Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. december 17. 16:05 Vállalat

Jól hangzik az olcsó benzin, de nagyon káros hatásai is vannak

Az alacsony olajár gazdasági szempontból remek dolognak tűnik, amivel mindenki csak jól járhat: a fogyasztók a benzinkúton megspórolt pénzt más termékekre költhetik, olcsóbbá válik az árucikkek szállítása és némelyek előállítása, kevesebbe kerül az épületek fűtése és így tovább. A kereslet és az árak közötti kapcsolat azonban olyan, hogy ha valami olcsóbbá válik, akkor az emberek jellemzően egyre többet használnak belőle. Márpedig ez az olaj esetében együtt jár a fokozódó környezetszennyezéssel is.

Scott L. Montgomery, a Washingtoni Egyetem tanára hívja fel a figyelmet arra a The Conversation oldalán megjelent írásában, hogy bár az olcsó olaj rövid távon kétségkívül jót tesz a világgazdaságnak, emellett két káros hosszabb távú folyamatot is megindít (nem beszélve az azonnali fogyasztásnövekedésből adódó többletszennyezésről):

  1. a fogyasztók elfordulnak az energiafelhasználás szempontjából hatékony és környezetbarát technológiáktól,
  2. a cégek és a kormányok kevésbé lesznek érdekeltek abban, hogy az energiahasználatot csökkentő fejlesztéseket és beruházásokat hajtsanak végre.

Ha csak az autóipart nézzük, jól látszanak ezek a hatások. Az Egyesült Államokban és Európában egyre népszerűbbek a többnyire fölöslegesen nagy és nehéz SUV-ok, amelyekkel egyre több kilométert tesznek meg a tulajdonosaik. Az autógyárak érdeke, hogy kiszolgálják ezeket az igényeket, és ennek a kormányok sem igazán mernek gátat szabni, ugyanis számos példa mutatja, hogy a választók rendkívül érzékenyen reagálnak az effajta beavatkozásokra, elég csak az elmúlt hetek franciaországi tüntetésekre gondolni.

Abban se bízhatunk igazán, hogy az olajkitermelő országok közbelépnének. Pedig ha jelentősen csökkentenék a kitermelést, akkor felhajthatnák az olaj árát, de ha ezt megtennék, azzal olyan országokat sodornának válságba, mint például Kína. Ez pedig egyáltalán nem áll érdekükben, többek között azért sem, mert aligha tudnák pótolni az így elvesztett bevételeket.

Ráadásul az olajexportőrök között is éles verseny van, nem kevés politikai tartalommal átitatva. Jelenleg az USA a legnagyobb kitermelő, az amerikai elnök pedig inkább egy adócsökkentéshez hasonlítja az olajár esését, ahelyett, hogy a felelős használatra biztatná a szimpatizánsait.

Az olaj kitermelése pedig sosem volt olyan egyszerű és olcsó, mint manapság, az új technológiákat pedig azok az országok és cégek, amelyek évtizedeken át dollármilliárdokat költöttek a kifejlesztésükre, nyilván nem fogják kihasználatlanul a sutba dobni.

Montgomery szerint az autógyáraknak és a kormányzatoknak összefogva kellene a fogyasztókat az elektromos autók piaca felé terelni. Minél később kerül erre sor, annál nehezebb lesz az újabb és újabb sofőrök százmillióival elfogadtatni, hogy a fosszilis üzemanyagok ideje lejárt, még akkor is, ha az áruk éppen lefelé tart.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autósokon kívül Matolcsyék is örülhetnek az olcsóbb benzinnekAz olcsóbb olajnak köszönhetően gyorsulhat a gazdasági növekedés a fejlett világban, idehaza pedig lassulhat az infláció.

Vállalat elektromos autók klímaváltozás olajár szennyezés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2020. január 21. 13:18 Adat, Vállalat

Az UEFA szerint nincs még egy olyan csapat Európában, mint a Felcsút

A Puskás Akadémia bekerült a húsz legnyereségesebb európai futballcsapat közé. Bár az akadémia tényleg kilencmilliárdos profitot csinált, akadnak gondok a módszertannal.

Bucsky Péter
2020. január 21. 06:53 Vállalat

Audi vagy Mercedes? Ugyan, a Váci úti irodafolyosó húzza a magyar gazdaságot

Térképen mutatjuk a Váci úti végeláthatatlan irodatengerének cégeit, és azt is, hogy melyikben fizetnek a legjobban.

Torontáli Zoltán
2020. január 19. 12:12 Vállalat, Világ

Bosszantó technikai hibák sorozata miatt csúszik a kínai utasszállító repülő fejlesztése

A kínai ipar a Boeing és az Airbus legnépszerűbb gépeinek versenytársán dolgozik már jó ideje, a fejlesztés azonban már most ötéves késésben van.

Fontos

Stubnya Bence
2020. január 22. 16:15 Pénz

Barry Eichengreen: Nem kell elsietni a magyar euróbevezetést

A német gazdaság bajban van, és ebből nekünk is le kell vonnunk a következtetéseket. Barry Eichengreenel, a Kaliforniai Egyetem professzorával interjúztunk.

Bucsky Péter
2020. január 22. 06:53 Élet

Teljesen értelmetlen és drága lecserélni a vízórákat, de legalább néhányan megélnek belőle

Európai összevetésben sokba kerül, bürokratikus és fölösleges a nyolc évente kötelező vízóracsere. De közel tízezret spórolhatunk, ha magunknak csináljuk.

Avatar
2020. január 21. 17:48 Közélet

Nem a módszertan a fő gond az inflációval, hanem az, hogy magas

Kétely övezi az inflációs mutatókat Magyarországon. De a helyzet az, hogy magas az infláció, és a hatóságok ezt csak erősítik.