Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. december 17. 16:05 Vállalat

Jól hangzik az olcsó benzin, de nagyon káros hatásai is vannak

Az alacsony olajár gazdasági szempontból remek dolognak tűnik, amivel mindenki csak jól járhat: a fogyasztók a benzinkúton megspórolt pénzt más termékekre költhetik, olcsóbbá válik az árucikkek szállítása és némelyek előállítása, kevesebbe kerül az épületek fűtése és így tovább. A kereslet és az árak közötti kapcsolat azonban olyan, hogy ha valami olcsóbbá válik, akkor az emberek jellemzően egyre többet használnak belőle. Márpedig ez az olaj esetében együtt jár a fokozódó környezetszennyezéssel is.

Scott L. Montgomery, a Washingtoni Egyetem tanára hívja fel a figyelmet arra a The Conversation oldalán megjelent írásában, hogy bár az olcsó olaj rövid távon kétségkívül jót tesz a világgazdaságnak, emellett két káros hosszabb távú folyamatot is megindít (nem beszélve az azonnali fogyasztásnövekedésből adódó többletszennyezésről):

  1. a fogyasztók elfordulnak az energiafelhasználás szempontjából hatékony és környezetbarát technológiáktól,
  2. a cégek és a kormányok kevésbé lesznek érdekeltek abban, hogy az energiahasználatot csökkentő fejlesztéseket és beruházásokat hajtsanak végre.

Ha csak az autóipart nézzük, jól látszanak ezek a hatások. Az Egyesült Államokban és Európában egyre népszerűbbek a többnyire fölöslegesen nagy és nehéz SUV-ok, amelyekkel egyre több kilométert tesznek meg a tulajdonosaik. Az autógyárak érdeke, hogy kiszolgálják ezeket az igényeket, és ennek a kormányok sem igazán mernek gátat szabni, ugyanis számos példa mutatja, hogy a választók rendkívül érzékenyen reagálnak az effajta beavatkozásokra, elég csak az elmúlt hetek franciaországi tüntetésekre gondolni.

Abban se bízhatunk igazán, hogy az olajkitermelő országok közbelépnének. Pedig ha jelentősen csökkentenék a kitermelést, akkor felhajthatnák az olaj árát, de ha ezt megtennék, azzal olyan országokat sodornának válságba, mint például Kína. Ez pedig egyáltalán nem áll érdekükben, többek között azért sem, mert aligha tudnák pótolni az így elvesztett bevételeket.

Ráadásul az olajexportőrök között is éles verseny van, nem kevés politikai tartalommal átitatva. Jelenleg az USA a legnagyobb kitermelő, az amerikai elnök pedig inkább egy adócsökkentéshez hasonlítja az olajár esését, ahelyett, hogy a felelős használatra biztatná a szimpatizánsait.

Az olaj kitermelése pedig sosem volt olyan egyszerű és olcsó, mint manapság, az új technológiákat pedig azok az országok és cégek, amelyek évtizedeken át dollármilliárdokat költöttek a kifejlesztésükre, nyilván nem fogják kihasználatlanul a sutba dobni.

Montgomery szerint az autógyáraknak és a kormányzatoknak összefogva kellene a fogyasztókat az elektromos autók piaca felé terelni. Minél később kerül erre sor, annál nehezebb lesz az újabb és újabb sofőrök százmillióival elfogadtatni, hogy a fosszilis üzemanyagok ideje lejárt, még akkor is, ha az áruk éppen lefelé tart.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autósokon kívül Matolcsyék is örülhetnek az olcsóbb benzinnekAz olcsóbb olajnak köszönhetően gyorsulhat a gazdasági növekedés a fejlett világban, idehaza pedig lassulhat az infláció.

Vállalat elektromos autók klímaváltozás olajár szennyezés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. május 21. 06:46 Közélet, Vállalat

Körbezártak minket az oroszok, és a kormány önként sétál a karjaikba

Gázkörgyűrű építésével foglalja vissza Kelet-Közép-Európát a Gazprom. Bár a magyar hatóság a régióban egyedüliként résen volt, a kormány ezt az előnyt is eldobhatja.

Jandó Zoltán
2019. május 20. 11:41 Tech, Vállalat

Gyakorlatilag kicsinálják a magyarok második kedvenc okostelefon-márkáját

A magyar okostelefon-piacot is felboríthatja a Huawei-botrány. Itthon az elmúlt hónapokban minden negyedik készüléket a kínai gyártó adta el.

Torontáli Zoltán
2019. május 18. 07:40 Élet, Vállalat

Kész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítani

A technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Fontos

Tóth István János
2019. május 21. 17:48 Adat, Közélet

Nyolc ábra egy magyar csodáról

Ha piacgazdaság van, akkor kétségtelenül Mészáros Lőrinc cégei a legjobbak az országban, és nekik kellene nyerniük az összes közbeszerzést. De van alternatív magyarázat is.

Váczi István
2019. május 20. 16:22 Világ

Jó időre meghatározza Európa sorsát a hétvégi választás

Hosszú időre lekerül a szorosabb integráció a napirendről, ha az euroszkeptikus pártok nagyon megerősödnek az Európai Parlamentben.

Bucsky Péter
2019. május 20. 06:54 Élet

Tételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinál

Sok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.