Sikeresen tért vissza a tőzsdére a farmergyártásban másfél évszázados múltra visszatekintő Levi Strauss & Co., szerdán a befektetők a meghirdetett 14-16 dolláros ársáv felett, 17 dolláron jegyezték le a társaság papírjait. Így a vállalat 623,3 millió dollárhoz jutott az elsődleges részvénykibocsátás révén.
Ennél is jobban sikerült az első kereskedési nap, a cég részvényei közel 32 százalékkal drágultak csütörtökön, és 22,41 dolláron zártak a Bloomberg tudósítása szerint. A tőzsdén azzal tették emlékezetessé a napot, hogy a brókerek kivételesen farmerban dolgozhattak.
A társaság volt már korábban a tőzsdén, de elég sokat kell visszamenni az időben ennek felidézéséhez. Levi Strauss örökösei, a Haas család ugyanis 1985-ben vezették ki a nyilvános piacról a társaságot. A tulajdonosok most azért láthatták elérkezettnek az időt a visszatérésre, mert tavaly az eladások 14 százalékkal nőttek, és az így elért 5,6 milliárd dolláros forgalom a legjobbnak számít az utóbbi 25 évben.
Ez részben a farmerek iránt világszerte megugró keresletnek köszönhető, de a menedzsment sokat tett a választék bővítése érdekében is. A felsőruházati eladások 38 százalékkal nőttek a cégnél, így most már a forgalom ötödét adják.
Elemzők szerint ezt a vonalat kell folytatni, ha a vállalat függetleníteni szeretné magát a divathullámok szeszélyeitől. Az utóbbi néhány évben a szabadidőruhák diadalmenete például kedvezőtlen változás volt a cég szempontjából.
A menedzsment természetesen optimista. A 2011 óta szolgáló vezérigazgató, Chip Bergh nagy növekedési lehetőséget lát például Kínában, ahonnan jelenleg csak a vállalat bevételeinek 3 százaléka jön. Részben az itteni lehetőségek kihasználásával szerinte elérhető az évi 10 milliárd dolláros forgalom.
Ezt természetesen nem lehet biztosra venni, hiszen nem lesz könnyű valóra váltani a terveket. A kínai és általában a világgazdaság éppen lassul, arra pedig rengeteg példát lehetett látni a divatiparban, hogy egy vállalat eredeti profiljától elmozdulva tetőtől talpig szerette volna öltöztetni az embereket, akik azonban erre nem tartottak igényt. A Bloomberg szerdai cikkében megszólaló elemző arra emlékeztetett, hogy a sikeres diverzifikálás ellenére a Levi Straussnak még mindig a férfi farmerek a messze legerősebb termékcsoportja, és ez a koncentráltság sebezhetővé teszi a céget.
Részben ez lehet az oka annak, hogy a sikeres bevezetés és első nap ellenére a társaság 8,6 milliárd dollárra adódó tőzsdei értékeltsége csak 1,54-szerese a legutóbbi éves forgalmának, miközben az ágazat legsikeresebb cége, a jógaruházati divathullámot sikeresen meglovagló Lululemon esetében 6,4-szeres ez a szorzó.
Vállalat
Fontos