Hírlevél feliratkozás
Váczi István Hajdu Miklós
2019. április 2. 06:54 Vállalat

Nehezen kerülheted el Mészáros Lőrinc pénzgyárát, ha vonatra szállsz

Pár napja számolt be arról a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó R-Kord Kft. tőzsdei anyavállalata, hogy a cég teljesítés alatt lévő szerződésállománya közel 124 milliárd forintra nőtt. Mivel az R-Kord vasútfejlesztésekben utazik, ahol állami szereplők a megrendelők, ezért a közbeszerzések alapján jó eséllyel össze lehet gyűjteni az összes megbízását.

Ezt meg is tettük, a táblázatos összefoglaló mellett térképre vittük, hol dolgozik jelenleg az ország második leggazdagabb emberének egyik legfontosabb cége. Szemmel láthatóan a magyar vasúthálózat igen jelentős részén, ha csak a fővonalakat nézzük, akkor könnyebb felsorolni azokat, ahol nem érdekelt az R-Kord*Budapest-Szolnok és -Püspökladány, illetve -Lőkösháza; Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Hegyeshalom/Rajka, Győr-Celldömölk-Bajánsenye, Sopron-Szombathely-Szentgotthárd.

Ennek elsősorban az az oka, hogy az iCell Mobilsoft Zrt.-vel közösen az R-Kord építi ki a vasúti rádiókommunikációs rendszer második ütemét (GSM-R II.) 2255 kilométeren közel 59 milliárd forintért. A térképen ezt mutatják a piros vasútvonalak.

A piktogramok az egyéb munkákat jelölik, amelyek összességében még nagyobb volument képviselnek. Igaz, ezek jó részénél az R-Kord konzorciumi tag, azaz másokkal kell osztoznia a bevételen. Csak Újszász állomás biztosítóberendezésének megújítását, a Porpác-Csorna vasúton a kábelek cseréjét, valamint a Budapest-Esztergom vonalon a kiegészítő biztosítóberendezései munkákat végzi egymaga a cég.

 

Azt a tőzsdei tájékoztatásból tudjuk, hogy jelenleg mekkora az R-Kord szerződésállománya, ugyanakkor ennek a pénznek egy része alvállalkozókhoz kerül. A legnagyobb falatnál, a Püspökladány-Ebes vasútnál például akár 65 százalék is lehet az alvállalkozói teljesítés aránya.

Ez persze nem meglepő abból a szempontból, hogy itt nemcsak a pályát kell korszerűsíteni, hanem a biztosítóberendezés tervezése és kivitelezése is a feladat része. Ilyesmivel pedig – a feladat bonyolultsága, a magas műszaki követelmények miatt – az egész világon mindössze néhány vállalat foglalkozik. Magyarországon például hosszú ideje kétszereplős ez a piac, az ilyen feladatokat vagy a német Siemens, vagy a francia Thales kapta. Itt sem arról van szó, hogy Mészáros Lőrinc cége műszakilag felnőtt volna ezek mellé, a Thalest alvállalkozóként találhatjuk meg a projektben.

Az eddig nem érintett esetekben az R-Kordot is magában foglaló konzorcium

Ez utóbbival kapcsolatban épp a napokban közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy április 10. és 15. között éjszakai munkavégzésre kell számítani. „Az előkészítő munkálatok része a földmegtámasztás, amelynek az elvégzéséhez a vasúti felsővezeték feszültségmentesítése szükséges. A munkálatokra emiatt csak éjszaka kerülhet sor” – írta a NIF.

A fejlesztés részeként megépül az Érd – Érd alsó állomás közötti összekötő vágány, amely közvetlen kapcsolatot létesít a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalak között. Ez jelentős többletkapacitást eredményez a mai állapothoz képest. A projekt keretében új vasútvonal létesül 1355 méter hosszan, továbbá új felsővezeték, távközlési hálózat, vonatbefolyásoló- és biztosítóberendezések, illetve híd épül.

A fentiek mellett vannak olyan projektek is, ahol az R-Kord alvállalkozóként érdekelt. Ezeket a Közbeszerzési Értesítő alapján nem lehet követni, de a Hitelbiztosítéki nyilvántartás alapján találtunk három olyat, ahol biztosan érdekelt a vállalat. Ezek közül a Rákos-Hatvan, valamint a Kelenföld-Százhalombatta projekteknél a vasútvonalak korszerűsítése zajlik, Szeged és Hódmezővásárhely között pedig a tram-train (vonat-villamos vegyes üzemű közlekedés) megvalósításban vesz részt az R-Kord. Az ugyanakkor nem derül ki, hogy alvállalkozóként mennyit kaszál ezeken a munkákon.

Összességében mindenesetre szárnyal a cég, mióta 2013-ban Mészáros Lőrinc érdekeltségébe került. A következő négy év során forgalma körülbelül a 44-szeresére, nyeresége pedig a 125-szörösére emelkedett. Ezzel már a Mészáros-birodalom egyik legfontosabb profitcentrumának számít, és nem lenne meglepő, ha a menetelés tavaly is folytatódott volna. De még körülbelül két hónapot kell várni arra, hogy ez kiderüljön.

 

Vállalat közbeszerzés Mészáros Lőrinc R-Kord Kft vasútfejlesztés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2020. november 26. 17:01 Vállalat

A tavasszal elbocsátott alkalmazottak felét vették vissza a legnagyobb divatláncok

A járvány kitörésekor két hónap alatt elküldték az alkalmazottak ötödét. Szeptemberre a megüresedett helyek felét betöltötték, de akkor újabb fordulat jött.

Váczi István
2020. november 25. 10:01 Vállalat

A budapesti reptérnek is fontos, hogy újra repülhet a Boeing elbaltázott típusa

Ha minden jól megy, januárban már Európában is repülhet a 737 Max, így ha a járványhelyzet is kedvezően alakul, a lengyel LOT újra előveheti itteni bővítési terveit.

Stubnya Bence
2020. november 24. 14:50 Vállalat

Nagy érvágás a szentgotthárdi Opelnek a benzinmotorok kivezetése, de valójában már évek óta lejtmenetben van a gyár

Mióta a francia PSA 2017-ben átvette a szentgotthárdi üzemet, 40 százalékkal csökkent a dolgozók száma.

Fontos

Jandó Zoltán Torontáli Zoltán
2020. november 25. 16:56 Adat, Közélet

Semmi értelme nincs az operatív törzs járvány-előrejelzésének

Legalábbis abban a formában, ahogy hetente közlik. Ha jól csinálják, a szennyvízadat hasznos eleme lehet a járvány követésének, de amit az NNK közzétesz, nem az.

Kasnyik Márton
2020. november 25. 06:56 Közélet

Saját óriáscégét hitelezheti milliárdokkal a Magyar Nemzeti Bank

Ha ez átmegy, akkor a többi cégétől is vehetné a kötvényeket a jegybank milliárdokért. Nincs határa a vad ötleteknek a monetáris politikában?

Avatar
2020. november 24. 17:09 Pénz

A covid után jön az adóemelés?

A kormánynak hamarosan napirendre kell tűznie az adósság elleni harc 2.0-t, amit valószínűleg nem lehet megúszni adóemelés nélkül.