Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. augusztus 28. 09:05 Vállalat

Sokkal jobban ismerjük az árakat, és ez az egész gazdaságot a feje tetejére állította

Amazon-hatás – most már hivatalosan is így hívja a közgazdaságtan azt a jelenséget, hogy a netes vásárlás és az ár-összehasonlító oldalak terjedésével az árak nagyon könnyen összevethetőek lettek, ezért gyakorlatilag senki nem tud árat emelni.

A hatás különösen azért jelentős, mert nem korlátozódik az internetre, a fizikai boltok is kénytelenek voltak átvenni a netes cégektől az árazási algoritmusokat – derül ki a téma kutatója, a Harvard Business Schoolon tanító Alberto Cavallo tanulmányából (pdf), amit a lehető legnagyobb befolyású jegybanki konferencián, a Jackon Hole-i Fed összejövetelen mutatott be. Ráadásul nem is feltétlenül egyirányú az összefüggés: most ugyan fékezi az inflációt az Amazon-hatás, de valamilyen külső sokk esetén akár gyorsíthatja is.

Ez a változás az egész gazdaságot átalakította. Az egyik legfontosabb mutató, amivel követni lehet a gazdaság állapotát, az árak változását követő infláció. Ez jelentős mértékben a boltokban – azaz a kiskereskedelemben – kapható termékek árából áll össze. Csakhogy a kiskereskedelemben teljesen megváltozott a mód, amivel az árakat megállapítják, amióta bárki megnézheti a boltban a mobilján, hogy mennyibe kerülne ez és ez a termék, ha az internetről rendelné meg.

A piac szerkezetének és működésének megváltozása most alapvetően visszafogja az inflációt, a jegybankok pedig, hiába tartják alacsonyan a kamatokat, a korábbiakkal ellentétben nem tudnak sokat tenni ez ellen. Hiába számítottak volna sokan például arra, hogy a már lassan tíz éve tartó globális fellendülés idővel jelentős áremelkedéssel fog járni, ez egyelőre nem történt meg.

Cavallo szerint az Amazon és a többi online kiskereskedő megjelenése óta a Walmart és a többi, valódi áruházakkal működő kiskereskedelmi lánc is elkezdett ármeghatározó algoritmusokat használni. Ezt megerősíti, hogy a kutatás szerint a Walmart és többiek gyakrabban változtatják a termékek árait, mint korábban, és a földrajzilag elkülönülő egységekben az árak jobban hasonlítanak egymásra. Különösen azoknál a termékeknél, amelyeket az Amazonon is meg lehet venni. Ez azt jelenti, hogy felpörgött a verseny, így alacsonyabb profitot tudnak elérni a cégek, és mivel a mostani helyzetben nem tudnak árat emelni, ezért az inflációt is visszatartják.*Természetesen nemcsak az Amazon-hatás tartja vissza az inflációt a fejlett országokban, hanem az aggregált kereslet stagnálása (nem emelkednek elég gyorsan a reálbérek), valamint a még mindig viszonylag alacsony kapacitáskihasználtság is.

De ugyanilyen fontos lehet, írja Cavallo, hogy a központi ármeghatározás terjedése miatt a külső hatásokat sokkal könnyebben be tudják építeni a kiskereskedők. Ha például elszáll a devizaárfolyam, megemelkednek a szállítási költségek, emelkednek a kamatok, akkor az sokkal gyorsabban beépül, mint korábban, amikor gyakran több hónapos átfutása volt ezeknek a tényezőknek. Ugyanez igaz a keresleti hatásokra: a béremelkedések is gyorsabban épülhetnek be az árakba. Mindez azt is jelentheti, hogy egy esetleges inflációs sokk a korábbinál gyorsabban pöröghet fel, és talán feltartóztatni is nehezebb lesz.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz Amazon feltűnése forradalmasíthatja a fociközvetítéseketJövőre az internetes óriás is sugároz Premier League meccseket. Az tech cégek egyre nagyobb kihívást jelentenek a hagyományos sportcsatornáknak.

Vállalat amazon fogyasztói árindex infláció Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2022. január 14. 13:18 Tech, Vállalat

Több mint 13 milliárd forintért vásárolnak fel egy magyar informatikai céget

Az indiai HCL Technologies felvásárolja a magyar Starschemát, amely különféle adatfeldolgozási szolgáltatásokat nyújt, és partnerei között több is megtalálható a világ legnagyobb forgalmú cégei közül.

Stubnya Bence
2022. január 14. 06:56 Közélet, Vállalat

A legszegényebb kétmillió magyart célozza a kormány a bolti árstoppal

A magyar beszállítókat és a kiskereskedelem magyar szereplőit nehéz helyzetbe hozhatja a kormány új intézkedése, amely egy átlagos bevásárlókosár tartalmának apró részére lesz csak hatással.

Váczi István
2022. január 13. 14:03 Vállalat

Egy párharc, ahol mindenki győztesnek nyilváníthatta magát

Az Airbus és a Boeing évről-évre verseng, hogy melyikük tud több repülőt el- és átadni, 2021-ben pedig úgy alakultak a számok, hogy mindketten győztesnek nyilváníthatták magukat.

Fontos

Hobot Péter
2022. január 16. 17:13 Adat, Közélet

Egyenlőbb társadalom és szigorú versenypolitika kell egyre több közgazdász szerint

Egyre nagyobb az egyetértés az amerikai közgazdászok körében, hogy kezdeni kell valamit a monopóliumokkal és a növekvő egyenlőtlenséggel.

Pálos Máté
2022. január 16. 07:28 Adat, Közélet

A babaváró hitel látványosabban hatott a születési adatokra, mint a csok

A családtámogatásoknak is köszönhetően emelkedett a termékenységi mutató, de bevándorlás nélkül 2050-re így is 8,2 millióra csökkenhet az ország népessége.

Hajdu Miklós Váczi István
2022. január 15. 16:07 Adat, Közélet

Az Aldinak és a Lidlnek többet kell engednie áraiból az átlagosnál a kormány miatt

Október óta az árstop által érintett termékek jellemzően meredekebben drágultak a diszkontokban az átlagosnál, noha még így is viszonylag olcsón lehetett őket megvásárolni.