Békemenet-csomag, Special Feri Edition női póló, „Miniszterelnök úr, vége van” feliratú pulóver, nagy-magyarországos maszk, kormányváltáska, ingyen sörös hűtőmágnes. Elég széles termékkört fedtek le az elmúlt években a hazai pártok webshopjai. Nagyon úgy tűnik azonban, hogy a Tisza az első, amelynek tényleg jelentős bevételt sikerül összehoznia ebből a forrásból. Úgy legalábbis egész biztosan, hogy a pénz a pártkasszába folyik be, és nem zavaros hátterű cégekhez.
Január elején védjegybejelentési kérelmet adott be a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához a Tisza Párt egy cicomás T-betűt ábrázoló mintára. Az ábrát mások mellett mágneses jelvények, különböző írószerek, kitűzők, pólók, sapkák és zászlók esetében szeretné a párt levédetni Ha sikerül, a jövőben csak ők használhatnák a jelképet az ilyen termékeken.
A levédeni kívánt ábra
Bár a bejelentés még nem futott át a hivatalon, a T-logós termékeket már hónapok óta árulják a párt webshopjában: táskát, pulóvert, pólót de még retro fémbögrét is lehet kapni ilyen mintával. Nem véletlenül helyeznek nagy hangsúlyt a termékpaletta bővítésére: a különböző logós, úgynevezett merchandise termékek értékesítése ugyanis fontos bevételi forrás a Tiszánál. Erre múlt héten a Partizánnak adott interjújában Magyar Péter is utalt.
Olyannyira, hogy a Tisza fél év alatt nagyobb bevételre tett szert ebből a forrásból, mint a többi hazai párt 2024 egészében. A párt harmadik negyedéves beszámolója szerint április 10. és szeptember 30. között valamivel több mint 42 millió forint folyt be a webshop értékesítéséből (pdf). A második és a harmadik negyedévben nagyjából azonos volt a forgalom, és bár a teljes 2024-es beszámolót még nem tették közzé*Erről azt írták kérdésünkre, hogy a közeljövőben várható., nem lenne meglepő, ha az év utolsó három hónapjában növelni tudták volna a forgalmat. A karácsony előtti időszak ugyanis hagyományosan erős a kiskereskedelemben – ami alól vélhetően a pártok webshopjai sem jelentenek kivételt – ráadásul erre az időszakra új termékeket is bevezetett a Tisza. Utóbbinak azért is van jelentősége, mert a pártnál a G7-nek azt mondták: sok a visszatérő vásárlójuk, akik sokszor új kollekciók után érdeklődve keresik őket.
Ezzel pedig a tavaly berobbanó párt egy olyan csatornán tudott érdemi bevételt behúzni, amellyel a konkurensek korábban szinte kivétel nélkül sikertelenül próbálkoztak. Ez még akkor is igaz, ha a fent említett 42 millió forint az egyéb forrásokhoz, különösen a támogatásokhoz képest nem kiugróan magas összeg: a teljes bevételnek szinte pontosan a 8 százalékát jelenti. Főleg, hogy a pártnál úgy számolnak: jövőre tovább bővülhet a forgalom. Kérdésünkre azt írák: „bíznak benne, hogy 2025-ben tovább nőhet a termékportfólió és az értékesítési volumen is”.
Pedig webshopot a fontosabb pártok többsége működtet, vagy működtetett korábban. Egy hónapja valamennyi pártot megkerestük erre a tevékenységre vonatkozó kérdéseinkkel, és válaszaikból – már ha kaptunk ilyeneket – az derült ki, hogy vagy minimális bevételt hoz csak az online boltjuk, vagy egyenesen szenvednek annak működtetésével.
Az öt megkérdezett pártból tehát háromnak volt ugyan webshopja, de az jelenleg különböző okok miatt nem üzemel. A DK és az MKKP ugyan fenntart online boltot, és van is ebből valamennyi bevétele, de közel sem annyi, amennyit a frissen alapított Tisza össze tudott hozni.
Az egyes pártok webshopjai között abban is különbség van, hogy pontosan ki áll az online bolt mögött, azaz kit gazdagít annak bevétele. Jelenleg az MKKP és a Tisza esetében maga a párt tartja fenn az üzletet, és korábban ez volt a helyzet a Momentummal is. A Kutyapártnál az elmúlt években ugyanakkor volt egy kitérő: 2023-ban a webshop-infrastruktúrát átengedték az általuk létrehozott Közösségi Cselekvés Alapítványnak azért, hogy utóbbi ezzel is növelni tudja bevételeit. Az alapítványt még 2018-ban indították az indoklás szerint azért, hogy
„a pártról és párt alapítványról leválhasson a politikamentesen szociális és zöld ügyekkel foglalkozó terület, így pedig önállóan, a párttól függetlenül működhessen”.
Ez a szervezeti változás azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Terdik Roland a G7-nek azt írta: a cél a webshop önálló brandé formálása, a forgalom növelése, valamint a webshop tevékenység átszervezése volt. Ez azonban nem sikerült maradéktalanul, a bevétel például csak minimális mértékben nőtt, így idén februárban az MKKP visszavette az online bolt fenntartását az alapítványtól.
A Fidesznél, a DK-nál és a Mi Hazánknál ugyanakkor nem maga a párt áll, vagy állt a webshop mögött, hanem egy vagy több vállalkozás.
A legtisztábbnak a Demokratikus Koalíciónál tűnik a helyzet. Náluk a párt 100 százalékos tulajdonában álló DÉKÁ Rendezvény Kft. tartja fenn az online boltot. A vállalatnak emellett – ahogy a nevéből is következtetni lehet – rendezvényszervezésből, illetve kiadvány-értékesítésből és könyvkiadásból is volt bevétele az elmúlt években*Utóbbi kettőről kérdésünkre azt írták a pártnál, hogy a beszámolójukban “kiadvány soron az Európai Magyarok újság szerepel. A könyvkiadás soron egy Kft. által 2023-ban kiadott könyv szerepel. A kiadvány és a könyvkiadás abban különbözik, hogy a kiadvány ISSN azonosítóval rendelkezik, mely az időszaki kiadványok nemzetközi azonosítója, míg a könyv ISBN azonosítószámot kap, amely a könyvek és egyéb monografikus jellegű művek nyilvántartására szolgáló nemzetközi szabványos számrendszerhez tartozó kód”.. Magának a pártnak azonban ezekből a tevékenységekből nem származik jövedelme. Ehhez ugyanis az kellene, hogy a cég nyereségesen működjön, és a profitját ki is fizesse a DK-nak osztalékként. Ilyen azonban az elmúlt években nem történt.
A Fidesznél már korántsem volt mindig ennyire transzparens a tulajdonosi háttér. A párt honlapjáról elérhető webshopot a 2010-es évek közepén a Polgárok Háza Nonprofit Kft. üzemeltette (pdf). A cég többségi tulajdonosa a Makovecz Imre által alapított, és állami tízmilliókkal megtámogatott Szövetség a Nemzetért Alapítvány, de van egy minimális részesedése a vállalatban Kubatov Gábornak, a Fidesz pártigazgatójának is. Arról, hogy miért ez volt a felállás, nem sokat tudni, és a párt az erre vonatkozó kérdéseinkre sem válaszolt.
Az első online bolt megszűnése után pedig még távolabb került a Fidesztől a párttal kapcsolatos merchandise termékek értékesítése.
A 2022-es választások előtt OV’22 márkanév alatt kezdtek el különböző termékeket értékesíteni. Itt lehetett kapni a bevezetőben emlegetett békemenet-csomagot is. Az online boltot egy WBHP 22 Marketing Kft. nevű társaság jegyezte (pdf). Az azóta végelszámolással megszűnt vállalat tulajdonosai egyértelműen kötődtek a párthoz. Egyikük a Fidelitas Innovációs és Informatikai Kabinetjének korábbi vezetője volt, míg másikuk 2019-es önkormányzati választásokon indult Fidesz-színekben. Kíváncsiak lettünk volna, hogy a cég és a párt között milyen kapcsolat volt, kapott-e a vállalat engedélyt arra, hogy egyértelműen a Fideszhez köthető termékeket áruljon, de ezekre a kérdéseinkre sem kaptunk választ.
Ha lehet még zavarosabb volt a Mi Hazánk webáruházának háttere. Az üzletet eredetileg egy azóta kényszertörléssel megszűnt cég, a Népies.hu Kft. üzemeltette. Kisberk Szabolcs a párt kommunikációs igazgatója erről a G7 kérdésére az írta, hogy
a Mi Hazánk alapítása után egyik tagunk, Szmik Lajos – aki független önkormányzati képviselő volt – önként jelentkezett a webbolt üzemeltetésére. A Népies.hu Kft. Szmik Lajos vállalkozása volt, ahhoz a Mi Hazánknak nem volt semmi köze, de Szmik Lajos nem sokkal később, 2020-ban tragikus hirtelenséggel, fiatalon elhunyt.
Szmik Lajos halála után a vállalat elég furcsa utat járt be. Jellemzően brit hátterű, de – a párthoz nem köthető – magyar magánszemélyek által birtokolt cégek váltották egymást tulajdonosai között, egészen addig, amíg 2024-ben a bíróság ki nem törölte a társaságot a cégjegyzékből. Kisberk Szabolcs azt írta, hogy a tragikus eseményt követően a Mi Hazánk egy másik tagja vette át a bolt üzemeltetését, aki szintén saját vállalkozása keretében működtette az üzletet. Hozzátette azonban, hogy „az említett kft-ről semmi egyebet nem tudnak”, azaz a jelek szerint valaki úgy árulta a párt logóival ellátott termékeket, hogy erre a Mi Hazánknál nem láttak rá.
Ahogy korábban említettük, a pártnak ugyan elvileg most is létezik egy webboltja, ám funkcióját nem látja el, nekünk legalábbis cikkünk írásáig nem sikerült rendelnünk. Az újraindítását tervezik, ám – kommunikációs vezető tájékoztatása szerint – az üzletet ezt követően sem a párt fogja működtetni, hanem továbbra is egy cég.
Közélet
Fontos