Hírlevél feliratkozás
Andersen Dávid
2020. február 2. 17:30 Tech

Két kézzel öntik a pénzt a sportba, idén láthatjuk az eredményét

A technológia és a sport találkozásából általában izgalmas dolgok sülnek ki, nem véletlen, hogy ez a terület mostanában igen népszerűvé kezd válni a befektetők körében is.

A kosárlabda, azon belül is az NBA régóta úttörő szerepet tölt be a technológiai megoldások és a sport összeházasításának terén. Az amerikai profi liga csapatai hosszú ideje igen komoly adatbányászati tevékenységet folytatnak, elemzik a meccseket, illetve az egyes játékosok teljesítményét is. Az NBA hivatalos labdaszállítója, a Wilson is az elsők között dobta piacra különleges okoslabdáját, amely a hozzá csatlakoztatott alkalmazáson keresztül értékes adatokkal látja el a felhasználókat. Elég csak megnézni az alábbi videót, tisztára, mintha egy videojátékot vagy sci-fi filmet néznénk.

Hasonló fejlesztésekből szinte egyetlen sportágban sincs hiány, létezik okosított futócipő, kiterjesztett valósággal megbolondított síszemüveg, és akkor még a technikai sportok világába el sem kalandoztunk. 

Forró területről van szó, ahogy ugyanis a technológia fejlődik, és egyre több sportágba szivárognak be a különféle fejlesztések, úgy növekszik a befektetők érdeklődése is a terület iránt. Ott van emellett az e-sport egyre jövedelmezőbb területe is, amelybe 2018-ban világszerte körülbelül 2,5 milliárd dollár kockázati tőkebefektetés áramlott, 2024-re pedig ez az összeg elérheti a 30 milliárdot is.

A TechCrunch tavaly év végére elkészítette az iparági szakértők, befektetők, cégalapítók és profi sportolók megkérdezésével összeállított The Current State of Sports Technology című elemzését, amelyből kiderül, milyen trendeket figyelnek, milyen változásokra számítanak a szakértők az előttünk álló – egy labdarúgó Európa-bajnokságot és a tokiói olimpiát is magában foglaló – időszakban. 

Gyorsan le is lőjük a poént, a legnagyobb mozgás a rajongók elérését, bevonását szolgáló, úgynevezett fan engagement technológiák területén várható, nyomukban szorosan a streaming megoldások sporttal kapcsolatos felhasználása van, míg a képzeletbeli dobogó harmadik helyén az e-sport áll.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMost fog csak eldőlni, hogy ki keres milliárdokat a videójátékozókonAz esport szeretne sporttá válni, vagy valami hasonlóvá, és a legnagyobb akadálya ennek nem az, hogy sokaknál nem fér bele a sportdefinícióba.

A jelentés elkészítése során megkérdezett szakértők elsöprő többsége, 78 százaléka gondolta úgy, hogy a rajongók elérését segítő technológiák és tartalmi platformok lehetnek a következő időszak nagy nyertesei. Ez többek között jelentheti például a tévés/internetes közvetítések minőségének javítását, amit például az egyre sokoldalúbban felhasználható információs, grafikus rétegek elterjedése segíthet. Aki nézi például az amerikaifutball legismertebb ligájának, az NFL-nek a meccseit, bizonyára szeretettel gondol a támadások megindítását jelző sárga vonalra, amely a tévéközvetítések nézőit segíti eligazodni a pályán.

A tech-úttörő NBA-ben már csúcsra járatták ezt a megoldást, a közvetítés során a pályára vetítik a támadóidőt, az időkérések alatt pedig a szakkommentátorok elemzik az egyes támadásokat szemkápráztató grafikai megoldások segítségével. Magát a pályát egyébként nemcsak a tévénézők, de a helyszínen szurkolók számára is meg tudják eleveníteni a project mapping segítségével. Érdemes megnézni az Atlanta Hawks alábbi, szemkápráztató videóját a megoldásról.

Míg a megkérdezettek java tehát ezekre a technológiákra voksolt, a válaszadók 16 százaléka a sportolók teljesítményének fejlődését, míg 6 százalék a stadionokban átélhető élmény javulását várja az új fejlesztésektől, amelyek közül már jó néhány dolgot várhatóan a nyári olimpiai játékok látogatói is megtapasztalhatnak. 

„Kritikus fontosságú rákészülni a következő rajongói trendekre, függetlenül attól, hogy egy csapatról, egy márkáról vagy médiacégről van szó” – magyarázta Tom Masterman, a sportadatokkal és technológiai fejlesztésekkel foglalkozó Genius Sports Media globális sales-vezetője.

„A 2020-as tokiói olimpia fontos pillanat lesz a már meglévő, bejáratott cégek és a feltörekvő startupok számára is. Amire sokan keresik majd a választ, az az, hogy a rajongók vajon lecsapnak-e az új technológiákra, de az is fontos kérdés lesz, hogy az esetleges szponzorációs együttműködések milyen felhasználói élményt nyújtanak az érdeklődőknek.”

A TechCrunch elemzése szerint a három legizgalmasabb befektetési területnek a médiaplatformok és tartalmi megoldások, az adatbányászati felületek és a biometrikai fejlesztések, illetve az e-sport számít majd. Emellett a befektetők érdeklődnek még a sportolók teljesítményét segítő technológiák iránt is, és szintén értékes terület lehet a regenerációt elősegítő megoldásokból, illetve az otthoni edzési lehetőségeket nyújtó fejlesztésekből is. A sportfogadás, illetve a sporttal kapcsolatos videojátékok is szép szeletet hasíthatnak ki maguknak a tortából.

Izgalmas lehet még a kiterjesztett valóság további terjedése, a mesterséges intelligencia felhasználása a sporttal kapcsolatos területeken, de sokan látnak fantáziát például a blockchain-alapú megoldásokban is, például jegyértékesítésnél vagy a népszerű „fantasy league”-játékok területén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy walesi adatelemző, aki az egyik legjobb focicsapattá tette a LiverpooltA híresen rosszul igazoló Liverpoolnak egy szójakereskedő lett a tulajdonosa, akinek a sajátos módszere vezetett ahhoz, hogy két BL-döntőbe is eljussanak.

„Befektetőként egyfajta ciklikus mintát lehet látni a legtöbb iparágban, a sportot leszámítva, amelynek egyébként a legnagyobb a fogyasztói ökoszisztémája” – magyarázta Gayatri Sarkar, a Hype Capital kockázati tőkebefektető ügyvezető partnere. „A sportszektornak megvan a lehetősége, hogy egy több ezer milliárd dolláros piaccá nője ki magát, az olyan technológiai fejlesztéseknek köszönhetően, mint az 5G, a digitálisan cserélgethető emléktárgyak és játékkártyák, illetve az e-sport. Utóbbi egyébként új piacokat és társadalmi szokásokat is létrehozhat. Ahogy a komoly technológiai fejlesztések egyre inkább megjelennek a sporthelyszínek, a sportfogadás, a teljesítménymérés és még sok hasonló, az adatok által mozgatott alterületen, új és új befektetők jelennek majd meg a sport környékén.”

A fejlesztések elterjedését ugyanakkor hátráltathatja, hogy a döntéshozók nem ismerik az új technológiákat, a feltörekvő startupok pedig a lassú terjedés miatt inkább más területeket céloznak meg, hogy könnyebben jussanak tőkebefektetésekhez. A harmadik faktor a lassú megtérülés: a drága fejlesztések csak viszonylag lassan hozzák vissza a befektetett pénzeket. A TechCrunch jelentéséhez megkérdezett iparági szakértők azonban rámutattak, hogy a sportszektorban a befektetések nem feltétlenül a profi sport világából érkező pénzekből térülhetnek meg, hanem a sztársportolókat példaképüknek tekintő milliónyi szurkoló pénztárcájából.

További visszafogó tényező lehet, hogy az egyes sportok erősen töredezett piacot alkotnak földrajzi vagy befektetési szempontból. Míg például egy a labdarúgáshoz vagy a kosárlabdához hasonló tömegsport ígéretes lehet a befektetők számára, a kevesebb érdeklődőt megmozgató területek hamar lemaradhatnak a versenyben. A fenti összegek láttán azonban valószínűleg megélénkülhet a befektetési kedv, így mindenképpen izgalmas lesz figyelni a sport és a technológia egyre elmélyülő kapcsolatát az előttünk álló években.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz adatőrült milliomos és az antropológus, akik kiscsapatokkal lettek a foci úttörőiA tíz éve még negyedosztályú angol Brentfordot adatelemzésekre építve újították meg, jövőre feljuthatnak a Premier League-be. Pénzszórás helyett mással tűntek ki.

Tech adatelemzés esport sport technológia Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2020. április 1. 12:23 Tech

Nincs elég tudós, aki ellenőrizni tudná a rengeteg koronavírusos kutatást

Elöntik a tudományos lapokat a koronavírussal kapcsolatos cikkek, sok eredmény ellenőrizetlenül jut nyilvánosságra. Ez nem csak a hétköznapi embereket, de a döntéshozókat is félrevezetheti.

Avatar
2020. március 29. 18:34 Tech

Az internet bírja, de így is duplázódott a vonalas telefonforgalom

Megtanulhatjuk a különbséget az ígért és a garantált sávszélesség között, de a gerinchálózat vagy a külföldi kapcsolat várhatóan nem lesz szűk keresztmetszet.

Andersen Dávid
2020. március 21. 15:32 Tech

Végre valamire jó lehet egy okoseszköz: lázmérőkkel követik a koronavírust

Az internetre kapcsolt lázmérők a járványügyi szakembereknél is pontosabban térképezhetik fel a Covid-19 terjedését.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. március 31. 19:44 Podcast

Cser Tamás: Aki teheti, lassan elkezdhet beszállni a részvényekbe

G7 Podcast! A Hold Alapkezelő portfóliómenedzsere szerint az emberek optimizmusa és élni akarása miatt gyorsan visszatérhet a gazdaság a most még mélyülő válság után.

Avatar
2020. március 31. 16:04 Közélet

Az áramkereskedők szerint csak 2021-re állhat talpra az európai gazdaság

15 százalékkal visszaesett az áramfogyasztás, olyan sokat gyengült a gazdaság teljesítménye. Az áram is olcsóbb lesz, de még nem dőlt el, hogy ki nyeli le a veszteséget.

Torontáli Zoltán
2020. március 31. 12:04 Élet

Ha Magyarországon maradok, panaszkodó, középszerű kutató lettem volna

Lesz oltás a koronavírus ellen, és talán nem is kell évente megismételni - mondja lapunknak adott interjújában Karikó Katalin, az újfajta vakcina alapelvének egyik kifejlesztője. Elmondja, hogyan élte meg, amikor 1985-ben Szegeden ajtót mutattak neki, és miért nem kap jutalékot egyetlen eladott oltás után sem.