Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. június 22. 14:14 Tech

Sok érv szól a közutak föld alá vezetése mellett, mégsem erre kellene költeni a pénzt

Zömmel a közlekedéssel, mezőgazdasággal és várostervezéssel foglalkozó szakértők körében merül fel időről időre a közutak föld alá vezetésének lehetősége, amivel kapcsolatban az aktuális vélekedéseket a BBC cikke foglalta össze. A Földön már most is több, mint 64 millió kilométer az úthálózat hossza, ami a fejlődő országok beruházásai miatt gyors iramban bővül, így a kérdés nagyon is időszerű, amiről az élénk szakmai diskurzus is árulkodik.

Az útépítések nyomán felmerülő egyik triviális probléma, hogy rengeteg olyan területet vesznek el a természettől és a mezőgazdaságtól, aminek nem csak az élővilág és a termés látja kárát, hanem a növényvilág szén-dioxid megkötésére alkalmas kapacitása is. A szakértők szerint ezen felül a földfelületek töredezetté válása is gondot jelent: az utak szétválaszthatják egymástól a ragadozókat és a zsákmányállatokat, nehezítik a fajok különböző génállományú képviselőinek találkozását és az erdők szétszabdalásával növelik az erdőszélek hosszát, ahol jellemzően hamarabb pusztulnak el a növények.

A városokban is akad mostanra sok példa, ami az utak mélybe ásásának kedvező következményeire utalnak, és a békésebb biciklis és gyalogos közlekedésen túlmutatnak. Bostonban egy főútvonal alagútba vezetésével 121 hektárnyi terület szabadult fel, ahol többek között fesztiválok és kiállítások befogadására alkalmas parkokat létesített a város. A sűrűn lakott környékeken kialakított zöldterületek ráadásul a szélsőségesebbé váló időjárási körülményekhez való alkalmazkodást is segítik,

az aszfaltnál ugyanis sokkal kevésbé melegednek fel, és a hirtelen lezúduló csapadék elvezetésében is szerepet játszanak.

A felszabadult területeken ráadásul ingatlanberuházások is megvalósíthatók, amivel kapcsolatban Seattle példáját idézi a BBC, ahol 440 ezer négyzetméteren épülhettek új lakások a felszíni autósközlekedés ritkításának köszönhetően. Ezek a fejlemények a helyi lakás- és szociálpolitikai problémák megoldását is segíthetik, persze csak kellően tudatos tervezés esetén. Szakértők szerint még a közúti dugók problémáját is csillapíthatná az utak föld alá vezetése, noha ehhez olyan paradigmaváltásra lenne szükség az autós közlekedésben (például az autómegosztó szolgáltatások szélesebb körben való elterjedése), ami jócskán túlmutat az úttervezés kérdésén.

A föld alatti autósközlekedés persze számos nehézséggel és negatívummal is járna. A belsőégésű motorral hajtott gépkocsik zárt terekben történő üzemeltetése eleve sok kihívást támaszt a tervezők felé, a balesetek rendkívül súlyos következményekkel járhatnak, a természeti katasztrófák közül pedig az egyre gyakoribb özönvízszerű esőzések fenyegethetik az alagutak épségét. Az építkezések továbbá nem csak az országok költségvetését, de a környezetet is jócskán megterhelnék a felszíni útberuházásokhoz képest: az alagútépítéshez sokkal több betonra van szükség, aminek előállítása jókora széndioxid-kibocsátással jár, majd az üzemeltetés során a szellőzés és a világítás igényel többletenergiát.

Végül, de nem utolsó sorban a mélyben zajló építkezések többletköltségeit valószínűleg csak más közszolgáltatások rovására tudnák kigazdálkodni a kormányok. Ezeket a pénzeket pedig érdemes lehet az autózás körülményeinek fejlesztése helyett olyan beruházásokra szánni, amelyekből szélesebb rétegek részesülhetnek, mint például a tömegközlekedés.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTudósokat mocskoltak és tudatosan hazudták, hogy nincs bizonyíték az éghajlatváltozásraAmikor a közvélemény elkezdett aggódni a felmelegedés miatt, az ellenérdekelt amerikai vállalatok koalíciót kötöttek, hogy elhitessék: nincs is mért aggódni.

Tech alagút közút útépítés úthálóza Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Váczi István
2022. június 29. 12:16 Tech, Világ

Megbénulhat az orosz gazdaság a nyugati vállalatok informatikai kivonulása miatt

A nyugati ipari szoftverek az orosz gazdaság meghatározó ágazatait tartják működésben az agráriumtól az acéliparon keresztül az energiaszektorig.

Torontáli Zoltán
2022. június 27. 09:58 Tech

Enyhíti a fájdalmat, ha egy gép az elhunyt családtag hangját utánozza?

Elég egyetlen perc korábban felvett minta, és az Amazon Alexa asszisztense átveszi a hangot.

Pintér Róbert
2022. június 17. 18:02 Tech

Lehet-e trójai faló a számlázás és fizetés a vállalati digitalizációban?

Hozott előrelépést a járvány, de továbbra is kérdés, hogy mi lehet a vállalkozások számára az a terület, ami miatt mindenki számára nyilvánvalóvá válik: nem érdemes kimaradni a digitalizálódásból.

Fontos

Bucsky Péter
2022. június 29. 04:34 Világ

Nem az ukránokon múlik, de kilátástalan, hogy nyugat felé elszállítsák az összes gabonájukat

Hiába van elég vasúti kocsijuk, ha az uniós országokban hiányzik a kapacitás a sok millió tonnányi gabona fogadására, kezelésére és továbbítására.

Jandó Zoltán
2022. június 28. 15:07 Közélet, Vállalat

Újra jön Magyarországra az orosz gáz déli irányból

Egyelőre úgy tűnik, hogy alaptalanok voltak azok a félelmek, miszerint az oroszok ezen a vezetéken sem indítják újra a szállításokat a korábbi mennyiségben.

Török Zoltán
2022. június 28. 13:09 Pénz

Nem várható erősebb forint, és ez tovább fűti az inflációt

Sokkal rosszabbul teljesít idén a forint, mint a cseh korona és a lengyel złoty, az ezt okozó tényezőkben pedig egyelőre nem várható pozitív fordulat.