Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. augusztus 15. 17:58 Élet, Pénz

Beperelték a Ryanairt a sztrájk miatt törölt járatok utasai

Kedden nyújtotta be Frankfurtban a légi utasok jogait védő német Flightright fogyasztóvédelmi portál a Ryanair elleni bírósági keresetét. Múlt héten több száz németországi járatot törölt az ír fapados légitársaság, mert a pilóták és a légiutas-kísérők egy része sztrájkolt.

Egy járat törlése vagy több mint három órán túli késése esetén kártérítés jár az utasoknak egy uniós rendelet értelmében.*Az Európai Unión belül 1500 kilométer vagy annál rövidebb útvonal esetén 250 euró, 1500 kilométernél nagyobb távolság esetén 400 euró. Uniós repülőteret nem uniós repülőtérrel összekötő járatokra vonatkozik még egy szabály: 3500 kilométernél hosszabb repülőút törlése esetén 600 euró kártérítés jár az utasoknak. A légitársaságok azonban a sztrájkot sok esetben vis maior esetnek tartják, vagyis azt állítják, hogy tőlük függetlenül következett be.*A légitársaság mentesül a kártalanítás alól akkor is, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Ilyenek különösen a különböző időjárási körülmények és bizonyos esetekben a sztrájkok is. A légi jármű műszaki meghibásodása nem sorolható a rendkívüli körülmények közé, ez tehát önmagában nem alapozza meg, hogy a cég kibújhasson fizetési kötelezettsége alól. A „rendkívüli körülményeket” mindig esetről esetre kell megvizsgálni, hogy valóban rendkívüliek voltak-e.

Oskar de Felice, a Flightright jogásza a Handelsblatt német gazdasági napilapnak azt mondta, hogy a Ryanair az évek óta alkalmazott bérpolitikájával és a szakszervezetekkel szembeni ellenállásával saját maga provokálta ki a sztrájkot:

„A munkabeszüntetés a Ryanair megkérdőjelezhető személyzeti politikájának a logikus következménye.”

A Ryanair azonban jelezte, hogy nem kíván kártérítést fizetni a járattörlések miatt. Ahogy megírtuk, csak múlt héten több mint 400 járatot törölt az ír fapados légitársaság a személyzet munkabeszüntetése miatt.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármit kitalálnak a légitársaságok, csak ne kelljen kártérítést fizetni az utasnakEgyre több járatot törölnek a légitársaságok, pedig ilyenkor kártérítést kell fizetni az utasnak az EU-ban. Erről azonban csak az utasok egy-két százaléka tud.

 

A német fogyasztóvédelmi portál pereskedése egyelőre csak bátor kísérletnek tekinthető, mivel az előre bejelentett sztrájk után elvileg nem jár kártérítés az utasoknak. Bolyó Anikó, a magyar Flight Refund Kft. ügyvezetője a G7-nek azt mondta, hogy benne van az európai uniós jogszabályban a sztrájk okozta járattörlésekkel kapcsolatos jogállás. Eszerint a légitársaságnak nem kell fizetnie, hiszen az vis maior esetnek számít. Ennek ellenére Bolyó szerint érdemes megvárni a per végét, mert voltak már érdekes bírósági döntések.

A Handelsblatt két esetet elevenített fel. A német legfelsőbb bíróság 2012-ben a Lufthansa javára döntött, úgy ítélte meg, hogy a pilóták munkabeszüntetése miatt nem jár kártérítés az utasoknak. Idén áprilisban az Európai Bíróság viszont a pórul járt utasoknak adott igazat a Tuifly nevű légitársasággal szemben. Ebben az esetben azért járt a kártérítés, mert a pilóták nem jelentették be előre, hogy sztrájkolni fognak.

A Verdi szakszervezet ma kezdett tárgyalásokat a Ryanairrel, és azt szeretné elérni, hogy a közel ezer németországi légiutas-kísérő bére jelentősen emelkedjen. „A béreknek tervezhetőknek és méltányosaknak kell lenniük” – mondta a Verdi egyik vezetője, Christine Behle. Szerinte teljesen elfogadhatatlan, hogy a repülési időtől függően néhány Ryanair-alkalmazott fizetése éppen hogy csak eléri a bruttó ezer eurót.

Az ír fapados légitársaság éveken át akadályozta a szakszervezetek működését, most azonban beleegyezett abba, hogy elinduljanak az egyeztetések.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy budapesti járattörlésen keresztül mutatjuk meg, milyen nehéz kártérítést igényelni a légitársaságtólHiába kötelezi az Európai Unió kártérítés megfizetésére a légitársaságokat járattörlés esetén, nehéz megítélni, hogy kinek a hibájából történt. Ezért sokan inkább nem is élnek a jogaikkal.

Élet Pénz Handelsblatt járattörlés kártérítés Ryanair sztrájk Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2019. augusztus 25. 17:02 Élet, Világ

Az autók számának csökkentése nélkül nehéz lesz elérni a klímavédelmi célokat

Nem elég, ha mindenki elektromosra cseréli a benzines vagy dízelautóját. A tömegközlekedés, valamint a gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésére van szükség a brit parlament bizottsága szerint.

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 25. 12:15 Élet

Rosszul tudtunk pár dolgot a gyerekek nyelvtanulásáról

A játékos-éneklős nyelvtanulást akár már 8-9 éves korban fel lehet váltani az analitikus megközelítéssel, ha ezt gyerekbarát módon teszik.

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 24. 11:49 Élet, Világ

Beárazták az emberéletet a csehek, és 15 millió forintra jött ki

Meghatározták azt a legmagasabb összeget, amelyet egy biztosító támogatásként kifizethet évente egy beteg gyógyszerére.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. augusztus 24. 07:23 Világ

Példátlan következményekkel járhat a brazíliai erdőégetés

Lassan visszafordíthatatlan lesz Amazónia erdőinek pusztulása. Ha ez nem csak Brazília szuverén ügye, akkor akár a katonai beavatkozás is szóba jöhet.

Stubnya Bence
2019. augusztus 23. 14:16 Adat, Vállalat

A lengyelek elhúztak mellettünk, de legalább a görögöket megelőztük

Ebben az évtizedben 9 százalékkal nőtt a magyar gazdaság termelékenysége, ami közép-európai mércével mérve elég lassú tempó. Románia még mögöttünk van, de villámgyorsan zárkózik fel.

Bucsky Péter
2019. augusztus 23. 06:54 Közélet

Idén 130 milliárdot költünk az MSZP-SZDSZ kormányok kőbe vésett szerződéseire

Hiába költött a kormány 2010 óta 37 milliárdot a ppp projektek kivásárlására, a legdrágább börtönök és a Müpa továbbra is magánkézben vannak, és kiemelkedő hasznot termelnek a tulajdonosaiknak.