Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. augusztus 28. 09:05 Vállalat

Sokkal jobban ismerjük az árakat, és ez az egész gazdaságot a feje tetejére állította

Amazon-hatás – most már hivatalosan is így hívja a közgazdaságtan azt a jelenséget, hogy a netes vásárlás és az ár-összehasonlító oldalak terjedésével az árak nagyon könnyen összevethetőek lettek, ezért gyakorlatilag senki nem tud árat emelni.

A hatás különösen azért jelentős, mert nem korlátozódik az internetre, a fizikai boltok is kénytelenek voltak átvenni a netes cégektől az árazási algoritmusokat – derül ki a téma kutatója, a Harvard Business Schoolon tanító Alberto Cavallo tanulmányából (pdf), amit a lehető legnagyobb befolyású jegybanki konferencián, a Jackon Hole-i Fed összejövetelen mutatott be. Ráadásul nem is feltétlenül egyirányú az összefüggés: most ugyan fékezi az inflációt az Amazon-hatás, de valamilyen külső sokk esetén akár gyorsíthatja is.

Ez a változás az egész gazdaságot átalakította. Az egyik legfontosabb mutató, amivel követni lehet a gazdaság állapotát, az árak változását követő infláció. Ez jelentős mértékben a boltokban – azaz a kiskereskedelemben – kapható termékek árából áll össze. Csakhogy a kiskereskedelemben teljesen megváltozott a mód, amivel az árakat megállapítják, amióta bárki megnézheti a boltban a mobilján, hogy mennyibe kerülne ez és ez a termék, ha az internetről rendelné meg.

A piac szerkezetének és működésének megváltozása most alapvetően visszafogja az inflációt, a jegybankok pedig, hiába tartják alacsonyan a kamatokat, a korábbiakkal ellentétben nem tudnak sokat tenni ez ellen. Hiába számítottak volna sokan például arra, hogy a már lassan tíz éve tartó globális fellendülés idővel jelentős áremelkedéssel fog járni, ez egyelőre nem történt meg.

Cavallo szerint az Amazon és a többi online kiskereskedő megjelenése óta a Walmart és a többi, valódi áruházakkal működő kiskereskedelmi lánc is elkezdett ármeghatározó algoritmusokat használni. Ezt megerősíti, hogy a kutatás szerint a Walmart és többiek gyakrabban változtatják a termékek árait, mint korábban, és a földrajzilag elkülönülő egységekben az árak jobban hasonlítanak egymásra. Különösen azoknál a termékeknél, amelyeket az Amazonon is meg lehet venni. Ez azt jelenti, hogy felpörgött a verseny, így alacsonyabb profitot tudnak elérni a cégek, és mivel a mostani helyzetben nem tudnak árat emelni, ezért az inflációt is visszatartják.*Természetesen nemcsak az Amazon-hatás tartja vissza az inflációt a fejlett országokban, hanem az aggregált kereslet stagnálása (nem emelkednek elég gyorsan a reálbérek), valamint a még mindig viszonylag alacsony kapacitáskihasználtság is.

De ugyanilyen fontos lehet, írja Cavallo, hogy a központi ármeghatározás terjedése miatt a külső hatásokat sokkal könnyebben be tudják építeni a kiskereskedők. Ha például elszáll a devizaárfolyam, megemelkednek a szállítási költségek, emelkednek a kamatok, akkor az sokkal gyorsabban beépül, mint korábban, amikor gyakran több hónapos átfutása volt ezeknek a tényezőknek. Ugyanez igaz a keresleti hatásokra: a béremelkedések is gyorsabban épülhetnek be az árakba. Mindez azt is jelentheti, hogy egy esetleges inflációs sokk a korábbinál gyorsabban pöröghet fel, és talán feltartóztatni is nehezebb lesz.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz Amazon feltűnése forradalmasíthatja a fociközvetítéseketJövőre az internetes óriás is sugároz Premier League meccseket. Az tech cégek egyre nagyobb kihívást jelentenek a hagyományos sportcsatornáknak.

Vállalat amazon fogyasztói árindex infláció Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. május 17. 14:38 Vállalat, Világ

Az online ruhaboltoknak elegük van abból, hogy kölcsönzőként használják őket

Olyan méreteket ölt a ruhavisszaküldés az online üzletekben, hogy a kereskedők elkezdték feketelistázni a renitens vásárlóikat.

Torontáli Zoltán
2019. május 16. 10:05 Vállalat, Világ

Nem vagyunk versenyben az új Skoda-gyárért

Indulnak a konkrét tárgyalások, Szerbia, Törökország, Bulgária és talán Románia lehet a befutó.

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. május 15. 16:46 Vállalat

Nem a Mercedes-beruházás felfüggesztése miatt kerülhet bajba a magyar autóipar

Magyarország szempontjából sokkal fontosabb, hogy mi lesz az autóipari beszállítókkal, ha tényleg beüt a válság az ágazatban.

Váczi István
2019. május 14. 06:54 Közélet

Az oktatásban káoszt hozott, ideje kipróbálni a közlekedésben

Pár éve még 24 Volán-vállalat volt, hamarosan csak egy marad. Közben meg kellene nyitni az ágazatot a magáncégek előtt, de ez valószínűleg csak minimális szinten történik meg.

Debreczeni Anna
2019. május 13. 17:34 Vállalat

Bécsből nézve jó ötletnek tűnik a kormány 750 milliárd forintos projektje

Kovács Imrét, Európa második számú vasúti árufuvarozó vállalatának igazgatósági tagját egyebek mellett arról kérdeztük, érdemes-e ennyi pénzt költeni a Budapest-Belgrád vasútvonalra.