Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. szeptember 20. 13:03 Tech

Durván nekiment a tölthető hibrideknek egy brit autós felmérés

Az elektromos hálózatról tölthető, avagy plug-in hibridek egyre népszerűbbek a vásárlók körében, a gyártók pedig úgy beszélnek róluk, mint amelyek a technológia jelenlegi szintjén megfelelő kompromisszumot kínálnak a hatótávolság és a környezetvédelmi szempontok között. Idén Európában nagyjából 50 új tölthető hibrid modellt dobtak piacra, így a vásárlók már mintegy száz típusból válogathatnak.

A számok papíron remekül mutatnak, hiszen a belső égésű motor miatt ezeknek a járműveknek hasonló a hatótávolságuk, mint a csak benzines vagy dízelmotor által hajtottaknak. Tisztán elektromos üzemben pedig sok ilyen kocsi elméletileg akár 50-60 kilométerre is eljuthat, ami általában elegendő a mindennapi ingázáshoz, éjszaka pedig újra fel lehet tölteni az akkumulátort.

A brit Transport&Environment gyűjtése szerint a hivatalos, laboratóriumi méréseken alapuló adatok*Ez itt még a korábbi, NEDC szabvány szerinti mérést jelenti. szerint a tölthető hibridek kibocsátása kilométerenként 44 gramm szén-dioxid, ami a jelenlegi mezőnyben nagyon kedvező. A probléma csak az, hogy a szervezet szerint (pdf) a valóságos érték 117 gramm/kilométer, ami nem sokkal jobb, mint egy nem tölthető hibrid Toyota Prius 135-ös mutatója. Egy új dízelautó kibocsátása valós körülmények között átlagosan 164, egy benzinesé 167 gramm/kilométer.

 

A szervezet több mint 20 ezer olyan tölthető hibrid adatait gyűjtötte össze, amelyek fogyasztási adatait valamilyen okból rögzítették. Ezek részben céges vagy lízingelt autók voltak, részben olyan magánjárművek, amelyek tulajdonosai beleegyeztek az adatok rögzítésébe. Ebből alakult ki az említett mutató, amelynek technikailag több oka is lehet:

  • Az üzemeltetők egy része nem töltötte az akkumulátorokat, így a fogyasztás és károsanyag-kibocsátás szempontjából ezek a kocsik még rosszabbak is, mint benzines vagy dízelüzemű társaik, hiszen az akkupakkok miatt nehezebbek, de nem nyernek vele semmit.
  • Sok autóban a belső égésű motor akkor is bekapcsolt, amikor elvileg teljesen az elektromotor is hajthatta volna a kocsit. Ha pedig a fűtést vagy a klímát is kell működtetni, akkor mindenképp éget üzemanyagot a jármű.
  • Sok múlik az egyéni vezetési stíluson: ha valaki dinamikusan, sokat gyorsítva vezet, akkor sokkal nagyobb arányban használja a belső égésű motort, mint amit a laboratóriumi körülmények szimulálnak.

A Transport&Environment azt is kiszámolta, hogy egy idén forgalomba helyezett autó a teljes életciklusa során mennyi szén-dioxidot bocsát ki (az üzemanyag előállításának emissziójával is számolva*Az autó előállítása közben keletkezőével viszont nem.), és ebből szintén azt látszik, hogy a tölthető hibridek sokkal közelebb vannak a belső égésű motor hajtotta kocsikhoz, mint a tisztán elektromos autókhoz:

 

A szervezet ezért arra szólította fel a brit kormányt, hogy szüntesse meg vagy szűkítse a tölthető hibridek adókedvezményét, az értékesítési lehetőségük pedig ugyanakkor szűnjön meg (legkésőbb 2035-ben), mint a benzineseké és a dízeleseké. A Greenpeace pedig báránybőrbe bújt farkasoknak minősítette a plug-in hibrideket.

A BBC által megkeresett brit járműgyártói és értékesítési szervezet azt kifogásolta, hogy a Transport&Environment kétéves teszteredményekkel dolgozott. A főtitkár szerint ez a technológia is folyamatosan fejlődik, és fontos átmenetet képez a teljesen elektromos hajtás felé.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKözel négymilliárdba kerülhetett eddig az adófizetőknek a zöld rendszámos autók támogatásaA zöld rendszámos autók fele nem is elektromos. Még egy Porsche Panamera hibridet is támogat a magyar állam.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech autó autóipar benzin dízel elektromos autó hibrid autó Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.