Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. május 5. 12:56 Élet, Vállalat

Kinyírják a kisautókat az unió környezetvédelmi előírásai

Gyilkos éveknek néz elébe az autóipar, mert több olyan szabályozói és piaci változás is a levegőben lóg, amely könnyen elviheti a szektor nyereségét. Ezek közül a legfontosabb, hogy 2021-től egy új autónak már kilométerenként legfeljebb csak 95 gramm szén-dioxiddal egyenértékű károsanyag-kibocsátása lehet. (Ez egy átlagos érték, amely gyártóról gyártóra változik némileg a járművek jellemzőitől függően, és az adott vállalat teljes értékesített flottájára kell kiszámítani.) Ahogy a cseh Dnes végigvezeti, ez gyakorlatilag a kisautó szegmens végletes beszűküléséhez vezet majd.

A következtetések abból indulnak ki, hogy ha egy gyártó túllépi a 95 grammos határt, akkor minden gramm (és minden autó) után 95 euró büntetést kell majd fizetnie. Herbert Diess, a Volkswagen vezére szerint az iparág így összességében évi 30 milliárd euró befizetésével néz szembe, ha nem tesz valamit a kibocsátás drasztikus leszorításáért.

A jelenlegi adatok szerint az új autók átlagos károsanyag-kibocsátása kilométerenként 121 gramm, vagyis egy olyan szinten van, amit nagyon rövid idő alatt kellene nagy mértékben csökkenteni. Ám mindez még csak a kezdet, mert a helyzetet nehezíti, hogy 2030-ra további 37,5 százalékos kibocsátás-csökkentést kellene végrehajtani.

Ezt két okból is nehéz lesz elérni. Egyrészt éppen a Volkswagen dízelbotránya miatt a vásárlók a benzines modellek felé fordulnak, másrészt az SUV-k hihetetlen népszerűsége miatt a megvásárolt autók átlagos mérete is egyre csak nő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA SUV-ok letarolják a világot, aminek legnagyobb vesztese a világMinden harmadik eladott új autó utcai terepjáró, Kínában 50 százalékosra nőhet a részesedése a magas fogyasztású autóknak.

A városi terepjárók elsöprő népszerűsége miatt 2015 óta 75 százalékkal nőtt azoknak az új autóknak a száma, amelyek jóval több káros anyagot juttatnak a levegőbe, mint elődeik. Eközben a dízelek is visszaszorulnak: míg 2011-ben az unióban értékesített új autók 56 százaléka még dízel volt, tavaly már csak 37 százalékon állt a mutató, és egyre csökken. Márpedig az utóbbi években egy dízelmotoros modell ötödével kevesebb üvegházhatású gázt bocsátott ki, mint a benzines megfelelője.

Az autóipari szakértők úgy vélik, hogy az új normáknak való megfelelés nagyobb problémát okozhat a gyártóknak, mint a világkereskedelmi háború, az amerikai vámok vagy a Brexit. Becslések szerint az európai autóiparnak 15,5 milliárd dollárt kellene fejlesztésre fordítania a következő pár évben, hogy meg tudjon felelni a követelményeknek.

A bírságoktól való menekülés arra készteti az iparágat, hogy az elektromos hajtást erőltesse, többek között ezért is várható a következő másfél évben, hogy a hibrid és elektromos verziók elöntik a piacot. Ez környezetvédelmi megfontolásokból jó hír lehet, ám az ipar korántsem örül ennyire, a magas akkumulátorköltségek miatt ugyanis az autókon elérhető profit csökkenni fog.

Összességében tehát úgy kellene alaposan megnövelni a k+f kiadásokat, hogy az ágazat nyereségtermelő képessége várhatóan visszaesik, és ez elég nehéz feladatnak ígérkezik.

Mindez azért okozza a kisautók jelentős részének halálát, mert ezekbe az autókba a legolcsóbb hibrid hajtásokat sem éri majd meg beépíteni. A hibrid verziók kialakítása annyira megdrágítja ezt a szegmenst, hogy eladhatatlanná válnak a modellek. Herbert Diess például azt mondta, hogy a Volkswagennél az Up! vagy akár a Polo is olyan modell lehet, amelynél 2030-ra gazdaságilag értelmetlenné válik a szabályoknak és a piaci igényeknek való együttes megfelelés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa jönnek az elektromos autók, mihez kezdünk egy kuplunggyárral?Bár néhány fontos autóipari beszállítónknak valószínűleg szűkül a mozgástere, a magyar ipar nincs rossz helyzetben az elektromos forradalom küszöbén.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat autó elektromos autó Európai Unió hibrid károsanyag szabályozás Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.