Korábban a mi is beszámoltunk róla, hogy a német Automobilwoche szerint több helyszín mellett Győr is versenyben van a Volkswagen csoport új üzeméért. A világ legnagyobb autógyártója az új gyárban 2022 után indítaná be a termelést, és a tervek szerint az új gyártósorokon olyan népszerű városi terepjárók készülnének, mint a Škoda Karoq és a Seat Ateca.
Az új gyár négy-ötezer embernek adna munkát, vagyis sokkal nagyobb beruházás lenne, mint az ezer főt alkalmazni tervező debreceni BMW-gyár. A német gazdasági hetilap, a Handelsblatt információi szerint azonban az üzemi tanács nem támogatja a termelés kiszervezését sem Kelet-Európába, sem Törökországba. A munkavállalók érdekeit képviselő szervezet azt szeretné, ha a jelenlegi gyáregységekre koncentrálna a Volkswagen vezetése. Szerintük több üzemben is kapacitásfelesleg van.
A felügyelőbizottság támogatja a menedzsmentet a reformokban. Ezt Wolfgang Porsche, a tulajdonosok képviselője mondta múlt héten a genfi autószalonon. Ez annyira felháborította Bernd Osterlohot, az üzemi tanács vezetőjét, hogy személyes konzekvenciák levonására szólította fel a menedzsmentet.
A Volkswagen nemrég döntött úgy, hogy elképesztően nagy összeget, összesen 44 milliárd eurót költ a gyárai átalakítására. A következő öt évben több üzemet alakítanak át elektromos autók gyártására, és eközben a hagyományos gyártás egy részét az olcsóbb munkaerővel rendelkező régiókba telepítenék át.
A jövő autóit tehát Németországban gyártanák, hiszen kevesebb alkatrészből áll egy elektromos autó, a gyártást nagyban lehet automatizálni és kicsit leegyszerűsítve: a munkabérnél fontosabb lesz az áramszámla összege.
Ám úgy tűnik, hogy ez nem győzte meg az üzemi tanácsot, amely egyértelműen jelezte, hogy nemmel fog szavazni a gyártósorok kitelepítése ellen. A gond az, hogy eddig a Zwickauban működő üzem volt az egyetlen, amely csak elektromos autók gyártásával foglalkozott. Zwickau mellett Emden lesz a második olyan gyár, ahol csak e-autókat készítenek majd.
Az emdeni üzemben készül most a Passat, ezt valamelyik cseh Škoda-gyárba telepítenék át. De a Škoda még így kapacitáshiánnyal küzd, vagyis a cseh márkának kellene egy új üzemet építeni. A Handelsblatt szerint a Volkswagen Szerbiában, Törökországban, Romániában és Bulgáriában összesen tíz helyszínt vizsgál. Ez abból a szempontból újdonság, hogy Győr nincs már a lehetséges helyszínek között.
Az új üzem építése 1,3 milliárd euró lenne, de a Volkswagen arra számít, hogy ennek egy részét a fogadó ország adófizetői állnák. Érdemes megemlíteni a BMW-t, amely most épít új gyárat Magyarországon. A kormány közvetlenül 12,5 milliárd forinttal támogatta a beruházást, de közvetetten infrastruktúra fejlesztésen keresztül, további 135 milliárd forint állami támogatást juttat a márkának.
Nagy kérdés, hogy az üzemi tanács később megváltoztatja-e a döntését. Nem szabad elfelejteni, hogy egy új gyár létesítése, a lehetséges helyszín megtalálása évekig tartó folyamat. A magyar sajtó 2014 óta írt arról, hogy gyárat építhet a BMW Magyarországon, de csak tavaly lett biztos.
Elképzelhető, hogy a Volkswagen stratégiai okokból lebegteti az új gyár felépítésével kapcsolatos kételyeket, mert ezzel feljebb tornázhatja az állami támogatás összegét, amelyet a fogadó ország fizet majd.
Vállalat
Fontos