Magyar szempontból is nagyon fontos ülést tartanak ma Londonban a Steinhoff International hitelező bankjai. A pénzintézeteknek arról kell dönteniük, hogy életben tartják-e a jelenlegi formájában a dél-afrikai kereskedelmi csoportot, vagy szétszabdalják, és az egyes részeket eladják, hogy mentsék a menthetőt.
Az ügynek elég vastag magyar szála van, hiszen legalább részben a Steinhoff birodalomhoz tartozik a Kika, a Pepco, az Extreme Digital és az Andante bútorokat gyártó Kanizsa Trend is.
A korábban dél-afrikai csodavállalkozásnak tartott Steinhoff zuhanását teljesen váratlanul indította el egy könyvelési botrány. A frankfurti tőzsdén jegyzett cégnek december 5-én kellett volna előállnia a negyedéves jelentésével, ehelyett azonban csak egy közleményt adott ki, meglepő tartalommal. Ebben annyit közöltek, hogy negyedéves pénzügyi adatokat most ne várjon senki, mert a felügyelő bizottság olyan információkra bukkant, amelyek miatt vizsgálatot kellett indítania, a vezérigazgató pedig lemondott.
Kiderült, hogy a Steinhoffnál egy 6 milliárd eurós lyukat kellene betömni a könyvelésben. Ráadásul az is lehet, hogy már a 2016-os könyvekben sem szerepelnek jó számok, és azokat is át kell írni.
A csoport könyvvizsgálója a Deloitte, amelynek dél-afrikai, Steinhoffal kapcsolatos munkáját a helyi hatóságok vizsgálni kezdték.
A cég igyekezett biztosítani a befektetőket, hogy a világszerte tulajdonában lévő mintegy 40 kereskedelmi márka megfelelően termeli a bevételt, a részvényeseket azonban ez aligha győzte meg: a csoport értéke két nap alatt 80 százalékot esett, és azóta még erről a nyomott szintről is kis mértékben folyamatosan csökken. A vezérigazgató után az elnöknek, Christo Wiese-nek is mennie kellett, ő az a milliárdos befektető, akinek a nevére eddig megnyíltak a hitelező bankok széfjei.
A Steinhoff magyar érdekeltségei közül e cikk megjelenéséig csak az Extreme Digital reagált hivatalosan a hírekre. A társaság azt mondta, hogy az operatív működése – ideértve a pénzügyi folyamatokat is – teljesen független a többségi (50,4 százalékos) tulajdonosától. Önálló pénzmozgással és likviditással rendelkezik, és már a jövő évi fejlesztési projektjein dolgozik.
Egy másik magyar érdekeltségnél szintén úgy beszéltek nekünk a könyvelési botrányról, mint egy üzletileg is nagyon távoli eseményről, amely nem érinti a mindennapi működést. Ez egyébként ilyen esetekben így is szokott lenni, ha a Steinhoff bedől, akkor a hitelezők legfeljebb a jól működő egységek értékesítésével menekülnek, ám annak a leánynak, amely valóban stabil pénzügyi alapokon áll, nem kell feltétlenül a bezárástól tartania, legfeljebb a tulajdonosa változhat.
A cégbírósági adatok szerint a legnagyobb árbevételű magyar Steinhoff érdekeltség az Extreme Digital, az itt dolgozó 264 fő tavaly 33,3 milliárd forint forgalmat termelt. Ezt követi a Kika Lakberendezési Kft. 686 fővel és 25,2 milliárdos bevétellel, majd a Pepco nevű bolthálózatot működtető Pepkor Hungary Kft. 914 fővel és 3,2 milliárd forintos teljesítménnyel. A nagykanizsai Kanizsa Trend Kft.-nél – melynek Andante nevű bútorait a Kikában árulják – tavaly átlagosan 562 fő dolgozott, és 1,56 milliárd forint bevételt ért el.
A Gazdasági Versenyhivatal egyébként 2015-ben azt írta, hogy
A Steinhoff-csoport részesedése a bútorok magyarországi kiskereskedelmi forgalmából 10-15 százalék, a lakberendezési cikkek esetében pedig 5-10 százalék. A további általa forgalmazott termékcsoportok magyarországi forgalmából a Steinhoff-csoport részesedése minimális.
A cégcsoport kezdetei furcsa módon Kelet-Európához is kapcsolódnak: Bruno Steinhoff 1964-ben olcsó NDK bútorok nyugat-németországi értékesítésével alapozta meg az üzletet. 1997-ben vett meg egy dél-afrikai bútoráruházat, és akkor tette a székhelyét Johanessburgba. A most eltávolított vezérigazgató, Markus Jooste mogorva természetűnek mondott vállalati könyvelőként indult, aki feltornázta magát a cég élére, és az utóbbi évtizedben elsöprő globális terjeszkedést vitt véghez. A legnagyobb üzletet azzal kötötte, hogy rávette Wiese-t, cserélje be a Pepco üzletlánc birodalmat 5,7 milliárd dollár értékű Steinhoff részvényért. Ezért bukott most Wiese is hatalmasat.
Jooste egy tavalyi interjúban azt mondta, hogy az Ikea modelljét akarják követni, csak nem tudtak eddig egységes márkát építeni, ezért minden országban az Ikea mögötti első vagy második szereplőt akarták felvásárolni. A befektetőknek tetszett az ötlet, és ömlött a pénz a Steinhoffhoz, annál is inkább, mert Wiese-ben mindenki bízott. A Bloomberg szerint a csoportnak március végén összesen 18 milliárd dollár kitettsége volt különböző hitelezőknél.
A Steinhoff 2015-ben létrehozta holland cégét, bevezette a frankfurti tőzsdére, és folytatta a terjeszkedést, a német és osztrák hatóságok azonban már abban az évben vizsgálták a könyvelését, a feltételezett trükközések miatt. A mostani gyanú is ugyanaz, mint akkor: a Steinhoff felülárazott üzleteket hozhatott tető alá Jooste ismerőseinek cégével, és ezzel mesterségesen pumpálta fel a leányvállalatok árbevételét.
Vállalat
Fontos