Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. február 5. 12:42 Tech

Hidrogénhajtású vonat járhat egy osztrák síterepre, a világon elsőként

Az ausztriai Zillertalbahn 31,7 kilométeres vasútvonalát üzemeltető társaságnál úgy döntöttek, hogy hidrogénnel üzemelő vonatokat állítanak forgalomba, és így váltják le a dízelmozdonyokat. Végső soron ez is a villamosítás egyik formája, hiszen a vonaton lévő üzemanyagcella a hidrogénből egy elektrokémiai reakció révén áramot állít elő, és ez hajtja meg a mozdonyt.

A szakasz egyik vége a Bécs-Bregenz fővonalhoz közvetlenül kapcsolódik, a másik pedig a völgy felső részén, a sípályáknál van. A turizmus mellett a vonat részben a helybéli falvak tömegközlekedését is szolgálja.

A tendereket hamarosan kiírják, és ha tartják az ütemtervet, akkor ez lesz a világ első keskeny nyomközű hidrogénhajtású vasútja, amely 2022-ben indulhat el a völgyben. Az üzemeltető már évekkel ezelőtt döntött a villamosításról, mert a vonalon évente 800 ezer liter gázolajat égettek el a dízelmozdonyok, és ezen változtatni akartak. A hagyományos villamos motorvonatok beszerzése és a vonal felújítása azonban egyrészt 156 millió euróba került volna, másrészt a tervet sokan ellenezték a környezetet elcsúfító póznák miatt.

Az üzemanyagcellás megoldás viszont csak 80 millió euróba kerül, és ebben a motorvonatok mellett már benne van a saját hidrogénüzem építésének költsége is.

A hidrogénhajtás a közlekedésben egyáltalán nem új technológia, használata azonban eddig jórészt városi buszokra korlátozódott. A megoldás előnye, hogy a reakció során az áramtermelés mellett csak vízgőz és hő keletkezik, ezért ebből a szempontból rendkívül környezetbarát. Ténylegesen zöldnek azonban csak akkor tekinthető, ha a hidrogént is megújuló energiával állítják elő. Bár erre számos ígéretes kísérlet folyik, manapság a legnagyobb hidrogénforrás még a metán, vagyis a földgáz.

A francia Alstom 2016-ban a világon elsőként mutatta be a hidrogénhajtású vonatát, ez a prototípus rendes nyomtávra készült, vagyis a Zillertalbahnra közvetlenül nem lesz alkalmas. 

Az Alstom hidrogénhajtású vonata. Fotó: AFP/Europress

Ez a modell egyetlen töltéssel 300 utast 800 kilométerre képes elszállítani. Alsó-Szászország tavaly novemberben rendelt meg belőle 14-et, és a tervek szerint 2021 végétől állítja forgalomba, ám a tesztek már idén elkezdődhetnek a Buxtehude-Cuxhaven vonalon. Ehhez a Linde gázipari óriáscég Bremerwördében megépíti a világ első, vonatok számára készült hidrogéntankoló állomását, és azt ígérik, hogy hosszabb távon szélerőművekkel fedezik majd a hidrogén előállításához szükséges energiát.

A német tervek szerint tehát a szélenergiával előállított elektromos árammal vizet bontanak (hidrogénre és oxigénre), majd a kémiai folyamatot a vonaton fordítják vissza: ott a hidrogénből és a levegő oxigénjéből keletkezik elektromos áram, hő és vízgőz. Mivel a vízbontáshoz sokkal több energia kell, mint amennyit az üzemanyagcellában vissza lehet nyerni, a szélerőműből nyert energia egy része elvész, de jobb híján környezetvédelmi szempontból még így is ez az egyik legjobb megoldás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autóipari cégvezetők még mindig nem hisznek eléggé az e-autókbanÚgy gondolják, hogy a töltési idő túl hosszú a hagyományos tankoláshoz képest, ezért nem a tisztán elektromos, hanem az üzemanyagcellás megoldástól várják az igazi áttörést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

Tech ausztria hidrogén üzemanyagcella vasút Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Fabók Bálint
2020. október 20. 10:21 Tech

A napenergia a valaha volt legolcsóbb energiaforrás lett

Jóval nagyobb mértékben fog terjedni a napenergia az IEA szerint, mint azt két évvel ezelőtt becsülték.

Bucsky Péter
2020. október 12. 14:58 Támogatói tartalom, Tech

Az e-sportra érdemes fogadni

A koronavírus-járvány egyik legnagyobb nyerte az e-sport lett, de így sem futott fel az összes videojáték-fejlesztő forgalma.

Stubnya Bence
2020. október 11. 15:18 Közélet, Tech

„Régi vágású felfogást tükröz, amit Orbán az európai innovációról írt”

Nem az a lényeg, hogy katonai alapokra épül-e a k+f, a tehetséges magyar kutatók megtartásához pedig világos célokra van szükség - mondta a G7-nek adott interjúban Mariana Mazzucato olasz-amerikai közgazdász.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. október 27. 12:11 Adat

Olyan megyékben terjed leggyorsabban a járvány, ahol tavasszal fertőzöttet sem láttak

Úgy tűnik, hogy jelenleg Nógrád és Vas megyékben a legrosszabb a helyzet, de biztosak nem lehetünk benne, mert továbbra is sok adatot visszatartanak.

Avatar
2020. október 27. 06:52 Világ

Befolyás, megtévesztés, trollok: az amerikai elnökválasztás sötét oldala

A választásokba való beavatkozás régi játék a nagyhatalmak közt, de a közösségi média és a lassan felgyűlő társadalmi elégedetlenség új lehetőségeket kínál.

Jandó Zoltán
2020. október 26. 16:02 Adat

Már minden nyolcadik-kilencedik elhunyt covidos Magyarországon

Az előző héten 299 koronavírus-fertőzött veszítette életét Magyarországon, ami már az összes halálozáshoz viszonyítva is kifejezetten magas arány.