Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. augusztus 28. 09:05 Vállalat

Sokkal jobban ismerjük az árakat, és ez az egész gazdaságot a feje tetejére állította

Amazon-hatás – most már hivatalosan is így hívja a közgazdaságtan azt a jelenséget, hogy a netes vásárlás és az ár-összehasonlító oldalak terjedésével az árak nagyon könnyen összevethetőek lettek, ezért gyakorlatilag senki nem tud árat emelni.

A hatás különösen azért jelentős, mert nem korlátozódik az internetre, a fizikai boltok is kénytelenek voltak átvenni a netes cégektől az árazási algoritmusokat – derül ki a téma kutatója, a Harvard Business Schoolon tanító Alberto Cavallo tanulmányából (pdf), amit a lehető legnagyobb befolyású jegybanki konferencián, a Jackon Hole-i Fed összejövetelen mutatott be. Ráadásul nem is feltétlenül egyirányú az összefüggés: most ugyan fékezi az inflációt az Amazon-hatás, de valamilyen külső sokk esetén akár gyorsíthatja is.

Ez a változás az egész gazdaságot átalakította. Az egyik legfontosabb mutató, amivel követni lehet a gazdaság állapotát, az árak változását követő infláció. Ez jelentős mértékben a boltokban – azaz a kiskereskedelemben – kapható termékek árából áll össze. Csakhogy a kiskereskedelemben teljesen megváltozott a mód, amivel az árakat megállapítják, amióta bárki megnézheti a boltban a mobilján, hogy mennyibe kerülne ez és ez a termék, ha az internetről rendelné meg.

A piac szerkezetének és működésének megváltozása most alapvetően visszafogja az inflációt, a jegybankok pedig, hiába tartják alacsonyan a kamatokat, a korábbiakkal ellentétben nem tudnak sokat tenni ez ellen. Hiába számítottak volna sokan például arra, hogy a már lassan tíz éve tartó globális fellendülés idővel jelentős áremelkedéssel fog járni, ez egyelőre nem történt meg.

Cavallo szerint az Amazon és a többi online kiskereskedő megjelenése óta a Walmart és a többi, valódi áruházakkal működő kiskereskedelmi lánc is elkezdett ármeghatározó algoritmusokat használni. Ezt megerősíti, hogy a kutatás szerint a Walmart és többiek gyakrabban változtatják a termékek árait, mint korábban, és a földrajzilag elkülönülő egységekben az árak jobban hasonlítanak egymásra. Különösen azoknál a termékeknél, amelyeket az Amazonon is meg lehet venni. Ez azt jelenti, hogy felpörgött a verseny, így alacsonyabb profitot tudnak elérni a cégek, és mivel a mostani helyzetben nem tudnak árat emelni, ezért az inflációt is visszatartják.*Természetesen nemcsak az Amazon-hatás tartja vissza az inflációt a fejlett országokban, hanem az aggregált kereslet stagnálása (nem emelkednek elég gyorsan a reálbérek), valamint a még mindig viszonylag alacsony kapacitáskihasználtság is.

De ugyanilyen fontos lehet, írja Cavallo, hogy a központi ármeghatározás terjedése miatt a külső hatásokat sokkal könnyebben be tudják építeni a kiskereskedők. Ha például elszáll a devizaárfolyam, megemelkednek a szállítási költségek, emelkednek a kamatok, akkor az sokkal gyorsabban beépül, mint korábban, amikor gyakran több hónapos átfutása volt ezeknek a tényezőknek. Ugyanez igaz a keresleti hatásokra: a béremelkedések is gyorsabban épülhetnek be az árakba. Mindez azt is jelentheti, hogy egy esetleges inflációs sokk a korábbinál gyorsabban pöröghet fel, és talán feltartóztatni is nehezebb lesz.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz Amazon feltűnése forradalmasíthatja a fociközvetítéseketJövőre az internetes óriás is sugároz Premier League meccseket. Az tech cégek egyre nagyobb kihívást jelentenek a hagyományos sportcsatornáknak.

Vállalat amazon fogyasztói árindex infláció Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Fabók Bálint
2019. február 14. 06:51 Vállalat

A kaviárkirály magyar birodalma, ahol 60 millió forintos halak zsúfolódnak az omladozó kendergyár medencéiben

A román határnál fekvő Komádinál, egy omladozó gyártelepnél állítják elő a világ kaviártermelésének egy százalékát. Cégportré a kaviárkirály magyar birodalmáról.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Bucsky Péter
2019. február 13. 06:50 Vállalat

A fél bolygót letarolná egy magyar étteremhálózat, de van esélye erre?

Digitális megoldásokkal jutna rengeteg bevételhez a KAJAHU nevű éttermet üzemeltető cég, aminek bárki a társtulajdonosa lehet a tőzsdén. Részletesen utánanéztünk az üzleti modelljüknek.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.

Torontáli Zoltán
2019. február 12. 15:48 Közélet

Mi van akkor, ha felveszed Orbán kamatmentes 10 millióját, de nem szülsz gyereket?

Nehéz megmondani, hogy mi lesz, de elég könnyen elképzelhető olyan megoldás, hogy megéri egyszerűen nem megszülni a beígért gyereket.