Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. június 22. 15:39 Vállalat, Világ

Magyarországot is lehúzhatja a nehéz helyzetbe kerülő német feldolgozóipar

A német feldolgozóipar üzleti hangulatát követő beszerzési menedzserindex másfél éves mélypontra süllyedt júniusban, derül ki az IHS Markit jelentéséből. Ez a mutató olyan, mint egy közvélemény-kutatás vállalatvezetőkkel, akiket az értékesítésről, a foglalkoztatásról, a készletfelhalmozásról és az árakról is megkérdezik. Ezek alapján viszonylag pontosan előrejelezhető, hogy mekkora lesz a vállalatok GDP-termelése.

A legfrissebb adatok szerint a német feldolgozóipari termelés az eddigieknél lassabban fog növekedni.

 

 

Az index tavaly decemberben pedig még pozitív rekordot döntött, azonban az év eleje óta az ágazat exportpiacai drámaian leromlottak az amerikai és a kínai megrendelések visszaesése miatt. A feldolgozóipari cégek két éve nem tapasztaltak olyan kis mértékű gyarapodást a külpiaci rendelésállományukban, mint az elmúlt hónapban, és ez már a termelésükön is meglátszik. A változások hátterében a Trump által szított kereskedelmi viszályok állhatnak, amelyek például a német autóipart kifejezetten szorult és bizonytalan helyzetbe hozzák – a müncheni IFO gazdaságkutató intézet májusi felmérése szerint a pont a járműgyártók a legpesszimistábbak a külföldi értékesítéssel kapcsolatban.

(A mutató 50 fölött növekedést, az alatt pedig visszaesést jelez.)

A német feldolgozóipar kedvezőtlen kilátásai közvetve Magyarországot is nehéz helyzetbe hozhatják. Az exportorientált magyar gazdaság külpiaci forgalmának valamivel több, mint egynegyedét Németországgal bonyolítja, és épp az autóipar az az ágazat, ahol a beszállítók és német gyártók Magyarországon létesített összeszerelő üzemei miatt igazán élénk a két ország közötti gazdasági kapcsolat. 

 

 

Ráadásul a német autógyárak magyarországi leányvállalatai a legmeghatározóbb ipari termelők között vannak az országban. Érdemes felidézni, hogy két éve az Audi és az Opel üzemeinek ideiglenes leállása az országos ipari termelés jelentős visszaeséséhez vezetett. 2016 elején pedig részben azért tört meg a magyar GDP dinamikus növekedése, mert amíg a győri Audi átállt az A3-as modell új változatának gyártására, fel kellett függesztenie a termelést.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autóipar export külkereskedelem németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.