Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. október 29. 06:56 Élet, Vállalat

A biztosítódnak lesz egy ajánlata a mozgási adataidért cserébe, odaadod neki?

Amint az várható volt, a világ egyik legnagyobb biztosítótársasága teljes erővel rámozdult az ügyfelek fitnesz adataira. A kanadai Manulife amerikai leányvállalata, a John Hancock nevű pénzintézet hároméves teszt után úgy döntött, hogy minden életbiztosítási termékére kiterjeszti az interaktívnak nevezett opciót. Ez azt jelenti, hogy ha az ügyfél hajlandó összekötni vele a hordozható eszközeit, akkor kedvezményekben részesül.

Ha valaki automatikusan átadja például a karján lévő Fitbit vagy Apple Watch, vagy bármilyen sporttevékenységet monitorozó eszköz adatait, akkor kedvezőbb díjakat és különböző üzletekben levásárolható kuponokat kap. Elvileg mindenki nyerhet a megoldással, az ügyfél kevesebbet fizet és újabb ösztönzőt kap a sportoláshoz, és mivel hosszabb ideig él egészséges életet, a biztosítónak kevesebbet kell majd kifizetnie az egészségügyi ellátására.

Mindez azonban mégsem ennyire egyértelmű, a hasonló törekvéseket nem véletlenül éri világszerte számos kritika.

A trend nyilvánvaló, minden vezető biztosító meg szeretné szerezni az ügyfelek sportolási és egészségügyi adatait, hogy ezeket beépíthesse a díjszabásába. Magyarországról az egyik jó példa az NN Biztosító, amelynek saját mobiltelefonos futóapplikációja van, amelyben

a regisztrált ügyfelek a futott táv és idő alapján szerzett pontjaikat kedvezményes vásárlásokra használhatják fel.

Ezzel párhuzamosan az NN nemrég megjelent egy olyan sporthoz kapcsolt balesetbiztosítással is, amelyet mobiltelefonról lehet igény szerint ki- és bekapcsolni, például azért, hogy perc alapon számlázzon, csak addig, amíg az ügyfél fut, biciklizik vagy akár túrázik. Ez azonban csak a kezdet.

Logikus lenne, hogy a két applikációból szerzett személyes adatokra építve a jövőben az ügyfeleket például személyre szabott életbiztosítási ajánlatokkal bombázzák. Sztanó Imre elnök-vezérigazgató erre a felvetésünkre azt mondta nekünk, hogy nem vagyunk még ebben a fázisban, de a termékfejlesztés iránya valóban ez. Nagyon sokat tehát már nekünk sem kell várnunk arra, hogy választás elé állítsanak: vagy megadjuk a hozzáférést a fitnesz adatainkhoz, vagy nem kapunk alacsonyabb árakat, esetleg fejlettebb szolgáltatáscsomagokat.

A John Hancock amerikai lépése egyébként nem teszi kötelezővé a csatlakozást, az adatok átadása nélkül is lehet szerződni a céggel. A folyamat csak akkor kezd érdekes lenni, ha a jövőben nagyon sokan engedik meg a hozzáférést, mert akkor fordul a kocka, és idővel már úgy tűnhet, hogy az olcsóbb díj az alap, és a magánszférába be nem engedő drágább verzió a prémium szolgáltatás.

Mi lehet a baj ezzel? Lisa F. Carver, a kanadai Queen’s University tudományos munkatársa szerint például az, hogy az alacsonyabb jövedelmű rétegek számára nem lesz reális választás a drágább biztosítás, vagyis az a fajta termék, ahol nem kell hozzáférést engedni a személyes adatokhoz.

Ők tehát tulajdonképpen ki lesznek szolgáltatva annak, hogy leépítsenek egy részt a magánszférájukat övező falakból.

Ráadásul hasonló helyzetbe kényszerülhetnek a pénzügyeikben is, mert ha például hitelt akarnak felvenni, akkor a kedvezőbb kondíciókhoz esetleg automatikus hozzáférést kell majd engedniük a pénzköltési adataikhoz. A harmadik láb pedig az egészségbiztosító, amely az alacsonyabb díjakért cserébe például kérhet rendszeres és automatikus pulzus- vagy vérnyomásmérést, esetleg aktivitásfigyelést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz állam arra készülhet, hogy az egész pénztárszektorra rátenyereljenTúl sok jel utal arra, hogy készül egy manőver, amely állami kézbe csatornázza a befizetéseinket. A megszerzett pénzzel rendbe tehetik az egészségügyet és a nyugdíjakat - igaz, a rendszer elkerülhetetlenül kétszintes lesz.

Ám minél több adatot oszt meg valaki, annál könnyebben válik terelhetővé az élete. Ha a pénzügyi szokásokról, az egészségügyi (akár a nem receptköteles) költésekről és a sportolási, illetve wellness-szokásokról keletkező sok adatot képzeletben egybegyúrjuk, egészen értékes, piacon jól eladható halmazok jöhetnek létre. Egy ilyen kombinált adatbázishoz pedig könnyű olyan ösztönző rendszert kapcsolni, amely adott csatornákba tereli az ügyfelek fogyasztását. A bizonyos helyeken levásárolható kuponok rendszere már ebbe az irányba mutat.

Végső soron pedig a jövőben a mainál sokkal jobban nyílhat a biztosításban az olló az egészségesek és egészségesebben élők, illetve a kevésbé jó adatokat produkáló ügyfelek között. Carver szerint ez azért nem jó, mert az idősebbek a jelenleginél is kedvezőtlenebb helyzetből indulnak majd, pedig pont nekik nincs több pénzük a jobb szolgáltatásokra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa nem tehetsz róla, hogy elhíztál, akkor sem fizeti az állam a lefogyást segítő műtétedetBenn van a minisztériumban a szakmai javaslat a gyomor bypass műtét közpénzből való támogatására.

Élet Vállalat adatok biztosítás biztosító egészség életbiztosítás fitbit sportolás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2022. január 26. 09:54 Élet

A G7 újságírója nyerte a Minőségi Újságírásért Díjat

Bucsky Péter kollégánknak ítélte a decemberi Minőségi Újságírás Díjat a Főszerkesztők Fóruma hiánypótló cikksorozatáért, amely az uniós támogatásokat nyert cégeket és a támogatásnak a teljesítményükre gyakorolt hatásukat elemezte makrogazdasági dimenziókban.

Katona Hajnalka
2022. január 24. 17:37 Élet

Még mindig nem minden az, aminek látszik a térképeken

Bár minden eddiginél több adat van a térképkészítők kezében, még mindig csak a valóság egyszerűsített mását látjuk.

Hobot Péter
2022. január 22. 12:58 Élet, Pénz

G7 inflációs kvíz: mennyibe került a banán két éve? És a liszt?

Tudtad követni, hogy mely termékek drágulása járul hozzá a legerősebben az inflációhoz, és hogy melyik társadalmi csoportokat érintette leginkább?

Fontos

Jandó Zoltán
2022. január 26. 16:27 Adat

Tényleg szinte mindenki covidos az országban, akit tesztelnek?

Sokkal nagyobb az átfertőzöttség, mint korábban bármikor, de ez nem jelenti azt, hogy négyből három tesztelt covidos. A tényleges pozitivitási ráta 40 százalék körül lehet.

Bucsky Péter
2022. január 26. 06:55 Közélet, Vállalat

Idehaza extraprofitot, külföldön csak veszteséget termel a kormány kedvenc útépítő cége

Próbál külföldön terjeszkedni a Duna Aszfalt, de az eredmények egyelőre nem említhetők egy lapon az idehaza elért kiemelkedő növekedéssel és profitrátával.

Váczi István
2022. január 25. 15:04 Világ

Mi lesz, ha Putyin elzárja a gázcsapot?

A piaci gázár elszállna, de még sokáig nem fogyna ki a földgázból az EU, ha odáig fajulnának a dolgok, hogy Oroszország teljesen leállítja az exportját.