Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 26. 06:42 Vállalat

Ezen a térképen megnézheted, dolgozik-e a közeledben Mészáros Lőrinc

Múlt hónapban számolt be arról Mészáros Lőrinc egyik legrégibb és legismertebb cége, a Mészáros és Mészáros Kft. (M&M) tőzsdei anyavállalata, hogy a társaság teljesítés alatt lévő szerződésállománya közel 220 milliárd forintra nőtt. A viszonyítási alap 2018. június 30., amikor a cég aktív szerződésállománya a 193 milliárd forintot haladta meg valamivel, vagyis kilenc hónap alatt 26,5 milliárd forinttal hízott.

Mivel az M&M szinte kizárólag állami megrendeléseken dolgozik, ezért a közbeszerzések alapján jó eséllyel össze lehet gyűjteni az összes megbízását. Ezt meg is tettem, az eredményt térképen ábrázolva.

A március 19-i közlemény óta újabb tendereket nyert az M&M, máshol pedig a megbízási összeg nőtt a szerződés módosítása nyomán. Vagyis a 220 milliárdos szerződésállomány is tovább hízott, bár azt nem tudni, hogy pontosan mennyivel, mert az új és a módosított projekteken is másokkal közösen dolgozik a cég. Befejezésről közben nem érkezett hír.*Átadásról megjelent információk híján azokat a projekteket tekintettem befejezettnek, ahol letelt a kivitelezés határideje, és nem tudni arról, hogy meghosszabbították volna.

A térképen az út-, vasút- vagy folyószakaszt érintő munkákat vonallal jelöltem, az egy-egy települést vagy jól körülhatárolható területet érintő projekteket pedig ikonokkal. A WC a szennyvíz- és csatornázási munkákat jelenti, a csap az ivóvízminőség javítását, az újrahasznosítás hulladékkezelési projekteket. A ritkábban előfordulók közül a madár vízrendszer vagy táj rehabilitációjára utal, néhány jel pedig csak egyszer-egyszer fordul elő.

Az ikonra vagy a vonalra kattintva egy párszavas leírás olvasható az adott projektről, valamint szerepel a szerződés összértéke, amely esetenként több település között oszlik meg*Ha ez a helyzet, azt zárójelben mindegyiknél jeleztem.. Az áttekinthetőség kedvéért érdemes belenagyítani az országrészekbe.

A legnagyobb értékű munkák infrastrukturális fejlesztések. Kiemelkedik ezek közül a Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti vasút felújítása, amelyet az M&M és konzorciumi társa, a győri Vasútépítők Kft. közel 88 milliárd forintért végez el. Elég vastagon fogott a ceruzájuk, a kilométerenkénti ár ugyanis 3,14 milliárd forint, miközben a magyar vasútépítés történetében egyetlen olyan projektet találtam, amely ennél is drágább. A Szolnok–Szajol-felújítás kilométerenként 3,29 milliárdba került, ám ez különleges eset. Ennek keretében ugyanis új hidat építettek a Tiszán, márpedig egy ilyen méretű egyedi elem megdobja a fajlagos költségeket. Százhalombatta és Pusztaszabolcs között azonban nincs a Tiszához mérhető természeti akadály.

A közbeszerzés során a munkát két szakaszra bontották, amelyek Ercsinél válnak el egymástól. A kettő közül az Ercsi-Pusztaszabolcs bizonyult drágábbnak a 3,16 milliárdos kilométerárával. Ez azért is érdekes, mert a másik részen, Százhalombatta és Ercsi között nem felújításról van szó: új pályát építenek 15,7 kilométeren, mégis árnyalatnyival olcsóbban, 3,12 milliárd/kilométer áron. Mindeközben Lengyelországban felével-harmadával olcsóbbak az ilyen munkák azonos műszaki tartalom és nagyon hasonló terepviszonyok mellett.

A második legfontosabb megbízás az M8-as autóút Körmend és Rábafüzes közötti szakasza, amelyet az M&M a Mészáros Lőrinccel üzleti kapcsolatban lévő Szíjj László cégével, a Duna Aszfalttal közösen épít. Ez azért nagyon fontos munka az M&M számára, mert ez az első alkalom, hogy fővállalkozóként vesz részt egy gyorsforgalmi út építésében. Az itt szerzett tapasztalatok, referenciák jól jöhetnek a következő években, amikor a kormány további ezer milliárd forintokat készül költeni hasonló fejlesztésekre.

A közbeszerzés során egyébként az M8-as említett szakaszát is kettébontották, ezért szerepel két sorban az alábbi táblázatban. (A térképen egy munkaként szerepelt, akárcsak a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasút.) Ebben megtalálható valamennyi, a térképen szereplő munka, és az is leolvasható róla, hogy melyik az a néhány, amelyet nem konzorciumban, hanem egyedül végez az M&M. Ezek a hortobágyi tájrehabilitáció, a felső-dunai árvízvédelem, a Séd-Nádor-Gaja vízrendszer rehabilitációja és a Felcsútot is magában foglaló Váli-völgy vízrendezése.

 

A konzorciumban végzett, nagyobb egyedi munkák között is vannak vízrendezési jellegűek, mint a Mosoni-Duna torkolati rehabilitációja és a Tisza-Túr tározó. A komáromi híd építése pedig ugyanúgy értékes tapasztalatokat, referenciát adhat a jövőre, mint az M8-as.

Az önmagukban kisebb szennyvíztisztítási projektek nem véletlenül sűrűsödnek Észak-Magyarországon. A térségben ugyanis az M&M volt az egyik nyertese az országos szinten 420, régiós szinten 70 milliárd forintos víziközmű-keretközbeszerzésnek, amelynek során évekre előre kiválasztották azt a néhány céget, amelyek a konkrét projektekre később kiírt tendereken pályázhattak.

Ez egyébként a jelenlegi (2014-2020-as) uniós finanszírozási ciklus legproblémásabb hazai közbeszerzése. Az Európai Bizottság ellenőrei rengeteg rendellenességre hívták fel a figyelmet, szerintük az érvényesnek és nyertesnek kihirdetett ajánlatok közül többet valójában érvénytelennek kellett volna nyilvánítani. Ebbe a csoportba tartozik az M&M-é is. Egyelőre nyitott kérdés, hogy végül milyen retorziót alkalmaz emiatt Magyarországgal szemben az EU.

A térképen és a táblázatban csak azok a munkák szerepelnek, ahol fővállalkozóként érdekelt az M&M. Az alvállalkozói megbízásaikról nincs adatbázis, de a sajtóban megjelent hírek alapján tudható, hogy ilyenek is vannak, például a Püspökladány és Ebes közötti vasút felújításánál.

Az M&M munkáinak földrajzi lefedettségével vetélkedik a szintén Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó R-Kord Kft., ahogy azt pár hete bemutattuk. Az R-Kord aktuális munkáit mutató térképet ide is beillesztem:

A kettő együtt még nem adja ki a leggazdagabb magyar üzletember teljes építőipari elérését, hiszen az M&M és az R-Kord mellett vannak magasépítésben érdekelt vállalkozásai is, a ZÁÉV és a Fejér-B.Á.L. Ezek szintén jókora megrendelésállománnyal rendelkeznek*Például az új Puskás stadion, az újpesti jégcsarnok, az új Néprajzi Múzeum., de földrajzi lefedettségük szerényebb, mint a mélyépítő társaságoké.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat közbeszerzés Mészáros és Mészáros Kft. Mészáros Lőrinc Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.