A koronavírus terjedése miatt nagyon gyorsan változnak a viszonyok az olasz autógyártásban. Kedden az Automotive News még arról írt, hogy bár az olasz járműipar központjai épp azokba az északi régiókba esnek, ahol már hetek óta rendkívül súlyos a járványhelyzet, az autógyárak idáig kitartottak a működés mellett, sőt, a hét elején bejelentett országos vesztegzár sem tántorítja el őket a folyamatos termeléstől.
Tegnap viszont már a legfontosabb olasz autóipari vállalat, a Fiat-Chrysler (FCA) arról adott ki közleményt, hogy országszerte új intézkedéseket vezet be az üzemeiben a járvány megfékezése érdekében, ami szükség esetén ideiglenes leállásokat is magában foglal, a gyártási darabszámok így csökkenni fognak.
A cég szóvivőjének tájékoztatása alapján több külföldi gazdasági oldal ennél jóval konkrétabban írt az intézkedésről: ezen a héten egy (Jeep és Fiat márkájú autókat összeszerelő) üzem két napig, három másik gyár pedig (ahol Fiatok mellett Alfa Romeók készülnek) három napig nem működik. Vagyis ezen a héten lényegében nem termelnek már, a jelenlegi tervek szerint
a dolgozóknak csak jövő hétfőn kell felvenniük a munkát.
Ennek tükrében fontos, amit az FCA szóvivője az Automotive News-nak mondott, miszerint egyelőre nincsenek fennakadások az alkatrészellátásban. Az egész ország karantén alá vonása pedig nem akadályozza a dolgozókat a munka felvételében, a munkahelyekre történő bejárás ugyanis továbbra is engedélyezett. Igaz, a személyes jelenlétet a cég egyre inkább csak a termelésben közvetlenül érintett munkásoktól várja el, a többi alkalmazott esetében javában zajlik az otthoni munkavégzésre való átállás.
A Fiat szerbiai gyára egyébként az egyik első volt, amelyet le kellett állítani a koronavírus – konkrétan egy Kínából hiába várt részegység – miatt, de azóta a Wall Street Journal cikke szerint
sikerült újraindítani a termelést a kétezer embert foglalkoztató, Fiat 500L-eket gyártó egységben.
Olaszországra visszatérve, a belföldi értékesítésről sem mondott le az olasz-amerikai gyártó, a márkakereskedések nyitva vannak, még az alacsony forgalom ellenére is. Az FCA csoportból néhány éve kivált Ferrari gyártása sem állt le, a luxus sportautókat a tervek szerint szintén egészen addig gyártják, ameddig a beszállítók ellátják az üzemeket a szükséges alkatrészekkel.
Az olaszországi autóipar stabil működése a magyar gazdaság szempontjából is fontos, az országba irányuló magyar export jelentős részét teszik ki a járművekben használt alkatrészek. Ráadásul az FCA és a PSA csoport folyamatban lévő összeolvadásával különleges helyzetbe került a szentgotthárdi Opel-gyár is, ahol a francia fél legmodernebb motorjait gyártják az idei évtől. Ezek hatékonyabbnak bizonyulnak az FCA elavultabb erőforrásainál, így jó eséllyel hamarosan az olasz modellekbe is bekerülhetnek.
Vállalat
Fontos