140 km/órára emelkedhet a sebességkorlátozás a magyar autópályák egyes szakaszain az új KRESZ-t megalapozó munkaanyag szerint.
Előzmények: a jobboldali osztrák pártok már a 2000-es években napirendre tűzték a sebességhatárok megemelését Ausztriában a hetvenes évek óta érvényben lévő általános 130 km/órás korláthoz képest. 2006 és 2007 között egy 12 kilométeres szakaszon 160 km/órás limittel is kísérleteztek.
- 2018 nyarától összesen 120 kilométeren lehetett 140 km/órával haladni 5 és 22 óra között, az engedményt akkor a tisztábbá és biztonságosabbá váló járműállománnyal indokolta a szabadságpárti osztrák közlekedési miniszter.
- A poszt későbbi zöldpárti betöltője azonban környezetvédelmi szempontokra hivatkozva visszavonta a lazítást 2020 tavaszán.
- A magyarországinál modernebb osztrák autóflottával számolva 8,2 százalékos fogyasztástöbblet keletkezik, ha 130-ról 140 km/órára nő a limit.
Alulnézet: a magyar autópályákon 2001-ben emelték 130 km/órára az általános sebességhatárt a korábbi 120 km/órás szintről. Az újabb enyhítés lehetőségéről érdemben egy éve van szó (amióta az Építési és Közlekedési Minisztérium a KRESZ megújítása mellett döntött), ám volt már vita a sebességkorlátozások szigorításáról is, Karácsony Gergely főpolgármester például ezt vetette fel Budapesten.
- Európa legveszélyesebb útjai a magyarok, amire a közúti balesetekben elhunytak száma utal.
- Az autópályák a szintbeli kereszteződések hiánya és az elválasztott szembejövő sávok miatt viszonylag biztonságosnak tűnnek, de az az összefüggés ettől még érvényes, hogy magasabb sebesség mellett nagyobb eséllyel következnek be halálos kimenetelű balesetek.
Tágabb kontextus: Európa-szerte aktuális a sebességhatárok emelése. Csehországban például a 150 km/órás limitet tesztelik bizonyos szakaszokon, és ehhez már Olaszországban is adott a jogszabályi lehetőség. Ausztriában az épp formálódó kormánykoalíció az autópályákon hatályos általános sebességkorlátozást 150 km/órára emelné.
Felülnézet: főleg jobboldali pártok vállalják fel a károsanyag-kibocsátás növekedésével járó intézkedést, ami az általános sebességhatár nélküli autópályáiról ismert Németország esetében is szembetűnő, a korlátlan száguldás lehetőségét ott is leginkább a zöld és baloldali értékeket képviselő pártok kritizálják.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGraz példája megmutatja, mit hozhat Budapesten a sebességkorlátozásHeves ellenállás után a graziak megbarátkoztak a Budapesten tervezetthez hasonló sebességkorlátokkal, igaz, egy idő után csak a sok traffipax miatt tartották be a szabályokat.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA katasztrofális közúti közlekedési morál és az állam ignoranciája Európa egyik legveszélyesebbjévé teszi a magyar utakatA csapnivaló közlekedési morál és a kormányzati közlekedésbiztonsági politika szinte teljes hiánya is felelős a hazai utakon a balkáni és posztszovjet viszonyokért.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Közélet ausztria autópálya közlekedés sebességkorlátozás Olvasson tovább a kategóriában