Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2025. február 18. 05:50 Közélet

A Miniszterelnök úr, vége van lenyomta a Békemenet-csomagot

Békemenet-csomag, Special Feri Edition női póló, „Miniszterelnök úr, vége van” feliratú pulóver, nagy-magyarországos maszk, kormányváltáska, ingyen sörös hűtőmágnes. Elég széles termékkört fedtek le az elmúlt években a hazai pártok webshopjai. Nagyon úgy tűnik azonban, hogy a Tisza az első, amelynek tényleg jelentős bevételt sikerül összehoznia ebből a forrásból. Úgy legalábbis egész biztosan, hogy a pénz a pártkasszába folyik be, és nem zavaros hátterű cégekhez.

Tízmilliók pártlogós termékekből

Január elején védjegybejelentési kérelmet adott be a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához a Tisza Párt egy cicomás T-betűt ábrázoló mintára. Az ábrát mások mellett mágneses jelvények, különböző írószerek, kitűzők, pólók, sapkák és zászlók esetében szeretné a párt levédetni Ha sikerül, a jövőben csak ők használhatnák a jelképet az ilyen termékeken.

A levédeni kívánt ábra

Bár a bejelentés még nem futott át a hivatalon, a T-logós termékeket már hónapok óta árulják a párt webshopjában: táskát, pulóvert, pólót de még retro fémbögrét is lehet kapni ilyen mintával. Nem véletlenül helyeznek nagy hangsúlyt a termékpaletta bővítésére: a különböző logós, úgynevezett merchandise termékek értékesítése ugyanis fontos bevételi forrás a Tiszánál. Erre múlt héten a Partizánnak adott interjújában Magyar Péter is utalt.

Olyannyira, hogy a Tisza fél év alatt nagyobb bevételre tett szert ebből a forrásból, mint a többi hazai párt 2024 egészében. A párt harmadik negyedéves beszámolója szerint április 10. és szeptember 30. között valamivel több mint 42 millió forint folyt be a webshop értékesítéséből (pdf). A második és a harmadik negyedévben nagyjából azonos volt a forgalom, és bár a teljes 2024-es beszámolót még nem tették közzé*Erről azt írták kérdésünkre, hogy a közeljövőben várható., nem lenne meglepő, ha az év utolsó három hónapjában növelni tudták volna a forgalmat. A karácsony előtti időszak ugyanis hagyományosan erős a kiskereskedelemben – ami alól vélhetően a pártok webshopjai sem jelentenek kivételt – ráadásul erre az időszakra új termékeket is bevezetett a Tisza. Utóbbinak azért is van jelentősége, mert a pártnál a G7-nek azt mondták: sok a visszatérő vásárlójuk, akik sokszor új kollekciók után érdeklődve keresik őket.

Ezzel pedig a tavaly berobbanó párt egy olyan csatornán tudott érdemi bevételt behúzni, amellyel a konkurensek korábban szinte kivétel nélkül sikertelenül próbálkoztak. Ez még akkor is igaz, ha a fent említett 42 millió forint az egyéb forrásokhoz, különösen a támogatásokhoz képest nem kiugróan magas összeg: a teljes bevételnek szinte pontosan a 8 százalékát jelenti. Főleg, hogy a pártnál úgy számolnak: jövőre tovább bővülhet a forgalom. Kérdésünkre azt írák: „bíznak benne, hogy 2025-ben tovább nőhet a termékportfólió és az értékesítési volumen is”.

Bezárt, nem működik, alig hoz

Pedig webshopot a fontosabb pártok többsége működtet, vagy működtetett korábban. Egy hónapja valamennyi pártot megkerestük erre a tevékenységre vonatkozó kérdéseinkkel, és válaszaikból – már ha kaptunk ilyeneket – az derült ki, hogy vagy minimális bevételt hoz csak az online boltjuk, vagy egyenesen szenvednek annak működtetésével.

  • A Fidesz volt az egyetlen párt, amely nem reagált a merchandise termékekkel kapcsolatos megkeresésünkre. A kormánypártnak korábban volt webshopja, amit a hivatalos honlapról lehetett elérni, ez azonban évekkel ezelőtt megszűnt. Hogy pontosan miért, azt nem tudni, de a jelek arra utalnak, hogy túl jól nem mehetett a bolt. A cégnek, amely az általános vásárlói tájékoztató szerint a webshopot üzemeltette az üzlet működése idején, soha nem volt néhány millió forintnál nagyobb bevétele kereskedelmi tevékenységből. A termékek iránti gyenge keresletre utal az is, hogy*a weboldal tárolt változatai alapján 2014 és 2018 között több termék árát is csökkentették: volt olyan kulcstartó, amely 50 százalékkal lett olcsóbb, de a fidesz-plakátos söröskorsót és pólót is jelentősen leértékelték. Később, a 2022-es választások előtt egy másik csatornán ismét elkezdtek Fideszhez, illetve Orbán Viktorhoz köthető merchandise termékeket értékesíteni, ám ez sem volt hatalmas siker: az ezt ellenőrző céghez is csak néhány millió forint folyt be.
  • A Demokratikus Koalíció webshopjának – ahogy ezt a pártnál kérdésünkre elárulták – 2024-ben 11,2 millió forintos bevétele volt. A DK-nál az idén is hasonló forgalommal számolnak merchandise termékek eladásából, mint amennyi tavaly befolyt. A legkelendőbb termék a „Gyurcsány a konyhában” című szakácskönyv, a DK-s kitűző és a Dobrev Klárás bögre volt, ezekből százas nagyságrenden adtak el.
  • A Mi Hazánk már nem sokkal a mozgalom alapítása után elindított egy webshopot, de ez már hónapok óta nem működik. A párt honlapján a webbolt menüpont alatt az az üzenet ugrik fel, hogy az „karbantartás miatt átmenetileg nem elérhető”. Más url alatt látszólag üzemel egy online üzlet, ám hiába próbáltunk rendelni róla, a fizetésnél a „súlyos hiba történt a webhelyünkön” üzenet jelent meg. Januárban a párt azt írta kérdésünkre, hogy a technikai fejlesztés után heteken belül újra elérhető lesz a megújult webbolt, ám úgy tűnik ez az újraindulás egyelőre nem valósult meg tökéletesen. Más kérdés, hogy amíg működött a felület, komoly bevétel addig sem származott belőle. A fenntartó cég éves szinten mindössze néhány százezer forintos forgalmat mutatott ki.
  • A Magyar Kétfarkú Kutya Párt volt talán a legsikeresebb a merchandising területén a Tisza megjelenése előtt, ám a párt webshopjának bevétele tavaly így is csak 15 millió forint körül alakult. Terdik Roland kommunikációs vezető a G7-nek azt írta: a legutóbbi olyan évben, amikor a párt üzemeltette az üzletet*Az elmúlt években egy alapítvány vette át ezt a feladatot, de erről később még lesz szó., akkor a költségvetés 6,5 százalékát adta ez a tevékenység. Ennél a közösségi gyűjtéseik, az „oligarcha” rendszeres adományozói programjuk, illetve az egyszeri adományok részesedése is nagyobb volt. A legnépszerűbb termékük az „All I want for christmas is a new prime minister” feliratú pulóver, amiből ezres nagyságrendben értékesítettek az évek során, de a kommunikációs vezető beszámolója szerint a „szájeres pólóból is körülbelül 500 fogyott az ereszes akció után”.
  • A Momentum is közel négy évig üzemeltetett webshopot, ám azt 2023-ban bezárták. Varsányi Áron a párt szóvivője a G7-nek azt írta: azért döntöttek így, mert a fenntartási költségek és bevételek nem voltak arányosak. Magyarul nem volt elég megrendelés ahhoz, hogy a boltot nyereségesen lehessen üzemeltetni. A párt beszámolója is erre utal: az egyéb bevétel soron – ahol vélhetően ezt a tevékenységet is kimutatják – évről-évre mindössze néhány millió forintos összeg szerepelt. A szóvivő hozzátette: Momentummal kapcsolatos merchandise termékeket egyéni kérésre most is eljuttatnak az arra vágyóknak, illetve folyamatosan mérlegelik a bolt újraindításának lehetőségét is.

Az öt megkérdezett pártból tehát háromnak volt ugyan webshopja, de az jelenleg különböző okok miatt nem üzemel. A DK és az MKKP ugyan fenntart online boltot, és van is ebből valamennyi bevétele, de közel sem annyi, amennyit a frissen alapított Tisza össze tudott hozni.

Hova megy a pénz?

Az egyes pártok webshopjai között abban is különbség van, hogy pontosan ki áll az online bolt mögött, azaz kit gazdagít annak bevétele. Jelenleg az MKKP és a Tisza esetében maga a párt tartja fenn az üzletet, és korábban ez volt a helyzet a Momentummal is. A Kutyapártnál az elmúlt években ugyanakkor volt egy kitérő: 2023-ban a webshop-infrastruktúrát átengedték az általuk létrehozott Közösségi Cselekvés Alapítványnak azért, hogy utóbbi ezzel is növelni tudja bevételeit. Az alapítványt még 2018-ban indították az indoklás szerint azért, hogy

„a pártról és párt alapítványról leválhasson a politikamentesen szociális és zöld ügyekkel foglalkozó terület, így pedig önállóan, a párttól függetlenül működhessen”.

Ez a szervezeti változás azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Terdik Roland a G7-nek azt írta: a cél a webshop önálló brandé formálása, a forgalom növelése, valamint a webshop tevékenység átszervezése volt. Ez azonban nem sikerült maradéktalanul, a bevétel például csak minimális mértékben nőtt, így idén februárban az MKKP visszavette az online bolt fenntartását az alapítványtól.

A Fidesznél, a DK-nál és a Mi Hazánknál ugyanakkor nem maga a párt áll, vagy állt a webshop mögött, hanem egy vagy több vállalkozás.

A legtisztábbnak a Demokratikus Koalíciónál tűnik a helyzet. Náluk a párt 100 százalékos tulajdonában álló DÉKÁ Rendezvény Kft. tartja fenn az online boltot. A vállalatnak emellett – ahogy a nevéből is következtetni lehet – rendezvényszervezésből, illetve kiadvány-értékesítésből és könyvkiadásból is volt bevétele az elmúlt években*Utóbbi kettőről kérdésünkre azt írták a pártnál, hogy a beszámolójukban “kiadvány soron az Európai Magyarok újság szerepel. A könyvkiadás soron egy Kft. által 2023-ban kiadott könyv szerepel. A kiadvány és a könyvkiadás abban különbözik, hogy a kiadvány ISSN azonosítóval rendelkezik, mely az időszaki kiadványok nemzetközi azonosítója, míg a könyv ISBN azonosítószámot kap, amely a könyvek és egyéb monografikus jellegű művek nyilvántartására szolgáló nemzetközi szabványos számrendszerhez tartozó kód”.. Magának a pártnak azonban ezekből a tevékenységekből nem származik jövedelme. Ehhez ugyanis az kellene, hogy a cég nyereségesen működjön, és a profitját ki is fizesse a DK-nak osztalékként. Ilyen azonban az elmúlt években nem történt.

A Fidesznél már korántsem volt mindig ennyire transzparens a tulajdonosi háttér. A párt honlapjáról elérhető webshopot a 2010-es évek közepén a Polgárok Háza Nonprofit Kft. üzemeltette (pdf). A cég többségi tulajdonosa a Makovecz Imre által alapított, és állami tízmilliókkal megtámogatott Szövetség a Nemzetért Alapítvány, de van egy minimális részesedése a vállalatban Kubatov Gábornak, a Fidesz pártigazgatójának is. Arról, hogy miért ez volt a felállás, nem sokat tudni, és a párt az erre vonatkozó kérdéseinkre sem válaszolt.

Az első online bolt megszűnése után pedig még távolabb került a Fidesztől a párttal kapcsolatos merchandise termékek értékesítése.

A 2022-es választások előtt OV’22 márkanév alatt kezdtek el különböző termékeket értékesíteni. Itt lehetett kapni a bevezetőben emlegetett békemenet-csomagot is. Az online boltot egy WBHP 22 Marketing Kft. nevű társaság jegyezte (pdf). Az azóta végelszámolással megszűnt vállalat tulajdonosai egyértelműen kötődtek a párthoz. Egyikük a Fidelitas Innovációs és Informatikai Kabinetjének korábbi vezetője volt, míg másikuk 2019-es önkormányzati választásokon indult Fidesz-színekben. Kíváncsiak lettünk volna, hogy a cég és a párt között milyen kapcsolat volt, kapott-e a vállalat engedélyt arra, hogy egyértelműen a Fideszhez köthető termékeket áruljon, de ezekre a kérdéseinkre sem kaptunk választ.

Ha lehet még zavarosabb volt a Mi Hazánk webáruházának háttere. Az üzletet eredetileg egy azóta kényszertörléssel megszűnt cég, a Népies.hu Kft. üzemeltette. Kisberk Szabolcs a párt kommunikációs igazgatója erről a G7 kérdésére az írta, hogy

a Mi Hazánk alapítása után egyik tagunk, Szmik Lajos – aki független önkormányzati képviselő volt – önként jelentkezett a webbolt üzemeltetésére. A Népies.hu Kft. Szmik Lajos vállalkozása volt, ahhoz a Mi Hazánknak nem volt semmi köze, de Szmik Lajos nem sokkal később, 2020-ban tragikus hirtelenséggel, fiatalon elhunyt.

Szmik Lajos halála után a vállalat elég furcsa utat járt be. Jellemzően brit hátterű, de – a párthoz nem köthető – magyar magánszemélyek által birtokolt cégek váltották egymást tulajdonosai között, egészen addig, amíg 2024-ben a bíróság ki nem törölte a társaságot a cégjegyzékből. Kisberk Szabolcs azt írta, hogy a tragikus eseményt követően a Mi Hazánk egy másik tagja vette át a bolt üzemeltetését, aki szintén saját vállalkozása keretében működtette az üzletet. Hozzátette azonban, hogy „az említett kft-ről semmi egyebet nem tudnak”, azaz a jelek szerint valaki úgy árulta a párt logóival ellátott termékeket, hogy erre a Mi Hazánknál nem láttak rá.

Ahogy korábban említettük, a pártnak ugyan elvileg most is létezik egy webboltja, ám funkcióját nem látja el, nekünk legalábbis cikkünk írásáig nem sikerült rendelnünk. Az újraindítását tervezik, ám – kommunikációs vezető tájékoztatása szerint – az üzletet ezt követően sem a párt fogja működtetni, hanem továbbra is egy cég.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Demokratikus Koalíció Fidesz merchandising Mi Hazánk mkkp Momentum Tisza párt Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Vámosi Ágoston
2025. február 19. 15:30 Közélet

A magyar vezérigazgatók 2034-re eurót látnak Magyarországon forint helyett

Bevételnövekedésre idén csak 39 százalékuk számít, az euróárfolyamot 415 forintra jósolják.

Hajdu Miklós
2025. február 19. 14:00 Közélet

Ausztria már kipróbálta, de rövid időn belül visszavonta az óránkénti 140 kilométeres sebességhatárt

Az új KRESZ-ben tervezett sebességhatár-emeléshez hasonló történt 2018-ban Ausztriában, de másfél évvel később környezetvédelmi okok miatt visszakozott a lazítástól az osztrák kormány.

Stubnya Bence
2025. február 19. 08:08 Közélet

Ha így folytatja, csak összeszerelő üzem marad az EU az akkugyártásban

Úgy kapnak akkumulátoros beruházások több százmillió eurónyi támogatásokat, hogy nem járulnak hozzá az európai ipar megerősödéséhez.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. február 19. 05:45 Világ

Zelenszkij bedobta a csalit, és ebből példátlan amerikai zsarolás lett

Az ukrán elnök ásványkincseket ajánlott az amerikai támogatásért, erre Donald Trump az ukrán GDP háromszorosára rúgó kártérítést követel, különösebb racionalitás nélkül.

Jandó Zoltán
2025. február 18. 11:18 Közélet

Nem oldotta meg a kormány nagy problémáját a napelem-boom

A hazai áramtermelés közel negyedét a naperőművek adták 2024-ben, de ez nem hozta el az importkitettség csökkenését.

Mészáros R. Tamás
2025. február 18. 09:37 Világ

Zelenszkij Merzre vár, Orbán viszont az AfD-re

Ukrajnának jól jönne a CDU/CSU győzelme a közelgő német választásokon, a magyar kormány viszont az amerikaihoz hasonlóan az AfD-re teszi tétjeit.