Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. január 5. 12:42 Vállalat

Rákapcsol a globális felmelegedés, mert tisztább üzemanyagot tankolnak a hajók

Az új év fontos változást hozott a tengeri hajózáshoz használt üzemanyagok minőségét illetően: a korábban használt magas kéntartalmú, az olajfinomítás melléktermékeként keletkező úgynevezett bunker gázolaj helyett sokkal tisztább üzemanyagot kell tankolni a hajókba, hacsak nem szerelik fel őket igencsak költséges szűrőberendezésekkel. A változtatás oka, hogy a kénes kipufogógáz savas esők okozása mellett súlyos veszélyt jelent a hajók közelében élő és dolgozó emberek egészségére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚj korszakba lép az olajipar és a hajózás január 1-jénSokkal tisztább üzemanyagot kell tankolniuk a tengerjáró hajóknak, mint eddig, és ez elég sok mindent megváltoztat a logisztikában és az olajfinomítókban.

A Bloomberg olajipari szakértője, Julian Lee azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a tisztább kipufogógázok következtében a hajózás klímaváltozásra gyakorolt kedvezőtlen hatása erősödni fog. A kipufogott kénvegyületek ugyanis fokozták a légkör és a felhők albedóját, vagyis a napsugárzás visszaverésére való képességét.

A problémára még 2018-ban hívta fel tíz amerikai és finn kutató a figyelmet a Nature Communications hasábjain. Számításaik szerint, miközben 34-54 százalékos csökkenést hozhat a szabályozás a kénszennyezés okozta szív- és érrendszeri, illetve légzőszervi megbetegedések számában, az említett hűtőhatás 80 százalékkal mérséklődhet. Ezáltal az új szabályok életbelépését követően – a kipufogott kéngázok jótékony hatásának hiányában –, ha minden egyéb tényező változatlan marad, akkor

összességében három százalékkal emelkedhet az emberi tevékenységek légkörmelegítő hatása.

Mikhail Sofiev, a tanulmány egyik szerzője elmondta, hogy a légkörben nagy számban jelenlévő kéntartalmú részecskék következtében a felhőket létrehozó vízcseppek kisebbek lesznek, és több keletkezik belőlük. Mindez pedig végső soron jóval fehérebb és ezáltal a napsugárzást sokkal inkább visszaverő felhőzetet eredményez. Sőt, a kipufogógázok aeroszoltartalma is hasonló hatást fejt ki: az apró (és meglehetősen egészségkárosító) részecskék maguk is visszatükrözik a nap melegének egy kis részét. Érdekesség, hogy már több olyan elképzelés is napvilágot látott, amelyek e hatásmechanizmust kihasználva a kénvegyületek légkörbe juttatásától várják a klímaváltozás megfékezését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElég vad ötlet, de ha teleszórjuk az eget vegyi anyagokkal, akkor csökkenhet a globális felmelegedésEgy olcsó, és természetet utánzó megoldás, amivel mégis rengeteg probléma akad. Például lehet, hogy mindenkit megmérgez.

A tengeri közlekedéshez köthető légszennyezés Sofievék számításai szerint évi 403 300 ember korai halálát és 14 millió gyermek asztmás megbetegedését okozta. Ezek a számok mostantól várhatóan erős csökkenésnek indulnak. A kedvező hatások zömmel India és Kína sűrűn lakott, part-menti régióiban lesznek érezhetők, de az afrikai, illetve a dél- és a közép-amerikai kikötőkben élők életkilátásai is javulni fognak. Észak-Amerika, Európa és Óceánia partjai közelében jelentős változás nem várható, ugyanis ezeken a területeken a hajóknak már eddig is az általánosnál sokkal tisztább, legfeljebb 0,1 százaléknyi kéntartalmú üzemanyagot kellett használniuk (az új előírások ezt 0,5 százalékban szabják meg, a korábbiak 3,5 százalékot engedtek).

Visszatérve a klímaváltozás problémájára, James Corbett, a tanulmány egyik szerzője úgy fogalmazott, hogy:

a szulfát tartalmú aeroszolok nem változtatnak a hajózás globális felmelegedésre gyakorolt hatásán, csak elfedik azt.

Vagyis mostantól még fontosabbá és sürgetőbbé válik a világkereskedelem 80-90 százalékát lebonyolító tengeri hajózás szén-dioxid-kibocsátásának mérséklése. A 2010-es évek közepén a globális emisszió mintegy három százalékát adó ágazat üvegházhatású gázkibocsátása a becslések szerint 2050-ig 50-250 százalékkal fog növekedni, hacsak nem sikerül valamiképpen közbelépni, ami egyelőre leginkább a sebesség– és teljesítménykorlátozások formájában tűnik megvalósíthatónak.

A szén-dioxid-kibocsátás mérséklődését – vagy legalábbis a korábban vártnál visszafogottabb növekedését – a január elsejével hatályba lépett változások piaci hatásai is kikényszeríthetik. Az új szabályoknak megfelelő üzemanyag ugyanis nagyjából a bunker gázolaj duplájába kerül, ami hatékonyabb felhasználásra sarkallhatja a hajótársaságokat. Ráadásul az átállás következtében a tengeri hajókat is a dízel és a kerozin termékcsoportjába tartozó gázolajjal kell tankolni, ennélfogva a szárazföldi és a légi közlekedésben érdekelt szereplők is magasabb üzemanyagárakra számíthatnak, ami őket is a hatékonyság növelésére késztetheti.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágább lesz a gázolaj és a repülés, méghozzá a hajók miattKevesebb károsanyagot bocsátanak ki majd a hajók, de ezért drágább repülőjegyekkel fizethetünk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat gázolaj hajózás kéntartalom olajár olajpiac Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Nagy Zsolt
2024. március 26. 04:37 Vállalat

Dollármilliókat spórol a gyártóknak egy magyar fejlesztés, ami megmutatja, hogyan lehetnek extra hatékonyak

Az EPIC Innolabs adatelemzéssel és szimulációk készítésével segíti a termelés optimalizálását többek között olyan multiknak, mint az Audi vagy az Apollo Tyres.

Torontáli Zoltán
2024. március 20. 12:40 Adat, Vállalat

Egyre összetettebb problémát jeleznek a magyarországi munkaerőköltség, bér és árfolyam adatok

Gyors ütemben nő Magyarországon a munkaerő költsége, euróban nézve is, a dolgozók azonban még nagyobb béremelést szeretnének. Mi lesz így ebből?

Torontáli Zoltán
2024. március 14. 09:11 Vállalat

A Bookingot milliárdokra büntette a GVH pszichés nyomásgyakorlás miatt, mit fog csinálni most a Temuval?

A Booking nyomásgyakorlása piskóta a Temu gyakorlatához képet, sőt ez a fajta marketing a Temu működésének lényege. Ezt kaszálhatja el a magyar hatóság a magyar e-kereskedők panaszára indított eljárásban?

Fontos

Bucsky Péter
2024. március 28. 04:34 Közélet, Pénz

Több százmilliárdos állami forrás olajozhatta meg Tiborcz és Jellinek terjeszkedését

A NER nagyvállalkozói akkor is bőkezű állami segítséget élveznek, ha nem indulnak közbeszerzéseken.

Torontáli Zoltán
2024. március 27. 17:22 Adat, Világ

Ne azt nézd az új GDP-adatokban, hogy Románia előttünk jár, van benne sokkal érdekesebb is

Már nem érdemes arról beszélni, hogy Ausztria elérhetetlen messzeségbe került, reménytelenül loholunk Csehország, Szlovénia vagy Litvánia után.

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.