gyárral?Magyarország autóipara is érintett a Fiat-Chrysler és a PSA összeolvadásában, amellyel az Alfa Romeótól az Opelig tucatnyi márkát összefogó csoport jön létre.

Vállalat autóipar autóipari beszállító fiat-chrysler koronavírus Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2020. július 7. 17:13 Vállalat

A legnagyobb hirdetők próbálnák észhez téríteni a Facebookot, egyelőre kevés sikerrel

A hirdetők bojkottja nem fogja megroppantani a céget, de ha nem maradnak szövetségesei, könnyen feldarabolhatja egy új amerikai kormányzat.

Torontáli Zoltán
2020. július 7. 11:09 Vállalat, Világ

Megy ez, csak akarni kell, a vonat máris kiváltotta a repülőt

Az Austrian Airlines ezentúl nem repülőjegyet ad el Bécs és Salzburg között az átszálló utasoknak, hanem azzal egyenértékű vonatjegyet. Budapestre ugyanez elvileg lehetséges lenne.

Stubnya Bence
2020. július 7. 06:29 Közélet, Vállalat

Huszárvágással kedvetlenítenék el a katáztatókat, de ennek sokan nem örülnek

Az adónem létrehozása óta benne volt a pakliban, hogy visszaélnek majd vele. A kormány most lépne, de könnyen lehet, hogy a változtatással valódi vállalkozók is rosszul járnának.

Fontos

Fabók Bálint
2020. július 6. 06:49 Közélet, Vállalat

Tudják, hogy bezuhanna a turizmus, mégis megfojtanák a rövid távú lakáskiadást

A kormányzat a fővárossal egyetértésben dolgozik az Airbnb-modell korlátozásán, ami mögött - Európában egyedülálló módon - a túlturizmus helyett egy iparági lobbi áll.

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.