Arra készül a Viber, hogy létrehozza az interneten belüli saját világát, mert így tudja növelni a bevételeit. Hamarosan nem kell majd kilépni a rendszerből ahhoz, hogy a felhasználó kifizessen egy villanyszámlát, vegyen egy koncertjegyet vagy kapcsolatba lépjen a kedvenc színházával. Atanas Raykov, a Viber regionális üzletfejlesztési igazgatója elmondta nekünk, mire készül a társaság, és mi az, amit sosem fog megtenni, pedig nagyot kaszálhatna vele.
Olyan piacon mozog a Viber, amelyen elég nagynak tűnik a káosz, csak kapkodjuk a fejünket, olyan rengeteg szereplő kínál ma már üzenetküldő szolgáltatásokat, vagy épít virtuális közösségeket. Számít arra, hogy konszolidáció lesz?
Én a káoszt kevésbé látom, de a piac nagyon gyorsan fejlődik, az igaz. Magyarországon a Facebook Messenger a legnagyobb vetélytársunk, de a használat módjában vannak különbségek. Mi a hagyományainkra alapozva a kommunikáció biztonságára tesszük a hangsúlyt, a felhasználóink a legféltettebb titkaikat is ránk bízhatják. A Viber ma már számtalan olyan beépített funkciót kínál, amely megkönnyíti a kommunikációt, szolgáltatások sorát veszik igénybe a felhasználók, akár Viberen, akár más alkalmazásokban, de talán más célokkal, ezért tűnhet ennyire összetettnek ez a piac.
Hány felhasználójuk van Magyarországon?
Az általunk Kelet-Európaként meghatározott régióban, a Lengyelország és Görögország közötti sávban összesen 48 millió regisztrált használónk van. Az aktív felhasználók számát nem szoktuk közölni, mint ahogy országra vonatkozó adatot sem tudok mondani, de mindenhol a legnépszerűbbek között vagyunk. A netes előfizetéssel rendelkező magyar okostelefonok kétharmadán ott vagyunk.
Az a benyomásom, hogy inkább a fiatalok, sőt a gyerekek körében népszerű a Viber, mit mutatnak az adataik?
Az igaz, hogy a Viber jó lehetőség arra, hogy a gyerekekkel a család kapcsolatban legyen, még mielőtt olyan közösségi oldalakra mennének, ahol egy bizonyos korhatárt el kell érni. A matricák is vonzóak lehetnek számukra, külön figyelünk arra, hogy ezeket helyi partnerekkel fejlesszük, és ne egy globális megoldást kínáljunk. Ám a fiatalabbak gyakran bevonják a család idősebb tagjait is a szolgáltatásba, és úgy gondolom, hogy ma az életkort tekintve a legszélesebb rétegeket a Viber éri el. A családi chat a legkézenfekvőbb megoldásunk, amelyben a nagyszülőktől az unokákig mindenki össze van kötve egymással.
Honnan szerzi a Viber a bevételeit?
Egyelőre a hirdetési piac a legfontosabb bevételi forrásunk, ezen kívül még az eladott matricákból befolyó bevétel és a Viber Out szolgáltatás jelentős, amikor a hagyományos telefon- és mobilszámokra indítanak hívásokat a felhasználóink. A jövőben az üzleti megoldásainkra szeretnénk nagy hangsúlyt fektetni. Mi a sikert elsősorban a felhasználóink elkötelezettségében mérjük, mert
a legtöbb ember ma már körülbelül csak öt alkalmazást használ az ideje 80 százalékában.
Szeretnénk elérni, hogy ugyanaz a felhasználó egyre több szolgáltatást tőlünk vegyen igénybe. Egy osztrák bank ügyfeleinek például ma már nem kell kilépni a Viberből ahhoz, hogy a banki ügyeit elintézze, a két rendszer össze van építve. Nem kell kilépni egy másik alkalmazásba egy átutalás vagy számlabefizetés miatt, nem kell megtanulni egy külön applikáció kezelését, mindenki maradhat a megszokott Viber felületen, és ez nagyon kényelmes. Egy másik kézenfekvő példa, amikor Viber csoportot hoznak létre egy ismerős születésnapi ajándékának kiválasztására. Milyen jó lenne, ha a tagoknak nem kellene kilépni a Viber környezetből ahhoz, hogy meg is vásárolják az ajándékot, és ehhez nem kell más, csak együtt kell működnünk a nagy webes áruházakkal.
Magyarországon partnerünk például a Dumaszínház is, amely a Viberen belüli saját megoldásával sokkal hatékonyabban tudja tartani a kapcsolatot a nézőivel, és nem utolsó sorban hatékonyabban tudja jegyvásárlásra bírni őket. Az ilyen típusú üzleti és e-kereskedelmi együttműködéseknél olyan mértékben javul az ügyfelek elégedettsége, hogy a konverziós arány (a megcélzott felhasználók vásárlónak vagy ügyfélnek való megnyerése) megugrik, és ezen a plusz bevételen osztozni tudunk. Ez lehet a jövőben az újabb bevételi forrásunk. Az árbevételünk egyébként évente 80 százalékkal nő.
Rendben, de mi a helyzet a készpénztermelő képességgel? Kívülről nem látni, hogy mennyi pénz marad a nap végén a Vibernél, mert a számok a japán tulajdonos, a Rakuten nevű társaság teljesítményébe vannak beágyazva.
Ez olyan adat, amit nem szoktunk közölni, csak annyit mondhatok, hogy a Rakuten hosszabb távú befektető. Gyors növekedési ciklusban vagyunk, de ez egy olyan iparág, ahol az üzletfejlesztés időbe telik. El kell érnünk, hogy a felhasználóink úgy érezzék, nem tudnak Viber nélkül élni, és majd akkor lehet pénzre fordítani az addig befektetett munkát. De nagyon vigyáznunk kell, hogy ezt milyen eszközökkel tesszük. Pillanatok alatt szupernyereségesek lehetnénk, ha a hirdetőknek megengednénk, hogy a felhasználók személyes terét megközelítsék. Amikor valaki ír egy privát üzenetet arról, hogy a lányának szeretne egy Barbie babát venni, és előugrik egy hatalmas akciós Barbie ajánlat, na az az, amiért a gyártó elég sokat fizetne, de mi ezt sosem fogjuk megengedni neki. Az ön által is említett erős verseny azért jó, mert a hasonló fogásoktól visszatart mindenkit, hiszen a felhasználó azonnal elpártolhat.
Fotó: MTI/Kovács Tamás
Tech
Fontos