Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. február 13. 17:19 Pénz

Itthon is visszajöhet az infláció, ha sokáig marad a húszi porszem a világgazdaság gépezetében

Megint elszálltak a globális tengeri szállítmányozási díjak, ugyanakkor még egyáltalán nem biztos, hogy ez jelentősebb inflációt fog eredményezni Európában, mint a covid utáni időszakban.

Mi történt? Az importáló magyar vállalatoknak is nőttek a szállítási költségei az elmúlt időszakban, miután a húszik vörös-tengeri támadásai miatt jelentősen emelkedtek a tengeri szállítmányozási díjak.

  • A Magyar Szállítmányozók Szövetségének tagjai a normál fuvardíjhoz képes nagyságrendileg kétszeres-háromszoros díjakat tapasztalnak – mondta Pekár János, a szövetség főtitkára a Pénzcentrumnak.
  • Egyre több Magyarországon működő vállalat számára is érezhető problémákat okoz a helyzet a szállítási idők és a díjak növekedése formájában – mondta nemrég Szijjártó Péter Brüsszelben.

Előzmények: a jemeni húszi lázadók december eleje óta támadják drónokkal és rakétákkal a vörös-tengeri útvonalon haladó teherhajókat. Az útvonalon a világkereskedelem 12-15 százalékát lefedő termékmennyiség halad keresztül.

  • Január közepén a logisztikai problémák miatt egy hétre felfüggesztették a Vitara és S-Cross modellek gyártását az esztergomi Suzuki-gyárban.

Miért fontos ez? Egy IMF-tanulmány szerint az elmúlt két évben az európai infláció növekedését 40 százalékban az importárak növekedése okozta.

  • Egy másik IMF-tanulmány szerint a fuvarozási díjak duplázódása az infláció körülbelül 0,7 százalékpontos növekedésével jár együtt.

Felülnézet: a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nemrég publikált előrejelzése szerint a tengeri szállítási díjak a közelmúltban megduplázódtak, ami 5 százalékkal emelheti az importtermékek árát az OECD-tagállamok körében.

  • Ez egy év alatt 0,4 százalékponttal emelheti az inflációt, ez azonban az OECD főközgazdászának CNBC-nek adott nyilatkozata szerint nem az alapforgatókönyvük.
  • Az infláció növekedéséhez az járulna hozzá, ha a díjak huzamosabb ideig magasabbak maradnának.

Tágabb kontextus: az IMF és egyes elemzők előrejelzései is csak kockázatként, és nem a legvalószínűbb forgatókönyvként tekintenek rá, hogy az infláció visszatér Európában.

Igen, de: a Goldman Sachs január végi elemzése egyáltalán nem számít nagyobb inflációra.

  • Azzal érvelnek, hogy most a díjak növekedése nem jár együtt gyárleállásokkal és a kereslet növekedésével, mint 2021-ben, és önmagában a tengeri szállítási díjak növekedése elhanyagolható mértékben emeli az inflációt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy elszálltak az árak, hogy már a gyerekeken is spóroltunkA játékpiac általában válságtűrő, ezúttal azonban olyan mértékű volt az alapvető cikkek inflációja, hogy ebben a szektorban is láthatóan csökkent a kereslet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz infláció logisztika szállítmányozás tengeri szállítmányozás Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Váczi István
2025. március 21. 12:47 Közélet, Pénz

Még kényelmetlenenebb helyzetbe került az alapítványi botrány nyomán Varga Mihály

Korábban jó ötletnek tűnhetett a jegybanki alapítvány vagyonának beolvasztása az MNB-be, de a botrány és vagyonvesztés után már nagyon más a helyzet.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Váczi István
2025. március 27. 12:56 Világ

A tűzszüneti területek mutatják legjobban, hol értek el sikereket az ukránok

Ahol az oroszoknak is van veszítenivalójuk, ott legalább nem esélytelen, hogy szüneteljenek a támadások. Más kérdés, hogy ez kinek kedvez jobban.