Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. december 17. 16:05 Vállalat

Jól hangzik az olcsó benzin, de nagyon káros hatásai is vannak

Az alacsony olajár gazdasági szempontból remek dolognak tűnik, amivel mindenki csak jól járhat: a fogyasztók a benzinkúton megspórolt pénzt más termékekre költhetik, olcsóbbá válik az árucikkek szállítása és némelyek előállítása, kevesebbe kerül az épületek fűtése és így tovább. A kereslet és az árak közötti kapcsolat azonban olyan, hogy ha valami olcsóbbá válik, akkor az emberek jellemzően egyre többet használnak belőle. Márpedig ez az olaj esetében együtt jár a fokozódó környezetszennyezéssel is.

Scott L. Montgomery, a Washingtoni Egyetem tanára hívja fel a figyelmet arra a The Conversation oldalán megjelent írásában, hogy bár az olcsó olaj rövid távon kétségkívül jót tesz a világgazdaságnak, emellett két káros hosszabb távú folyamatot is megindít (nem beszélve az azonnali fogyasztásnövekedésből adódó többletszennyezésről):

  1. a fogyasztók elfordulnak az energiafelhasználás szempontjából hatékony és környezetbarát technológiáktól,
  2. a cégek és a kormányok kevésbé lesznek érdekeltek abban, hogy az energiahasználatot csökkentő fejlesztéseket és beruházásokat hajtsanak végre.

Ha csak az autóipart nézzük, jól látszanak ezek a hatások. Az Egyesült Államokban és Európában egyre népszerűbbek a többnyire fölöslegesen nagy és nehéz SUV-ok, amelyekkel egyre több kilométert tesznek meg a tulajdonosaik. Az autógyárak érdeke, hogy kiszolgálják ezeket az igényeket, és ennek a kormányok sem igazán mernek gátat szabni, ugyanis számos példa mutatja, hogy a választók rendkívül érzékenyen reagálnak az effajta beavatkozásokra, elég csak az elmúlt hetek franciaországi tüntetésekre gondolni.

Abban se bízhatunk igazán, hogy az olajkitermelő országok közbelépnének. Pedig ha jelentősen csökkentenék a kitermelést, akkor felhajthatnák az olaj árát, de ha ezt megtennék, azzal olyan országokat sodornának válságba, mint például Kína. Ez pedig egyáltalán nem áll érdekükben, többek között azért sem, mert aligha tudnák pótolni az így elvesztett bevételeket.

Ráadásul az olajexportőrök között is éles verseny van, nem kevés politikai tartalommal átitatva. Jelenleg az USA a legnagyobb kitermelő, az amerikai elnök pedig inkább egy adócsökkentéshez hasonlítja az olajár esését, ahelyett, hogy a felelős használatra biztatná a szimpatizánsait.

Az olaj kitermelése pedig sosem volt olyan egyszerű és olcsó, mint manapság, az új technológiákat pedig azok az országok és cégek, amelyek évtizedeken át dollármilliárdokat költöttek a kifejlesztésükre, nyilván nem fogják kihasználatlanul a sutba dobni.

Montgomery szerint az autógyáraknak és a kormányzatoknak összefogva kellene a fogyasztókat az elektromos autók piaca felé terelni. Minél később kerül erre sor, annál nehezebb lesz az újabb és újabb sofőrök százmillióival elfogadtatni, hogy a fosszilis üzemanyagok ideje lejárt, még akkor is, ha az áruk éppen lefelé tart.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autósokon kívül Matolcsyék is örülhetnek az olcsóbb benzinnekAz olcsóbb olajnak köszönhetően gyorsulhat a gazdasági növekedés a fejlett világban, idehaza pedig lassulhat az infláció.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat elektromos autók klímaváltozás olajár szennyezés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.