Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. február 12. 16:19 Élet, Vállalat

Hatvan százalékkal nőhet a munkanélküliség a gyárbezárás miatt Ózdon

A nyilvántartott álláskeresők száma Ózdon 60, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 3,5 százalékkal nőhet meg abban a szélsőséges esetben, ha az ABB keddi bejelentése alapján munkáját év végéig elveszítő nagyjából 1200 munkavállaló közül senki nem tudna elhelyezkedni.

A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai alapján decemberben 2009 ózdi keresett állást, az egész megyében pedig nagyjából 34 ezren kerestek munkát. A leépítés hatására Ózdon 13,7 százalékra nőne a jelenlegi 8,58 százalékról a nyilvántartott álláskeresők aránya a munkavállalási korú népességhez képest.

Az Ózdon főként főként elektromos kismegszakítókat, áram-védőkapcsolókat és túláramvédelmi megszakítókat gyártó svájci multi által bejelentett leépítés nagyságrendileg az Electrolux jászberényi leépítéséhez hasonlítható, az álláskeresők arányában mindenkét megye a munkaerő-piaci helyzetből szerencsétlenebbek közé tartozik, bár Borsod-Abaúj-Zemplénben még rosszabb is a helyzet, mint Jász-Nagykun-Szolnok megyében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz első dominó lehet az Electrolux 800 fős leépítéseNem meglepő az adatok tükrében, hogy az Electrolux a létszámleépítés mellett döntött. Ha a közeljövőben több hasonló bejelentést hallunk majd, sajnos akkor sem lesz okunk csodálkozni.

Nagy csapás ez tehát a városnak, ami a Janiczak Dávid ózdi polgármester Facebook-oldalán a bezárásról szóló hír alatt kommentelő ózdiak véleményeinek hangvételén is érezhető. Az ózdiak kommentjei alapján egyébként már régebb óta pletykálták a városban, hogy bajok vannak az ABB gyárával, és a GE már eleve ezért adta el a gyárat 2018-ban az ABB-nek (bár ez egy nemzetközi tranzakció volt, vagyis nem csak a magyar egységet érintette). Janiczak közleménye alapján maga is meglepődött a hír hallatán, ugyanis három hónappal ezelőtt még a cégvezetéssel folytatott egyeztetés alapján közleményben cáfolta azokat a pletykákat, amik leépítésekről szóltak.

Igaz ugyanakkor, hogy a cég november elején azt is jelezte, hogy „az üzleti környezet az utóbbi időben a szokásosnál is kiszámíthatatlanabbá vált, ami megnehezíti a pontos előrejelzést”, és hogy emiatt az ózdi gyárban is nagyobb fluktuációra számítanak a termelés mennyiségében. A cég keddi közleménye szerint a legrosszabb forgatókönyv valósult meg, eszerint ugyanis az ózdi gyár termelési volumene folyamatosan csökken, és hamarosan elér egy olyan szintet, ahol már nem lehet gazdaságosan folytatni a gyártást.

A városi pletykáknak az alapján mindenképpen volt valami alapja, hogy a nyilvános cégadatok alapján a gyárban dolgozók létszáma gyakorlatilag megállás nélkül minden hónapban csökkent, amióta az ABB átvette a gyár üzemeltetését.

Az ábrán látszik, hogy másfél év alatt nagyjából 200 fővel csökkent a létszám, így tavaly decemberben már csak kicsivel több mint 1200 ember dolgozott az üzemben. A cég beszámolója alapján ebből a többség, nagyjából 1000 fő fizikai munkát végzett.

Az ABB közleményben azt is jelezte, hogy az elbocsátott dolgozóknak támogatást kíván nyújtani, kérdésünkre ugyanakkor nem árulták el, hogy pontosan hány embert érintene ez, és hogy pénzbeli kompenzációról, esetleg átképzésről lenne-e szó. Azt írták, a vállalat szorosan együttműködik majd a munkaügyi hivatallal, hogy segítse dolgozóinak elhelyezkedését az ABB valamelyik másik magyarországi telephelyén vagy a térség más vállalatainál, illetve hogy támogassa a szakmai átképzéseket, vagy akár a saját vállalkozások indítását. A vállalat tervei szerint véglegesen 2020 végén áll le az ózdi üzem működése.

A helyiek közül többen is felvetették, hogy a munkájukat elvesztők megpróbálhatnának a környékbeli gép- és autóalkatrész-gyártó multiknál elhelyezkedni, egész konkrétan a Bosch-t emlegették a kommentelők. Az ábrán látszik, hogy a német multi miskolci gyáraiban jelentősen nőtt az alkalmazottak létszáma az elmúlt évben, valamint egy év eleji nagyobb leépítés után a Bosch egri/maklári gyárában is toborzásba kezdtek.

Amennyiben kitart a Bosch-ban a toborzási kedv, az állásukat elvesztők egy részének ténylegesen opció lehet a német multi, bár a helyiek szerint az ingázást jelenleg jelentősen megnehezíti, hogy Ózd és Eger között rossz minőségű az út, Ózd és Miskolc között pedig lassú a vonat.

Szintén megoldást jelenthetne a tömeges munkahelyvesztésre, ha az állam bevásárolná magát az üzembe a munkahelyek megvédése érdekében. Ez opcióként hivatalosan még nem került elő, ugyanakkor beszédes, hogy az Innováció és Technológiai Minisztérium közleménye – amelyben bejelentették, hogy Palkovics László tárcavezető pénteken a városba utazik a gyárbezárásról tárgyalni – megemlíti, hogy a kormány korábban az Ózdi Acélműben 20 százalékos részesedést vásárolt azért, hogy garantálja 500 munkahely megtartását.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat abb borsod-abaúj-zemplén megye gépgyártás gyár gyárbezárás leépítés ózd Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 16:34 Élet, Világ

Nem sietik el a boltokban használt vékony műanyag zacskók betiltását

Az Európai Unió tesz egy nagy lépést a műanyag hulladék csökkentése érdekében, de nagyon lassan és sok szempontból kritizált módon.

Fontos

Török Zoltán
2024. május 25. 05:07 Adat

Nagyot ugrott a pannon puma, de mire mentünk vele?

A régión belül különösen Magyarország és Szlovákia vált külföldi multik alacsony hozzáadott értékű termelőegységeinek lerakatává az uniós tagság 20 éve alatt.

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.