Elon Musk, a Tesla alapító-tulajdonosa és vezére június 20-án tette közzé azt a Twitter-bejegyzést, amely alaposan felcsigázott egyes német tartományi vezetőket. Musk azt írta, Európában Németország a következő gyár helyszínének esélyese, “talán a francia-német határon, a Benelux államokhoz közel”.
A Handelsblatt azt írja, hogy a tweet után Rajna-vidék-Pfalz tartomány vezetői szinte azonnal klaviatúrát ragadtak, és elkezdték ajánlgatni a Teslának a potenciális helyszíneket. Ugyanezt tette a sokkal kisebb, de Musk leírásának még jobban megfelelő elhelyezkedésű Saar-vidék vezetése is, amely természetesen már magát Muskot is meghívta, nézze meg személyesen a befektetésre alkalmas területeket.
Komoly üzletről van szó, mert a hírek szerint a Tesla egybevonta az autógyártó és akkumulátorgyártó fejlesztési terveit, vagyis Európában egy tető alá vonná a két üzemet. A német sajtóban viccesen csak “Gigafabrik”-nak nevezik a leendő üzemet, az amerikai Gigafactory fordításaként.
Nem mindenki repes azonban az örömtől, hogy a német tartományi vezetők ennyire hajbókolnak az amerikai autógyár előtt. Matthias Müller, a Volkswagen korábbi vezetője például meglehetősen decens német úriember, ám nemrég egy pódiumbeszélgetésen azt találta mondani, hogy “vannak olyan cégek, amelyek nagy nehézségek árán el tudnak adni évi 80 ezer autót, miközben a VW 11 milliót, és ha jól vagyok informálva, akkor a Tesla negyedévenként dollár százmilliókat éget el”.
Ebben igaza is van, az amerikai vállalat a második negyedévben 717,5 millió dolláros adózott veszteséget termelt, ami az egy évvel korábbi több mint duplája és az elemzői várakozásokat is meghaladta. Az utóbbi igaz azonban az árbevételre is (amely kereken 4 milliárd dollár volt a negyedévben), emellett pedig – az ígértnek megfelelően – július több hetében is sikerült 5 ezret legyártani a Model 3-ból. (A negyedévben összesen 53 ezer kocsit adott át a Tesla.) Elon Musk a második félévre már nyereséget ígért, mindez pedig elég volt a befektetőknek, így a cég árfolyama közel 10 százalékot emelkedett.
Matthias Müller szavait mindenesetre sokan úgy értelmezték, hogy a német autógyárak nagyon tartanak a Tesla megjelenésétől az elektromos mobilitás hajnalán. Elemzők szerint Németország autóipari hagyományai, infrastruktúrája és szakmai háttere mellett a Tesla azért is ezt a vidéket célozza, mert ha egy ilyen kőkemény versennyel jellemezhető térségben tényleg sikerül megvetnie a lábát, azzal alaposan befoghatná kritikusainak a száját.
A német elemzők másik része azonban árnyaltabban látja a képet, szerintük Musk Twitter-üzenete megint csak egy marketingtrükk, mert ha a Tesla vezetése racionálisan gondolkodik, akkor Kelet-Európába kell mennie. (Ismert, hogy a gigaberuházásért Magyarország is versenyez, és többek között az épülő zalaegerszegi tesztpályát is próbálja bevetni, mert ott az önvezető autókkal való kísérletezésre kifejezetten jó lehetőségeket ígérnek.)
A németországi bérek megfizetése elemzők szerint a Teslának nem lehet érdeke, Európában (legalábbis az EU-n belül) mindenképpen ott kell gyárat építenie, ahol a legolcsóbb a termelés.
Vállalat
Fontos