Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. február 5. 12:42 Tech

Hidrogénhajtású vonat járhat egy osztrák síterepre, a világon elsőként

Az ausztriai Zillertalbahn 31,7 kilométeres vasútvonalát üzemeltető társaságnál úgy döntöttek, hogy hidrogénnel üzemelő vonatokat állítanak forgalomba, és így váltják le a dízelmozdonyokat. Végső soron ez is a villamosítás egyik formája, hiszen a vonaton lévő üzemanyagcella a hidrogénből egy elektrokémiai reakció révén áramot állít elő, és ez hajtja meg a mozdonyt.

A szakasz egyik vége a Bécs-Bregenz fővonalhoz közvetlenül kapcsolódik, a másik pedig a völgy felső részén, a sípályáknál van. A turizmus mellett a vonat részben a helybéli falvak tömegközlekedését is szolgálja.

A tendereket hamarosan kiírják, és ha tartják az ütemtervet, akkor ez lesz a világ első keskeny nyomközű hidrogénhajtású vasútja, amely 2022-ben indulhat el a völgyben. Az üzemeltető már évekkel ezelőtt döntött a villamosításról, mert a vonalon évente 800 ezer liter gázolajat égettek el a dízelmozdonyok, és ezen változtatni akartak. A hagyományos villamos motorvonatok beszerzése és a vonal felújítása azonban egyrészt 156 millió euróba került volna, másrészt a tervet sokan ellenezték a környezetet elcsúfító póznák miatt.

Az üzemanyagcellás megoldás viszont csak 80 millió euróba kerül, és ebben a motorvonatok mellett már benne van a saját hidrogénüzem építésének költsége is.

A hidrogénhajtás a közlekedésben egyáltalán nem új technológia, használata azonban eddig jórészt városi buszokra korlátozódott. A megoldás előnye, hogy a reakció során az áramtermelés mellett csak vízgőz és hő keletkezik, ezért ebből a szempontból rendkívül környezetbarát. Ténylegesen zöldnek azonban csak akkor tekinthető, ha a hidrogént is megújuló energiával állítják elő. Bár erre számos ígéretes kísérlet folyik, manapság a legnagyobb hidrogénforrás még a metán, vagyis a földgáz.

A francia Alstom 2016-ban a világon elsőként mutatta be a hidrogénhajtású vonatát, ez a prototípus rendes nyomtávra készült, vagyis a Zillertalbahnra közvetlenül nem lesz alkalmas. 

Az Alstom hidrogénhajtású vonata. Fotó: AFP/Europress

Ez a modell egyetlen töltéssel 300 utast 800 kilométerre képes elszállítani. Alsó-Szászország tavaly novemberben rendelt meg belőle 14-et, és a tervek szerint 2021 végétől állítja forgalomba, ám a tesztek már idén elkezdődhetnek a Buxtehude-Cuxhaven vonalon. Ehhez a Linde gázipari óriáscég Bremerwördében megépíti a világ első, vonatok számára készült hidrogéntankoló állomását, és azt ígérik, hogy hosszabb távon szélerőművekkel fedezik majd a hidrogén előállításához szükséges energiát.

A német tervek szerint tehát a szélenergiával előállított elektromos árammal vizet bontanak (hidrogénre és oxigénre), majd a kémiai folyamatot a vonaton fordítják vissza: ott a hidrogénből és a levegő oxigénjéből keletkezik elektromos áram, hő és vízgőz. Mivel a vízbontáshoz sokkal több energia kell, mint amennyit az üzemanyagcellában vissza lehet nyerni, a szélerőműből nyert energia egy része elvész, de jobb híján környezetvédelmi szempontból még így is ez az egyik legjobb megoldás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autóipari cégvezetők még mindig nem hisznek eléggé az e-autókbanÚgy gondolják, hogy a töltési idő túl hosszú a hagyományos tankoláshoz képest, ezért nem a tisztán elektromos, hanem az üzemanyagcellás megoldástól várják az igazi áttörést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech ausztria hidrogén üzemanyagcella vasút Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Váczi István
2023. november 24. 09:19 Tech, Vállalat

Sokkal olcsóbbá válhatnak az e-autók a következő pár évben

A Goldman Sachs kutatói szerint két év múlva már azonos költségszintre kerülnek az elektromos autók a benzinesekkel és a dízelekkel.

Torontáli Zoltán
2023. november 23. 12:17 Közélet, Tech

Nem volt életszerűen kitalálva a napelemes támogatási program, máris módosítják

A jelek szerint a szakmának sikerült meggyőznie a minisztériumot, hogy a piaci körülményeknek megfelelően alakítsa a feltételeket.

Torontáli Zoltán
2023. november 23. 04:37 Élet, Tech

Később szabadulunk meg a bolti papírnyugtától, de kapunk több hasznos funkciót

Jövő július volt a terv, az adótörvény módosításában azonban már 2025 szerepel, de legalább megágyaztak az okos megoldások lehetőségének is.

Fontos

Stubnya Bence
2023. december 2. 13:08 Vállalat

5 év alatt feleződött a makói Continental állománya, most újra embereket küldenek el

2018 szeptemberében még több mint háromezren, idén szeptemberben már csak a 1660-an dolgoztak a makói üzemben.

Nagy Zsolt
2023. december 2. 04:34 Közélet, Podcast

Minden élőlényben ott ketyeg egy belső óra, de mi a sajátunkat egy évszázada elállítottuk

A G7 Mentés másként című podcastjának vendége Dr. Preubl György pszichiáter, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének igazgatója.

Hajdu Miklós
2023. december 1. 18:19 Közélet

Nem volt teljesen váratlan az Országos Meteorológiai Szolgálat megszüntetése

Többször is átalakítást ígért a kormány: most megszünteti a szervezetet és egy állami Zrt.-re bízza az időjárás-jelentéseket.