Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. április 27. 16:30 Közélet, Pénz

Egyetlen alföldi úton majdnem 200 milliárdnyi megbízást kapott a Duna Aszfalt

Újabb hatalmas közbeszerzést nyert el a Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Kft. A tiszakécskei vállalat építheti az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszát illetve a kapcsolódó építményeket, köztük egy új, 556 méter hosszú hidat is a Tisza felett.

Mindezért 50,4 milliárd forintot számlázhat majd le a Duna Aszfalt a tendert kiíró Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt-nek, hacsak nem hívják le az opciós részt is, amiért további 941 milliót kaphat a cég. A Duna Aszfalton kívül még két induló volt: a Dömper Kft. illetve a Subterra-Raab kettős 53, a Generál Mély és Magasépítő Zrt. 55,5 milliárdért vállalata volna a munkát.

A leggyakrabban csak Mészáros Lőrinc állandó üzlettársaként emlegetett Szíjj vállalatát elég gyakran találják el nagyértékű közbeszerzések. Az M44-esen sem először dolgozik a társaság: a négy részre szedett beruházásból háromnál ott volt a nyertesek között. Egy szakaszt önállóan nyertek el, míg másik kettőt a Hódút Kft-vel közösen. A korábban elnyert szakaszok:

Szakasz   Hossz (km)  Ár (milliárd)  Nyertes 
Tiszakürt-Kunszentmárton 20,5 56,5  Duna Aszfalt – Hódút
Kunszentmárton-Csabacsűd 20,5  44,0 EuroAszfalt – Swietelsky – Soltút- A-Híd
Csabacsűd -Kondoros  20,4 42,2 Duna Aszfalt – Hódút
Kondoros-Békéscsaba 18,0  41,4 Duna Aszfalt

Az egyetlen olyan rész, amin nem ők dolgoznak, a Kunszentmárton és Csabacsűd közötti 20,5 kilométer. Az erre kiírt közbeszerzést az EuroAszfalt-Swietelsky-Soltút-A Híd négyes nyerte 44 milliárdos ajánlattal.

Mindez azt is jelenti, hogy a Duna Aszfalt egyetlen autópályán nagyjából 190 milliárd forintnyi munkát nyert el egyedül, vagy a Hódúttal közösen.

A mostani beruházás azért is érdekes, mert az egy kilométerre vetített költsége messze ennek a legmagasabb. Az M44-es korábbi szakaszai 2,1-2,8 milliárd forintba kerültek kilométerenként, a  Lakitelek és Tiszakürt közötti szűk 10 kilométernél azonban 5 milliárd feletti az egységár. Ebben minden bizonnyal szerepet játszik a már említett Híd, ami egész biztosan jelentősen megdobja a költségeket. A hídról egyébként korábban a magyarepitok.hu  azt írta, hogy terveit az Uvaterv Zrt. készíti, legnagyobb szabadnyílása pedig 152 méteres lesz.

A tervezett M8-as autópályát Békéscsabával összekötő M44-es egyébként régi hiányossága a magyar úthálózatnak. Megépítését régóta tervezik, még a 2014-es választások előtt maga Orbán Viktor tett ígéretet arra, hogy az előző ciklus végére elkészül, erre azonban végül nem történt meg. Bár valószínűleg nem ez az egyetlen ok, a gyorsforgalmi út hiánya egész biztosan nagyban hozzájárult a viharsarokként is emlegetett térség gazdasági leszakadásához.

Közélet Pénz Duna Aszfalt M44 Szíjj László Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2020. szeptember 22. 12:48 Közélet

A járványra kijelölt kórházak várják az áramfejlesztőket a lélegeztetőgépekhez

Négy elsődleges ellátóhelyen is várnak aggregátorokat, amelyeknek az eredeti tervek szerint a második hullám kezdetére meg kellett volna érkezni.

Az eurózóna motorja, Németország jobban kezelte a járványt, így előbb állhat talpra, mint Amerika

Bár számos rövid távú gazdasági mutató V alakú visszapattanást idéz, a válság mély nyomot hagyott a világgazdaságban. A részvények árazása viszont sok helyen (különösen az amerikai technológiai részvények esetében) elrugaszkodott a piaci alapoktól, ami a jegybanki likviditás példátlan emelkedését tükrözi.

Fabók Bálint
2020. szeptember 21. 16:14 Közélet

Az étcsoki és a kávé is a leginkább környezetkárosító élelmiszerek között van

A legnagyobb kakaóbab-termelő Elefántcsoport esőerdőinek 80 százalékát vágták ki az elmúlt ötven évben, főleg a kakaóültetvények miatt.

Fontos

Fabók Bálint
2020. szeptember 21. 06:53 Élet

„Ezelőtt harminc évvel voltak ennyien a strandokon” – kimagasló nyara volt a balatoni turizmusnak

A járvány és a rossz idő miatt nagyon nehezen indult az évük, az augusztus azonban rekordforgalmat hozott több balatoni vendéglátósnak.

Stubnya Bence
2020. szeptember 20. 17:39 Világ

A felmelegedés olyan következményeit éljük át idén, amiket csak évtizedek múlva vártak

Egymás után dőlnek a melegrekordok, soha nem látott kiterjedésben ég az USA nyugati partja, miközben ilyesmire nem számítottak ennyire hamar a tudósok.

Kasnyik Márton
2020. szeptember 19. 07:41 Adat

Lehet, hogy a covid a történelem szemétdombjára küldi az influenzát

Híre-hamva sincs az influenzának azokban az országokban, ahol ilyenkor dúlni szokott. Átmeneti győzelem ez, vagy sikerül végleg megszabadulnunk tőle?