Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. november 6. 18:01 Vállalat

Egy időre fellélegezhetnek a magyar autósok

Az utóbbi bő fél évben sokat emelkedett az olaj világpiaci ára, ami a hazai benzinkutaknál is megmutatkozott. A folyamat fő oka az a piaci félelem volt, hogy miután ismét életbe lép az iráni olajexporttal szembeni amerikai embargó, más termelők nem tudják majd teljes mértékben pótolni a kieső mennyiséget.

Az áremelkedés nem tetszett Donald Trumpnak, hiszen egyetlen politikus sem szereti, ha egy választás előtt sokat drágul a benzin. Ezért vagy sem, az amerikai elnök mindenesetre hét országnak felmentést adott a hétfőn élesedett szankciók alól. Így Olasz-, Görög- és Törökország, India, Kína (és Tajvan), valamint Dél-Korea és Japán egyelőre továbbra is vásárolhat iráni olajat anélkül, hogy szembekerülne Amerikával.

„Azonnal lenullázhatnám az iráni olajexportot, de nem akarom sokkolni a piacot. Nem akarok magasabb olajárakat okozni”

 – fogalmazott Trump.

A piacok egy ideje már számítottak erre, ezért az október elején elért 86 dolláros szinthez képest több mint 15 százalékot esett az irányadó Brent olajtípus ára. Ehhez persze az is kellett, hogy az OPEC tagállamai, Oroszország és az Egyesült Államok egyaránt növelje a kitermelést.

Ez meglátszik a hazai kutaknál is. A benzin ára már körülbelül 20 forinttal csökkent a legutóbbi csúcshoz képest, igaz, a gázolaj alig néhány forinttal lett olcsóbb. A két üzemanyagfajta átlagára között már több mint 40 forint a különbség, amire ebben az irányban (amikor a gázolaj drágább) nagyon régóta nem volt példa.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágább lesz a gázolaj és a repülés, méghozzá a hajók miattKevesebb károsanyagot bocsátanak ki majd a hajók, de ezért drágább repülőjegyekkel fizethetünk.

Politikai jellegű sokkok bármikor közbejöhetnek, de a következő év kedvezőnek ígérkezik az autósok szempontjából. A Wall Street Journal által megszólaltatott elemzők szerint Szaúd-Arábia, Brazília, az USA és Oroszország egyaránt tovább növeli a kitermelését. A Rapidan Energy Group szerint 2019-ben a jelenlegihez képest napi 2,5 millió hordóval lesz több a kitermelés, miközben ennyit nem igényelne a piac, mivel lassul a világgazdaság növekedési üteme. Ebből pedig az árak csökkenése következik.

A Goldman Sachs befektetési bank arra számít, hogy idén év végén 80 dollár lesz a Brent hordója, két éven belül azonban 60 dollárra esik vissza. De ezt a termelők is képesek befolyásolni, egyes elemzők szerint az OPEC akár már a decemberi ülésén is a termelés visszafogásáról dönthet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsak érzéki csalódás, hogy drága a benzinUtoljára 2014 őszén kellett olyan sokat fizetni a benzinkutakon, mint most, de az átlagjövedelemből ma már sokkal több üzemanyagra futja, mint akkoriban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat benzin Brent Donald Trump gázolaj olajár szankciók Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.