Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. december 3. 10:02 Tech

Eddig 50 ezer áldozata van az elektromos autókra való átállásnak Németországban

Az európai autóipar központja egyértelműen Németország, ahol 870 ezren dolgoznak ebben a szegmensben. Az őt követő Franciaországban ennek alig negyede, 223 ezer ember dolgozik az autóiparban. A hatalmas különbség azonban némileg csökkenőben van, ugyanis az elmúlt hetekben többek között a Mercedes-Benzt tulajdonló Daimlernél és az Audinál is jelentős leépítésről döntöttek.

Az eddigi bejelentések alapján összesen mintegy 50 ezer embertől válhatnak meg az autóipari cégek Németországban. Eddig tehát nagyjából ennyi áldozata van az elektromos autókra való átállásnak. A német autóiparnak ugyanis komoly kihívást okoz, hogy úgy kell megoldania egy soha nem látott technológiai kihívást, hogy hátrányból indult, és a gazdasági klíma is egyre kedvezőtlenebb körülötte.

A zwickaui Volkswagen-gyárban. Fotó: AFP

„Az átállás első fejezeteit láttuk eddig, de ebből a könyvből még hátra van számos fejezet” – érzékeltette a bizonytalanságot egy irodalmi párhuzammal a Daimler vezérigazgatója, Ola Kallenius. Ezt novemberben mondta, amikor bejelentette, hogy a következő évek profitvárakozásait jelentősen csökkenteniük kell.

Az autóvásárlások ugyanis a válság óta először fognak csökkenni idén az előző évhez képest, ráadásul némileg váratlanul. Előzetesen azzal számolt a piac, hogy idén világszerte 100 millió autót adnak el, várhatóan azonban csak 90 millió körül fog alakulni ez a szám. A visszaesés alapvetően a globális gazdasági lassulással magyarázható. A bizonytalanságot fokozza az amerikai-kínai kereskedelmi háború és a Brexit körüli bizonytalanság.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIjedten figyelik a német VW-munkások az átállást az elektromos autókraA Volkswagen pont egy olyan gyárát választotta az elektromos autógyártásra való áttérés első állomásaként, aminek környezete teljesen kiszolgáltatott az üzem működésének.

A német autóexport első számú piaca Kína, amelynek fontos szerepe volt abban, hogy a német gyártók megúszták 2008-as válságot. A kínai megrendelések azonban 17 hónapja sorozatosan esnek. A német export ellen szól, hogy a vámháború miatt megerősödött a helyi gyártás Kína mellett az USA-ban is.

A Financial Times idéz egy esseni autóipari kutatóintézetet, amely szerint a következő évtizedben várhatóan negyedmillió ember veszíti el a munkáját az autóiparban. „Egyetlen cég sem fog megmaradni a jelenlegi formájában” – mondta a lapnak egy autóipari tanácsadó, Ralf Kalmbach. A dízelbotrány és a jelenlegi rossz eladások miatt különösen rosszkor jön a német cégeknek, hogy rengeteg pénzt kell befektetniük az elektromos átállásba. „Jelen pillanatban minden egyes elektromos autó gyártásával óriási összeget vesztenek” – mondta Kalmbach, aki szerint ez még a következő évtized közepéig így marad.

A német autóipar számottevő beszállítói a magyar cégek, és az már kiderült, hogy a győri Audinál a jövőben az állomány mintegy 10 százalékával, 1200 emberrel fognak kevesebben dolgozni. Az általunk megkérdezett magyar beszállítók közül más nem számolt be ilyen látványos hatásról. Néhányan érzik a visszaesés jeleit, néhányan viszont arról számoltak be, hogy továbbra is jól alakulnak a megrendeléseik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLejtőre került az autóipari foglalkoztatás a legfontosabb megyébenDübörög a járműipar termelése Győr-Moson-Sopron megyében, a legnagyobb cégek létszáma viszont fogyni kezdett. Országosan a rendelésállomány is apad.

Tech autó autógyártás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Nagy Zsolt
2023. március 23. 11:39 Tech

Túl gyorsan fejlődik a ChatGPT, a szabályozás csak fut utána

Geopolitikai dilemmák és etikai aggályok sora övezi az utóbbi évek legizgalmasabb technológiai újításának előretörését.

Murka Domonkos
2023. március 21. 10:59 Adat, Tech

Tényleg olyan nagy baj, ha a TikTok tudja, merre járok, mit eszem, vagy milyen cipőt rendelek?

A megfigyelési kapitalizmus korában az ingyenes alapanyagot adatok formájában szolgáltatjuk, amelyből a termék születik: a viselkedésünk, cselekedeteink előrejelzése.

Kolozsi Ádám
2023. március 15. 04:34 Tech, Vállalat

Magyarországon forradalmasítja a rákszűrést a mesterséges intelligencia

Világszinten is élenjáró innovációval teszik hatékonyabbá az emlőszűrést idehaza, az erre szolgáló rendszer tanítása, tesztelése, kipróbálása és finomhangolása jelentős részben Magyarországon történt.

Fontos

Krekó Péter
2023. március 22. 17:34 Világ

Magyarország külpolitikáját a tehetetlenségi erő viszi előre

A magyar külpolitika, öndefiníciójával ellentétben, nem realista, érdekelvű és rugalmas, hanem éppen hogy ideologikus, dogmatikus és rugalmatlan.

Váczi István
2023. március 22. 15:17 Világ

Csillogóan berendezett kirakat lett csak a Putyin-Hszi találkozó

Szép szavakból nem volt hiány, de az orosz-kínai partnerség már nem korlátok nélküli, és egyelőre új gázvezeték sem épül.

Váczi István
2023. március 22. 10:02 Világ

Új csatahelikoptereket kap Szlovákia az Ukrajnának átadott régi vadászgépekért cserébe

A MiG-29-esek kivonását már korábban eldöntötték, így anyagilag valószínűleg remek ügyletet hozott össze a szomszédos ország.