Megint elszálltak a globális tengeri szállítmányozási díjak, ugyanakkor még egyáltalán nem biztos, hogy ez jelentősebb inflációt fog eredményezni Európában, mint a covid utáni időszakban.
Mi történt? Az importáló magyar vállalatoknak is nőttek a szállítási költségei az elmúlt időszakban, miután a húszik vörös-tengeri támadásai miatt jelentősen emelkedtek a tengeri szállítmányozási díjak.
- A Magyar Szállítmányozók Szövetségének tagjai a normál fuvardíjhoz képes nagyságrendileg kétszeres-háromszoros díjakat tapasztalnak – mondta Pekár János, a szövetség főtitkára a Pénzcentrumnak.
- Egyre több Magyarországon működő vállalat számára is érezhető problémákat okoz a helyzet a szállítási idők és a díjak növekedése formájában – mondta nemrég Szijjártó Péter Brüsszelben.
Előzmények: a jemeni húszi lázadók december eleje óta támadják drónokkal és rakétákkal a vörös-tengeri útvonalon haladó teherhajókat. Az útvonalon a világkereskedelem 12-15 százalékát lefedő termékmennyiség halad keresztül.
- Január közepén a logisztikai problémák miatt egy hétre felfüggesztették a Vitara és S-Cross modellek gyártását az esztergomi Suzuki-gyárban.
Miért fontos ez? Egy IMF-tanulmány szerint az elmúlt két évben az európai infláció növekedését 40 százalékban az importárak növekedése okozta.
- Egy másik IMF-tanulmány szerint a fuvarozási díjak duplázódása az infláció körülbelül 0,7 százalékpontos növekedésével jár együtt.
Felülnézet: a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nemrég publikált előrejelzése szerint a tengeri szállítási díjak a közelmúltban megduplázódtak, ami 5 százalékkal emelheti az importtermékek árát az OECD-tagállamok körében.
- Ez egy év alatt 0,4 százalékponttal emelheti az inflációt, ez azonban az OECD főközgazdászának CNBC-nek adott nyilatkozata szerint nem az alapforgatókönyvük.
- Az infláció növekedéséhez az járulna hozzá, ha a díjak huzamosabb ideig magasabbak maradnának.
Tágabb kontextus: az IMF és egyes elemzők előrejelzései is csak kockázatként, és nem a legvalószínűbb forgatókönyvként tekintenek rá, hogy az infláció visszatér Európában.
Igen, de: a Goldman Sachs január végi elemzése egyáltalán nem számít nagyobb inflációra.
- Azzal érvelnek, hogy most a díjak növekedése nem jár együtt gyárleállásokkal és a kereslet növekedésével, mint 2021-ben, és önmagában a tengeri szállítási díjak növekedése elhanyagolható mértékben emeli az inflációt.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy elszálltak az árak, hogy már a gyerekeken is spóroltunkA játékpiac általában válságtűrő, ezúttal azonban olyan mértékű volt az alapvető cikkek inflációja, hogy ebben a szektorban is láthatóan csökkent a kereslet.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Pénz infláció logisztika szállítmányozás tengeri szállítmányozás Olvasson tovább a kategóriában