Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2025. január 7. 06:08 Adat, Közélet

A parkolási bevétel felét a rendszer üzemeltetése viszi el Budapesten

Közel 25 milliárd forintot fizettek az autósok közterületi parkolásért Budapesten 2023-ban, ami jelentős tétel a fővárosi kerületek gazdálkodásában. A kerületi önkormányzatok összes kiadása 472 milliárd forint volt ebben az évben, ennek tehát közel öt százalékát a parkolási bevételek adták.

Egyes önkormányzatok nem túl gazdaságosan működtetik a rendszerüket: ez a tevékenység az összes bevétel felét, 12,4 milliárd forintot vitt el. Nem véletlenül beszélt több évtizeden át parkolási maffiáról számos politikus, és rengeteg tényfeltáró cikk is született.

A legtöbb kritikát a parkolóautomaták túlárazott beszerzése és üzemeltetése kapta. 2023-ban az automatákra legalább 1,1 milliárd forint költöttek a fővárosi önkormányzatok – a tényleges szám akár ennek a két-háromszorosa is lehet, az ezzel kapcsolatos bizonytalanságra még visszatérünk.

Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetőjének javaslatára 2024 decemberében elfogadta a fővárosi közgyűlés a parkolási rendszer radikális átalakítását, így 2026 közepétől nyugdíjazzák a manapság már kevesek által használt automatákat. Ezt követően – Bécshez és számos más európai nagyvároshoz hasonlóan – elektronikus parkolási rendszert vezetnek be.

Automatáknál is drágább mobilfizetés

Az autósok és az önkormányzatok az automaták leszerelésénél is többet nyerhetnek, ha a BKK saját BudapestGO applikációján keresztül lehet majd fizetni a parkolásért – ahogy azt szintén elfogadta a közgyűlés. Így 2026-tól már nem az állami Nemzeti Mobilfizetési Zrt. rendszerén keresztül számolnák el a fizetést, hanem saját rendszerben.

Ennek még az automaták leszerelésénél is nagyobb hatása lehet. Az állami cég 3,6 milliárd forint jutalékot szedett be 2023-ban üzleti jelentése szerint mobilpakolások után, ennek nagyobb része származhatott Budapestről. Ez az összeg tehát hasonló nagyságrendű, mint a parkolóautomaták sokat vitatott üzemeltetése. Kerületenként eltérő, hogy mekkora összegű jutalékot kell fizetni a Nemzeti Mobilifizetési Zrt.-nek, de becslésünk szerint évi kétmilliárd forint körüli tételről van szó, ami a parkolási bevételek tizedét közelíti.

Korábban nem is lehetett megkerülni a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-t a parkolás okostelefonos vagy sms-es fizetésekor. Ez a rendszer 2013 őszén indult el Láng Zsolt fideszes egykori budapesti II. kerületi polgármester javaslatára, minden egyes tranzakció után 40 forintot kellett fizetni kényelmi díj néven.

Ezt a drága, a piacot kizáró rendszert 2018-ban törvénytelennek minősítette az Európai Bíróság. Ezt követően 2020-ban hoztak törvényt arról, hogy koncessziót írnak majd ki az elektronikus fizetési megoldásokra – ebből azonban azóta sem lett semmi.

Közben számos – akár állami – szereplő is saját rendszert fejlesztett, így mára az a furcsa helyzet jött lére, hogy a fővárosi parkolás lett a rendszer egyik legnagyobb használója, immár önkéntes alapon. A kerületeknek önállóan nem biztos, hogy megérte volna saját fizetési alkalmazás fejleszteni, de eszükbe sem jutott közös megoldást keresni – ehelyett a fővárosi közgyűlés lépett. Így meg lehet majd spórolni ezeket a forintokat, ráadásul – ahogy arról az elfogadott előterjesztés is szól – a Budapest bérletekkel rendelkezők kedvezményesen használhatják a P+R parkolókat. Emellett egységesen lesznek adatok a fővárosi parkolásról, amit most senki nem lát át.

A belvárosban aranybánya a parkolás

Közérdekű adatkéréssel fordultunk a 13 parkolási rendszert üzemeltető kerületi önkormányzathoz és a fővárosi önkormányzathoz is, hogy pontosan láthassuk, hogyan működik a fővárosi parkolási rendszer.

Néhányan egy héten belül teljeskörű adatokat küldtek, de a kerületek közel fele csak egy hónap után adott választ, néhánytól több körben kellett kérni a teljeskörű adatokat.*Ahol nem akartak pontos adatokat adni, azt írták, hogy keressük ki azokat az önkormányzat vagy a leányvállalata éves beszámolójából – ami nem lehetséges, különösen a parkolóautomatákkal kapcsolatos tételek esetében.

2023-ban a parkolási bevételek az érintett önkormányzatok kiadásainak 3,1 százalékát fedezték. A fővárosi önkormányzat nélkül már az említett 5 százalék ez az arány. Ez nagyjából megfelel a 2019-es, Covid előtti szintnek – de ehhez az is kellett, hogy 2022 szeptemberében bővítsék a parkolási zónákat, emeljék a parkolási díjakat.

Karácsony Gergely főpolgármester javaslatát is elfogadták tavaly decemberben a közgyűlésben, így inflációkövető lesz a parkolási díj – így a kiadások huszadát biztosító tétel jobban tervezhető lesz az önkormányzatoknál. Igaz, pont a fővárosi önkormányzatot ez alig érinti, hiszen náluk elhanyagolható az a bevételi tétel, amit a fővárosi kezelésű utakon beszedett parkolásért cserébe átutalnak számára a kerületi önkormányzatok: csupán a bevételek 0,4 százalékát adta 2023-ban.

Igen eltérő, hogy az egyes kerületek milyen hatékonysággal tudják parkolási rendszerüket üzemeltetni. A Covid-járvány szinte mindenhol visszaesést okozott, de 2023-ban már a 2019-es szinten működtek a rendszerek. Az utolsó adatok szerint már csak a X. kerületben nem sikerült nyereséget elérni.

A parkolási költségeket és bevételeket forintban vizsgálva látható, hogy néhány kerületben igen nagy összegekről van szó. Az V. kerületben 4, a XIII. kerületben 3,7 milliárd forint volt a bevétel 2023-ban. Üzemeltetésre a legtöbbet a XIII. kerületben fordítottak, 1,9 milliárd forintot. Ettől alig maradt el az V. kerület. Négy további kerületben nagyjából évi egymilliárd forintos költsége volt a parkolás üzemeltetésének.

A kiadások tízszázalékos csökkentése – ami az egységes üzemeltetéssel szerény célnak tűnik – is 1,2 milliárd forintos megtakarást hozhatna magával, mégsem nagyon törekedett erre senki az elmúlt évtizedekben.

Kiugró automatás költségek

A parkolóautomaták kivezetésétől is érdemi hatást lehet várni. Sajnos nem minden önkormányzat adott meg adatokat ezekkel kapcsolatban, illetve néhány önkormányzat adata irreálisan kevésnek tűnik. A XI. kerületben a teljes üzemeltetési költség negyedét teszik ki az automaták – ha mindenhol ez lenne a arány, akkor 3 milliárd forint lenne évente az automaták kivonásával megtakarítható összeg.

Három önkormányzat, ahol kiugróan magasak az automatás tételek: 

  • A XI. kerületi önkormányzat, ahol Kupper András volt fideszes politikus működött, azonos nevű rokonát pedig a parkolási bizniszben ítélték el csalásért. 
  • A Tóth Csaba MSZP-s háttéremberről hírhedté vált XIV. kerületi önkormányzat.
  • Az éppen korrupciós vádakkal előzetes letartóztatását töltő DK-s polgármester vezette III. kerület.

Ezen kerületek neve többször is felmerült a parkolási botrányok során. Ami érdekes, hogy hiába volt ellenzéki polgármesterváltás 2019-ben a XI. és III. kerületben, nem változott a helyzet. Mindkét kerületben a DK váltotta a Fideszt. A XIV. kerületben ugyan 2014-től Karácsony Gergely volt a polgármester 2019-ig, aztán az MSZP-s Horváth Csaba 2024-ig, de a testületben a Fidesz, az MSZP és a DK hozta meg leginkább a döntéseket. Az adatok alapján nem tűnik légből kapott elképzelésnek, hogy a Fidesz és a DK-MSZP a parkolásban közös érdekek szerint járhatott el több fővárosi kerületben.

Fideszes kerületek legjei

Jellemzően a fideszes vezetésű kerületeknek volt a legtöbb időre szükségük, és ők adták a legkevesebb adatot.

Az I. kerületben a bevételi adatokat adták meg, a költségek esetében azt javasolták, használjuk a Budavári Kapu Kft. adatait – így a vállalat összes kiadását szerepeltettük. Ez alapján pedig az látható, hogy a legmagasabb parkolási díjakkal működő Budavárban nem túl nagy a rendszer profitrátája. Arra a tisztázó kérdésünkre se válaszoltak, hogy nettó vagy bruttó bevételi adatokat adtak meg – mivel a többség így küldte meg, náluk is bruttót feltételeztük.

Kőbányától végül részletes és alapos adatokat kaptunk. Itt az elmúlt hat évből ötben veszteséges volt a rendszer, összességében 13 százalékos mínuszt értek el – de fontos kiemelni, hogy itt csak egy kicsi térségben kell fizetni, a legalacsonyabb díjakat. Itt leginkább forgalomszabályozó eszköznek használják a fizető zónát, így a veszteség érthetőnek tűnik.

Egyetlen önkormányzat volt, amely nem tett eleget a közérdekű adatkérésünknek, Belváros-Lipótváros. Az V. kerület jegyzője egy hónap után küldte el egy néhány soros levelében az önkormányzat közérdekű adatainak linkjét, továbbá a parkolási társaságuk honlapjának elérhetőségét, ahol közérdekű, gazdálkodási adatokat nem találtunk. A költségvetés adatait használtuk, de egyáltalán nem biztos, hogy ez teljes körű kimutatás. Így nem igazán látni, hogy milyen költségekkel működik az ország legtöbb bevételt hozó parkolási rendszere.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdos hasznot hozna Budapesten a parkolási díjak emeléseSzázmilliárdokban mérhető a dugók által okozott veszteség, aminek jelentős része elkerülhető lenne a csúcsidei forgalom 10 százalékos csökkentésével.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz adatok azt mutatják, hogy nagyon gyanúsan üzemeltetik a kerületek a parkolási rendszertA rendszer átláthatatlan, ezért összeszedtünk mindent, amit számokban tudni lehet. Az eredmény nem szívderítő. Például Budapesten valamiért négyszer drágábban üzemeltetnek egy parkolóhelyet, mint Bécsben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem csak az önkormányzatok, de az autósok és az állam is egymás zsebéből veszik ki a pénzt a fővárosi parkolásbanOlyan parkolási rendszer működik Budapesten, amiben mindenki meglop mindenkit, és mindenki egymásra mutogat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA parkolás változik, de a behajtási övezet már a startnál elbukott BudapestenMiközben Európa egyre több városa küzd az autók légszennyezése ellen, nálunk a főváros ignorálja a témát, Erzsébetváros pedig egyenesen visszalép.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Közélet Budapest karácsony gergely kerületek mobilparkolás parkolás vitézy dávid Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2025. január 6. 17:46 Adat, Világ

Csak tőlünk megy gáz Szlovákiába, de ez nem zavarja a piacot

A december eleji szintre csökkent a földgáz tőzsdei ára hétfőn. Ez arra utal, hogy komoly fennforgást nem okoz a piacon az ukrajnai tranzit leállítása.

Kabos Eszter
2025. január 3. 12:40 Adat

Kevesebbet keresnek a boltok a csirkemellen és a sertéscombon, mint az árstop előtt

Valószínűleg a kiemelt figyelem az oka, hogy a két hústermék árrése a hatósági beavatkozás megszűnése után sem állt vissza a korábbi szintre.

Torontáli Zoltán
2025. január 1. 06:05 Adat, Élet

37 éve kezdték szabadjára engedni a bolti árakat, a Túró Rudi bánta leginkább

Mintha egy másik galaxisban lett volna az árhivatal végső korszaka, mégis érdekes összevetni a mai árakat a 37 évvel ezelőttiekkel.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. január 6. 13:03 Vállalat

Kalandos sorsú napelemparkot árulnak 170 millió forintért

Árverésen próbálják meg értékesíteni a lassan három éve felszámolás alatt álló kaposvári hulladékkezelő napelemes kiserőművét.

Torontáli Zoltán
2025. január 6. 06:04 Élet

Nem minden a rezsikvóta – így érdemes nekiállni a házfelújításnak

Bemutatunk egy valós példát az észszerű és hatékony energetikai korszerűsítésre, a lehetséges zsákutcákkal és a reális költségekkel.

Mészáros R. Tamás
2025. január 5. 06:09 Világ

Hiába a szuverenitás alapja, fiatal és vitatott jelenség a nemzetállam

Bár a nacionalista politikusok gyakran hivatkoznak ezeréves birodalmak kultúrájára és történelmére, ezeknek kevés köze van a nemzet és a modern állam mai felfogásához.