Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. május 30. 17:43 Vállalat

Napi 35 milliót tett zsebre tavaly Mészáros Lőrinc üzlettársa autópálya-építésből

A magyar építőiparban soha egyetlen cég sem csinált egy éven belül akkora árbevételt, mint amekkorát tavaly az állami útépítési tendereken taroló Duna Aszfalt Kft. összehozott. A Mészáros Lőrinccel rendszeresen együtt üzletelő, és a felcsúti milliárdossal barátságot ápoló Szíjj László cégének forgalma megközelítette a 130 milliárd forintot. Ilyet Simicska Lajos Közgépe sem produkált soha, akkor sem, amikor az egykori Fidesz-pénztárnok még jó kapcsolatot ápolt a kormánypárttal, illetve a miniszterelnökkel.

Más kérdés, hogy a Duna Aszfalt a Közgép csúcsát már korábban megdöntötte, hiszen a G-nap évében 124,5 milliárdos forgalmat hozott össze, így most a saját rekordját adta át a múltnak. Mindenesetre a két vállalat bevételének alakulása elég jól mutatja, hogyan csatornázták át az állami megrendeléseket Simicska Lajos birodalmától Mészáros Lőrinc üzleti köréhez*Még a megbízások átfutása ideje miatti egyéves csúszás is jól látszik..

 

A DA 2016-17-es teljesítménye – legalábbis ami a bevételek alakulását illeti – első ránézésre kissé meglepő is lehetett, hiszen a forgalom látványosan csökkent. Ennek azonban mindössze annyi volt az oka, hogy új uniós költségvetési ciklusba léptünk, és volt egy olyan, nagyjából egyéves időszak, amikor kevesebb pénz érkezett az EU-tól. Ez pedig visszavetette az építőipari közbeszerzéseket, ami a teljes szektor teljesítményén is meglátszott. Vélhetően ez vezetett a szinte kizárólag állami megrendelésekre dolgozó Duna Aszfalt bevételének csökkenéséhez is.

Más kérdés, hogy eredménysoron ennek sok látszatja nem volt: a sokszor csak fővállalkozói feladatokat ellátó vállalat hihetetlen ütemben termelte a profitot. Tavalyelőtt a teljes bevétel negyede megmaradt nyereségnek, és az akkori 18,7 milliárdos eredmény szintén rekord volt a hazai építőipar történetében. Egy évvel korábban pedig ugyan összegszerűen ennél kisebb volt az eredmény, de a bevételhez viszonyítva még jobb mutatót produkált a DA.

 

Ehhez képest visszalépés, hogy ezúttal csak 14 százalék volt az árbevétel-arányos nyereség, így az adózott eredmény kissé még el is maradt a tavalyi szinttől. Más kérdés, hogy ágazati összevetésben még ez a 14 százalék is brutális, nagyon kevés olyan cég van, amely hasonlót tud. Mondjuk az állandó üzlettárs, Mészáros Lőrinc vállalatai, a vasútépítő R-Kord és a korábban főleg víz- és csatornázási projektekben utazó Mészáros és Mészáros Kft. pont ilyenek. Nemzetközi összevetésben még a 9 százalékos ágazati átlag is kiemelkedő.

 

Sokatmondó adat, hogy a hatalmas forgalmat és eredményt alig több, mint 480 emberrel hozta össze a DA. Ez azt jelenti, hogy egy alkalmazottra átlagosan 270 milliónyi bevétel és 38,6 millió profit jutott.

A leadott iratokból az is kiderül, hogy Szíjj László a nyereség nagy részét kivette a cégből. A DA-ból ezúttal 13 milliárd (napi több mint 35 millió) forinthoz jut a tiszakécskei vállalkozó, 

az elmúlt hat évben pedig összesen 44 milliárdnyi osztalékot fizetett a cég.

A társaságnak minden bizonnyal a következő években is jól fog menni, hiszen a közelmúltban is szép számmal nyert el jelentősebb állami megbízásokat, így elég komoly rendelésállománya lehet. Az Alföldön futó M44-esen 200 milliárd forintnyi munkát kapott,*Többnyire konzorciumban. az M4-esen pedig ennél is nagyobb összegért dolgozhat, ráadásul ott nem is hirdettek eredményt még minden szakaszon.

 

Emellett a DA rendszeresen kap megbízásokat a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től egy olyan szerződés alapján, aminek keretében 2017 és 2020 között hazai és uniós forrásból 270 milliárdot költ el az állami cég a helyi- és országos közúthálózat fejlesztésére már korábban kiválasztott cégeknél.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSoha nem volt ennyi pénz az építőiparban, figyelnek is, kihez kerülMészáros Lőrinc és Szíjj László építőipari cégei 8-szor, 10-szer magasabb profitrátával működnek, mint a nagy nemzetközi konszernek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz uniós támogatások fele a NER-cégekhez és két osztrák építőipari vállalathoz vándorolAz uniós támogatásokból finanszírozott állami megrendelések közel fele megrendelés formájában visszakerül a befizető országokhoz. A szűken kormányközelinek számító cégek 394 milliárdhoz jutottak egyetlen évben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába ért véget, tovább égeti a közpénzeket az Orbán-Simicska háborúBrutálisan drágán épített volna autópályát az Alföldön Simicska Lajos, de elvették tőle a projektet. Most a kormány új kedvence másfélszer annyiért épít gyorsforgalmi utat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Duna Aszfalt építőipar M4 M44 Mészáros és Mészáros Kft. Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.