Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. március 12. 10:05 Vállalat

Győr kiesett az új Volkswagen-gyárért folyó versenyből

Korábban a mi is beszámoltunk róla, hogy a német Automobilwoche szerint több helyszín mellett Győr is versenyben van a Volkswagen csoport új üzeméért. A világ legnagyobb autógyártója az új gyárban 2022 után indítaná be a termelést, és a tervek szerint az új gyártósorokon olyan népszerű városi terepjárók készülnének, mint a Škoda Karoq és a Seat Ateca.

Az új gyár négy-ötezer embernek adna munkát, vagyis sokkal nagyobb beruházás lenne, mint az ezer főt alkalmazni tervező debreceni BMW-gyár. A német gazdasági hetilap, a Handelsblatt információi szerint azonban az üzemi tanács nem támogatja a termelés kiszervezését sem Kelet-Európába, sem Törökországba. A munkavállalók érdekeit képviselő szervezet azt szeretné, ha a jelenlegi gyáregységekre koncentrálna a Volkswagen vezetése. Szerintük több üzemben is kapacitásfelesleg van.

A felügyelőbizottság támogatja a menedzsmentet a reformokban. Ezt Wolfgang Porsche, a tulajdonosok képviselője mondta múlt héten a genfi autószalonon. Ez annyira felháborította Bernd Osterlohot, az üzemi tanács vezetőjét, hogy személyes konzekvenciák levonására szólította fel a menedzsmentet.

A Volkswagen nemrég döntött úgy, hogy elképesztően nagy összeget, összesen 44 milliárd eurót költ a gyárai átalakítására. A következő öt évben több üzemet alakítanak át elektromos autók gyártására, és eközben a hagyományos gyártás egy részét az olcsóbb munkaerővel rendelkező régiókba telepítenék át.

A jövő autóit tehát Németországban gyártanák, hiszen kevesebb alkatrészből áll egy elektromos autó, a gyártást nagyban lehet automatizálni és kicsit leegyszerűsítve: a munkabérnél fontosabb lesz az áramszámla összege.

Ám úgy tűnik, hogy ez nem győzte meg az üzemi tanácsot, amely egyértelműen jelezte, hogy nemmel fog szavazni a gyártósorok kitelepítése ellen. A gond az, hogy eddig a Zwickauban működő üzem volt az egyetlen, amely csak elektromos autók gyártásával foglalkozott. Zwickau mellett Emden lesz a második olyan gyár, ahol csak e-autókat készítenek majd.

Az emdeni üzemben készül most a Passat, ezt valamelyik cseh Škoda-gyárba telepítenék át. De a Škoda még így kapacitáshiánnyal küzd, vagyis a cseh márkának kellene egy új üzemet építeni. A Handelsblatt szerint a Volkswagen Szerbiában, Törökországban, Romániában és Bulgáriában összesen tíz helyszínt vizsgál. Ez abból a szempontból újdonság, hogy Győr nincs már a lehetséges helyszínek között.

Az új üzem építése 1,3 milliárd euró lenne, de a Volkswagen arra számít, hogy ennek egy részét a fogadó ország adófizetői állnák. Érdemes megemlíteni a BMW-t, amely most épít új gyárat Magyarországon. A kormány közvetlenül 12,5 milliárd forinttal támogatta a beruházást, de közvetetten infrastruktúra fejlesztésen keresztül, további 135 milliárd forint állami támogatást juttat a márkának.

Nagy kérdés, hogy az üzemi tanács később megváltoztatja-e a döntését. Nem szabad elfelejteni, hogy egy új gyár létesítése, a lehetséges helyszín megtalálása évekig tartó folyamat. A magyar sajtó 2014 óta írt arról, hogy gyárat építhet a BMW Magyarországon, de csak tavaly lett biztos.

Elképzelhető, hogy a Volkswagen stratégiai okokból lebegteti az új gyár felépítésével kapcsolatos kételyeket, mert ezzel feljebb tornázhatja az állami támogatás összegét, amelyet a fogadó ország fizet majd.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat gyár Győr Kelet-Európa üzemi tanács Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.