Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. augusztus 15. 17:58 Élet, Pénz

Beperelték a Ryanairt a sztrájk miatt törölt járatok utasai

Kedden nyújtotta be Frankfurtban a légi utasok jogait védő német Flightright fogyasztóvédelmi portál a Ryanair elleni bírósági keresetét. Múlt héten több száz németországi járatot törölt az ír fapados légitársaság, mert a pilóták és a légiutas-kísérők egy része sztrájkolt.

Egy járat törlése vagy több mint három órán túli késése esetén kártérítés jár az utasoknak egy uniós rendelet értelmében.*Az Európai Unión belül 1500 kilométer vagy annál rövidebb útvonal esetén 250 euró, 1500 kilométernél nagyobb távolság esetén 400 euró. Uniós repülőteret nem uniós repülőtérrel összekötő járatokra vonatkozik még egy szabály: 3500 kilométernél hosszabb repülőút törlése esetén 600 euró kártérítés jár az utasoknak. A légitársaságok azonban a sztrájkot sok esetben vis maior esetnek tartják, vagyis azt állítják, hogy tőlük függetlenül következett be.*A légitársaság mentesül a kártalanítás alól akkor is, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Ilyenek különösen a különböző időjárási körülmények és bizonyos esetekben a sztrájkok is. A légi jármű műszaki meghibásodása nem sorolható a rendkívüli körülmények közé, ez tehát önmagában nem alapozza meg, hogy a cég kibújhasson fizetési kötelezettsége alól. A „rendkívüli körülményeket” mindig esetről esetre kell megvizsgálni, hogy valóban rendkívüliek voltak-e.

Oskar de Felice, a Flightright jogásza a Handelsblatt német gazdasági napilapnak azt mondta, hogy a Ryanair az évek óta alkalmazott bérpolitikájával és a szakszervezetekkel szembeni ellenállásával saját maga provokálta ki a sztrájkot:

„A munkabeszüntetés a Ryanair megkérdőjelezhető személyzeti politikájának a logikus következménye.”

A Ryanair azonban jelezte, hogy nem kíván kártérítést fizetni a járattörlések miatt. Ahogy megírtuk, csak múlt héten több mint 400 járatot törölt az ír fapados légitársaság a személyzet munkabeszüntetése miatt.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármit kitalálnak a légitársaságok, csak ne kelljen kártérítést fizetni az utasnakEgyre több járatot törölnek a légitársaságok, pedig ilyenkor kártérítést kell fizetni az utasnak az EU-ban. Erről azonban csak az utasok egy-két százaléka tud.

 

A német fogyasztóvédelmi portál pereskedése egyelőre csak bátor kísérletnek tekinthető, mivel az előre bejelentett sztrájk után elvileg nem jár kártérítés az utasoknak. Bolyó Anikó, a magyar Flight Refund Kft. ügyvezetője a G7-nek azt mondta, hogy benne van az európai uniós jogszabályban a sztrájk okozta járattörlésekkel kapcsolatos jogállás. Eszerint a légitársaságnak nem kell fizetnie, hiszen az vis maior esetnek számít. Ennek ellenére Bolyó szerint érdemes megvárni a per végét, mert voltak már érdekes bírósági döntések.

A Handelsblatt két esetet elevenített fel. A német legfelsőbb bíróság 2012-ben a Lufthansa javára döntött, úgy ítélte meg, hogy a pilóták munkabeszüntetése miatt nem jár kártérítés az utasoknak. Idén áprilisban az Európai Bíróság viszont a pórul járt utasoknak adott igazat a Tuifly nevű légitársasággal szemben. Ebben az esetben azért járt a kártérítés, mert a pilóták nem jelentették be előre, hogy sztrájkolni fognak.

A Verdi szakszervezet ma kezdett tárgyalásokat a Ryanairrel, és azt szeretné elérni, hogy a közel ezer németországi légiutas-kísérő bére jelentősen emelkedjen. „A béreknek tervezhetőknek és méltányosaknak kell lenniük” – mondta a Verdi egyik vezetője, Christine Behle. Szerinte teljesen elfogadhatatlan, hogy a repülési időtől függően néhány Ryanair-alkalmazott fizetése éppen hogy csak eléri a bruttó ezer eurót.

Az ír fapados légitársaság éveken át akadályozta a szakszervezetek működését, most azonban beleegyezett abba, hogy elinduljanak az egyeztetések.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy budapesti járattörlésen keresztül mutatjuk meg, milyen nehéz kártérítést igényelni a légitársaságtólHiába kötelezi az Európai Unió kártérítés megfizetésére a légitársaságokat járattörlés esetén, nehéz megítélni, hogy kinek a hibájából történt. Ezért sokan inkább nem is élnek a jogaikkal.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Pénz Handelsblatt járattörlés kártérítés Ryanair sztrájk Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Lukács András
2024. március 17. 04:33 Élet

Gyermekeink egészségét veszélyezteti a műfű és a gumiburkolat

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a sportpályákon, játszótereken is használt műfüves, illetve gumiburkolatú felületeknek komoly környezeti és egészségi kockázatai vannak.

Hajdu Miklós
2024. március 16. 04:37 Adat, Élet

Kihajítaná az összes gázkazánt az EU a következő 15 évben

Elfogadta az Európai Parlament a gázfűtés kivezetésére irányuló szabályokat, a lépés erősen hat majd a magyar háztartásokra.

Torontáli Zoltán
2024. március 14. 04:34 Élet

Még mindig irdatlan sok csomagolási szeméttel vesszük meg az élelmiszereket

A csomagolástervezés formai szabályai sokszor ezredmilliméterre kötöttek, ezzel szemben a környezetvédelmet még simán felülírhatja a marketing.

Fontos

Fabók Bálint
2024. március 19. 04:34 Adat, Közélet

Valóban fontos összetevőnek tűnik a Fidesz sikerességében a munkalapú társadalom

Adatok is azt mutatják, hogy van összefüggés a foglalkoztatási ráta növekedése és a Fideszre való szavazási hajlandóság között.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Stubnya Bence
2024. március 14. 13:33 Közélet

Lakhatási támogatással és munkásszállókkal próbálja enyhíteni a munkaerőhiányt a kormány

Két intézkedést is bejelentettek az elmúlt időszakban, a cél a belső munkaerőtartalékok hatékonyabb kiaknázása.