Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. december 17. 16:05 Vállalat

Jól hangzik az olcsó benzin, de nagyon káros hatásai is vannak

Az alacsony olajár gazdasági szempontból remek dolognak tűnik, amivel mindenki csak jól járhat: a fogyasztók a benzinkúton megspórolt pénzt más termékekre költhetik, olcsóbbá válik az árucikkek szállítása és némelyek előállítása, kevesebbe kerül az épületek fűtése és így tovább. A kereslet és az árak közötti kapcsolat azonban olyan, hogy ha valami olcsóbbá válik, akkor az emberek jellemzően egyre többet használnak belőle. Márpedig ez az olaj esetében együtt jár a fokozódó környezetszennyezéssel is.

Scott L. Montgomery, a Washingtoni Egyetem tanára hívja fel a figyelmet arra a The Conversation oldalán megjelent írásában, hogy bár az olcsó olaj rövid távon kétségkívül jót tesz a világgazdaságnak, emellett két káros hosszabb távú folyamatot is megindít (nem beszélve az azonnali fogyasztásnövekedésből adódó többletszennyezésről):

  1. a fogyasztók elfordulnak az energiafelhasználás szempontjából hatékony és környezetbarát technológiáktól,
  2. a cégek és a kormányok kevésbé lesznek érdekeltek abban, hogy az energiahasználatot csökkentő fejlesztéseket és beruházásokat hajtsanak végre.

Ha csak az autóipart nézzük, jól látszanak ezek a hatások. Az Egyesült Államokban és Európában egyre népszerűbbek a többnyire fölöslegesen nagy és nehéz SUV-ok, amelyekkel egyre több kilométert tesznek meg a tulajdonosaik. Az autógyárak érdeke, hogy kiszolgálják ezeket az igényeket, és ennek a kormányok sem igazán mernek gátat szabni, ugyanis számos példa mutatja, hogy a választók rendkívül érzékenyen reagálnak az effajta beavatkozásokra, elég csak az elmúlt hetek franciaországi tüntetésekre gondolni.

Abban se bízhatunk igazán, hogy az olajkitermelő országok közbelépnének. Pedig ha jelentősen csökkentenék a kitermelést, akkor felhajthatnák az olaj árát, de ha ezt megtennék, azzal olyan országokat sodornának válságba, mint például Kína. Ez pedig egyáltalán nem áll érdekükben, többek között azért sem, mert aligha tudnák pótolni az így elvesztett bevételeket.

Ráadásul az olajexportőrök között is éles verseny van, nem kevés politikai tartalommal átitatva. Jelenleg az USA a legnagyobb kitermelő, az amerikai elnök pedig inkább egy adócsökkentéshez hasonlítja az olajár esését, ahelyett, hogy a felelős használatra biztatná a szimpatizánsait.

Az olaj kitermelése pedig sosem volt olyan egyszerű és olcsó, mint manapság, az új technológiákat pedig azok az országok és cégek, amelyek évtizedeken át dollármilliárdokat költöttek a kifejlesztésükre, nyilván nem fogják kihasználatlanul a sutba dobni.

Montgomery szerint az autógyáraknak és a kormányzatoknak összefogva kellene a fogyasztókat az elektromos autók piaca felé terelni. Minél később kerül erre sor, annál nehezebb lesz az újabb és újabb sofőrök százmillióival elfogadtatni, hogy a fosszilis üzemanyagok ideje lejárt, még akkor is, ha az áruk éppen lefelé tart.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autósokon kívül Matolcsyék is örülhetnek az olcsóbb benzinnekAz olcsóbb olajnak köszönhetően gyorsulhat a gazdasági növekedés a fejlett világban, idehaza pedig lassulhat az infláció.

Vállalat elektromos autók klímaváltozás olajár szennyezés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2021. október 27. 15:01 Vállalat

Most kell megvenni a karácsonyi ajándékot a Puma vezérigazgatója szerint

Üresebbek lesznek a bolti polcok, mint szeretnénk - mondta a topmenedzser.

Váczi István
2021. október 26. 17:23 Vállalat

Az ellátási gondok miatt már zagytározókból vonják ki a ritka ásványkincseket

A nyugati kormányok besokalltak a kínai függéstől és az ellátási problémáktól, a nagy bányacégek pedig igyekeznek ezt kihasználni.

Torontáli Zoltán
2021. október 25. 10:00 Támogatói tartalom, Vállalat

Tévedés, hogy fel kell bontani a magyar városok utcáit a kábelfektetéshez

Az 5G technológia fejlesztése kapcsán városainkban ismét előjöhetnek az útbontások, az ebből eredő kellemetlenségek, dugók, zajhatások, pedig létezik egy zöldebb és biztonságosabb módszer.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2021. október 26. 06:52 Világ

Kínában 65 millió lakás áll üresen, de az ingatlanpiac problémái ennél mélyebbek

A szellemvárosoknál nagyobb probléma, hogy Kínában az ingatlan a legfontosabb befektetési eszköz, ami a vagyoni egyenlőtlenségek elszaladásában is nagy szerepet játszik.

Hajdu Miklós Váczi István
2021. október 25. 17:37 Adat, Közélet

Hiába hajtogatják, a kormányváltás hiányának nincs köze a gazdasági sikerekhez

Visszatérő kormányzati állítás, hogy a „politikai stabilitás” segíti az ország gazdasági felzárkózását, a környező országok adatai azonban ezt nem igazolják.

Jandó Zoltán Váczi István
2021. október 25. 06:07 Közélet, Vállalat

Még 17. havi nyugdíjat is fizethetne a kormány, ha nem venne repteret

Nem látszik, miért lesz jobb az országnak, ha kiad a reptérért annyi pénzt, amennyiből három évig duplázni lehetne a tanárok fizetését. A megtérülésnél a több évtizedes távlat a kedvező forgatókönyv.