Hírlevél feliratkozás
Andersen Dávid
2020. február 2. 17:30 Tech

Két kézzel öntik a pénzt a sportba, idén láthatjuk az eredményét

A technológia és a sport találkozásából általában izgalmas dolgok sülnek ki, nem véletlen, hogy ez a terület mostanában igen népszerűvé kezd válni a befektetők körében is.

A kosárlabda, azon belül is az NBA régóta úttörő szerepet tölt be a technológiai megoldások és a sport összeházasításának terén. Az amerikai profi liga csapatai hosszú ideje igen komoly adatbányászati tevékenységet folytatnak, elemzik a meccseket, illetve az egyes játékosok teljesítményét is. Az NBA hivatalos labdaszállítója, a Wilson is az elsők között dobta piacra különleges okoslabdáját, amely a hozzá csatlakoztatott alkalmazáson keresztül értékes adatokkal látja el a felhasználókat. Elég csak megnézni az alábbi videót, tisztára, mintha egy videojátékot vagy sci-fi filmet néznénk.

Hasonló fejlesztésekből szinte egyetlen sportágban sincs hiány, létezik okosított futócipő, kiterjesztett valósággal megbolondított síszemüveg, és akkor még a technikai sportok világába el sem kalandoztunk. 

Forró területről van szó, ahogy ugyanis a technológia fejlődik, és egyre több sportágba szivárognak be a különféle fejlesztések, úgy növekszik a befektetők érdeklődése is a terület iránt. Ott van emellett az e-sport egyre jövedelmezőbb területe is, amelybe 2018-ban világszerte körülbelül 2,5 milliárd dollár kockázati tőkebefektetés áramlott, 2024-re pedig ez az összeg elérheti a 30 milliárdot is.

A TechCrunch tavaly év végére elkészítette az iparági szakértők, befektetők, cégalapítók és profi sportolók megkérdezésével összeállított The Current State of Sports Technology című elemzését, amelyből kiderül, milyen trendeket figyelnek, milyen változásokra számítanak a szakértők az előttünk álló – egy labdarúgó Európa-bajnokságot és a tokiói olimpiát is magában foglaló – időszakban. 

Gyorsan le is lőjük a poént, a legnagyobb mozgás a rajongók elérését, bevonását szolgáló, úgynevezett fan engagement technológiák területén várható, nyomukban szorosan a streaming megoldások sporttal kapcsolatos felhasználása van, míg a képzeletbeli dobogó harmadik helyén az e-sport áll.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMost fog csak eldőlni, hogy ki keres milliárdokat a videójátékozókonAz esport szeretne sporttá válni, vagy valami hasonlóvá, és a legnagyobb akadálya ennek nem az, hogy sokaknál nem fér bele a sportdefinícióba.

A jelentés elkészítése során megkérdezett szakértők elsöprő többsége, 78 százaléka gondolta úgy, hogy a rajongók elérését segítő technológiák és tartalmi platformok lehetnek a következő időszak nagy nyertesei. Ez többek között jelentheti például a tévés/internetes közvetítések minőségének javítását, amit például az egyre sokoldalúbban felhasználható információs, grafikus rétegek elterjedése segíthet. Aki nézi például az amerikaifutball legismertebb ligájának, az NFL-nek a meccseit, bizonyára szeretettel gondol a támadások megindítását jelző sárga vonalra, amely a tévéközvetítések nézőit segíti eligazodni a pályán.

A tech-úttörő NBA-ben már csúcsra járatták ezt a megoldást, a közvetítés során a pályára vetítik a támadóidőt, az időkérések alatt pedig a szakkommentátorok elemzik az egyes támadásokat szemkápráztató grafikai megoldások segítségével. Magát a pályát egyébként nemcsak a tévénézők, de a helyszínen szurkolók számára is meg tudják eleveníteni a project mapping segítségével. Érdemes megnézni az Atlanta Hawks alábbi, szemkápráztató videóját a megoldásról.

Míg a megkérdezettek java tehát ezekre a technológiákra voksolt, a válaszadók 16 százaléka a sportolók teljesítményének fejlődését, míg 6 százalék a stadionokban átélhető élmény javulását várja az új fejlesztésektől, amelyek közül már jó néhány dolgot várhatóan a nyári olimpiai játékok látogatói is megtapasztalhatnak. 

„Kritikus fontosságú rákészülni a következő rajongói trendekre, függetlenül attól, hogy egy csapatról, egy márkáról vagy médiacégről van szó” – magyarázta Tom Masterman, a sportadatokkal és technológiai fejlesztésekkel foglalkozó Genius Sports Media globális sales-vezetője.

„A 2020-as tokiói olimpia fontos pillanat lesz a már meglévő, bejáratott cégek és a feltörekvő startupok számára is. Amire sokan keresik majd a választ, az az, hogy a rajongók vajon lecsapnak-e az új technológiákra, de az is fontos kérdés lesz, hogy az esetleges szponzorációs együttműködések milyen felhasználói élményt nyújtanak az érdeklődőknek.”

A TechCrunch elemzése szerint a három legizgalmasabb befektetési területnek a médiaplatformok és tartalmi megoldások, az adatbányászati felületek és a biometrikai fejlesztések, illetve az e-sport számít majd. Emellett a befektetők érdeklődnek még a sportolók teljesítményét segítő technológiák iránt is, és szintén értékes terület lehet a regenerációt elősegítő megoldásokból, illetve az otthoni edzési lehetőségeket nyújtó fejlesztésekből is. A sportfogadás, illetve a sporttal kapcsolatos videojátékok is szép szeletet hasíthatnak ki maguknak a tortából.

Izgalmas lehet még a kiterjesztett valóság további terjedése, a mesterséges intelligencia felhasználása a sporttal kapcsolatos területeken, de sokan látnak fantáziát például a blockchain-alapú megoldásokban is, például jegyértékesítésnél vagy a népszerű „fantasy league”-játékok területén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy walesi adatelemző, aki az egyik legjobb focicsapattá tette a LiverpooltA híresen rosszul igazoló Liverpoolnak egy szójakereskedő lett a tulajdonosa, akinek a sajátos módszere vezetett ahhoz, hogy két BL-döntőbe is eljussanak.

„Befektetőként egyfajta ciklikus mintát lehet látni a legtöbb iparágban, a sportot leszámítva, amelynek egyébként a legnagyobb a fogyasztói ökoszisztémája” – magyarázta Gayatri Sarkar, a Hype Capital kockázati tőkebefektető ügyvezető partnere. „A sportszektornak megvan a lehetősége, hogy egy több ezer milliárd dolláros piaccá nője ki magát, az olyan technológiai fejlesztéseknek köszönhetően, mint az 5G, a digitálisan cserélgethető emléktárgyak és játékkártyák, illetve az e-sport. Utóbbi egyébként új piacokat és társadalmi szokásokat is létrehozhat. Ahogy a komoly technológiai fejlesztések egyre inkább megjelennek a sporthelyszínek, a sportfogadás, a teljesítménymérés és még sok hasonló, az adatok által mozgatott alterületen, új és új befektetők jelennek majd meg a sport környékén.”

A fejlesztések elterjedését ugyanakkor hátráltathatja, hogy a döntéshozók nem ismerik az új technológiákat, a feltörekvő startupok pedig a lassú terjedés miatt inkább más területeket céloznak meg, hogy könnyebben jussanak tőkebefektetésekhez. A harmadik faktor a lassú megtérülés: a drága fejlesztések csak viszonylag lassan hozzák vissza a befektetett pénzeket. A TechCrunch jelentéséhez megkérdezett iparági szakértők azonban rámutattak, hogy a sportszektorban a befektetések nem feltétlenül a profi sport világából érkező pénzekből térülhetnek meg, hanem a sztársportolókat példaképüknek tekintő milliónyi szurkoló pénztárcájából.

További visszafogó tényező lehet, hogy az egyes sportok erősen töredezett piacot alkotnak földrajzi vagy befektetési szempontból. Míg például egy a labdarúgáshoz vagy a kosárlabdához hasonló tömegsport ígéretes lehet a befektetők számára, a kevesebb érdeklődőt megmozgató területek hamar lemaradhatnak a versenyben. A fenti összegek láttán azonban valószínűleg megélénkülhet a befektetési kedv, így mindenképpen izgalmas lesz figyelni a sport és a technológia egyre elmélyülő kapcsolatát az előttünk álló években.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz adatőrült milliomos és az antropológus, akik kiscsapatokkal lettek a foci úttörőiA tíz éve még negyedosztályú angol Brentfordot adatelemzésekre építve újították meg, jövőre feljuthatnak a Premier League-be. Pénzszórás helyett mással tűntek ki.

Tech adatelemzés esport sport technológia Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2020. július 11. 16:38 Tech

Akkor lenne olcsóbb a mobilinternet, ha többet használnánk

Hatszázszoros a különbség a legolcsóbb és a legdrágább mobilinternet-csomag között. Kanada és Csád iszonyú drága, India és Izrael nagyon olcsó. Miért?

Debreczeni Anna
2020. július 6. 18:42 Támogatói tartalom, Tech

A felhő lassan, de biztosan eléri a stratégiai szinteket a vállalatoknál, és ennek egyik fő katalizátora a járvány volt

Sok cégvezető kényszerült átgondolni vállalkozása jövőjét az utóbbi hónapokban, és jutott szinte szektortól függetlenül hasonló eredményre. Szembesültek azzal a kiszolgáltatottsággal, ami a rugalmatlan céges folyamataikból ered, így például a tradicionális informatikai eszközeikkel nem tudtak elég gyorsan reagálni a piaci változásokra. Voltak azonban olyan vállalatok is, akik megtapasztalhatták, hogy kiszámíthatatlan környezetben a digitalizáció és a felhő biztonságot adhat, mivel rugalmasságot és skálázhatóságot biztosít.

Hajdu Miklós
2020. július 6. 11:57 Tech

Tíz év is kevés volt, hogy az autóipar megoldja az okostelefonos zenelejátszás problémáját

Az új autók tulajdonosai már egy évtizede nem az autó problémái, hanem a navigáció és zenelejátszás miatt szentségelnek.

Fontos

Bucsky Péter
2020. július 10. 06:25 Közélet

Egyetlen ígért új nagyvállalati munkahely átlagosan 16 millió forintba került tavaly az adófizetőknek

52 cég kapott 105 milliárdot. Ebből 18,6 milliárd olyan cégekhez került, ahol csökkent a munkavállalók száma.

Fabók Bálint
2020. július 8. 06:31 Élet

“Mindennapos őrlődés volt, hogy tudod, hogy fogy a pénz, és baromira nem tudod, mikor lesz ennek vége”

A taxis diszpécsernek 500 forintja maradt. A felszolgáló már nem akar robotként élni. A fodrászt megőrjítette a járvány. Mi lett azokkal, akik elvesztették a munkájukat?

Váczi István
2020. július 7. 17:13 Vállalat

A legnagyobb hirdetők próbálnák észhez téríteni a Facebookot, egyelőre kevés sikerrel

A hirdetők bojkottja nem fogja megroppantani a céget, de ha nem maradnak szövetségesei, könnyen feldarabolhatja egy új amerikai kormányzat.