Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. október 25. 05:30 Adat, Közélet

60 százalékkal kerül többe a korábban árstopos tej, és nincs még vége a drágulásnak

Egy évvel ezelőtt a 2,8-as UHT tej ára négy nagy boltlánc (Aldi, Lidl, Penny és Tesco) átlagában 206 forint volt.*Saját adataink szerint, az éppen legolcsóbb termékkel számolva. Ez a termék akkoriban épp köztes állapotban volt: a rá is vonatkozó árstop már augusztustól megszűnt, de még része volt annak a terméklistának, amelyről a boltoknak ki kellett választani a kötelező akciózásba bevont áruk körét, emellett nem lehetett beszerzési ár felett értékesíteni.

Idén júliustól a kötelező akciózás is megszűnt, és cikkünk írásakor (ugyanabban a négy boltban, ugyanazal a módszerrel nézve) már 329 forintot kellett fizetni egy liter UHT 2,8-as tejért.

A drágulás egy év alatt 60 százalék volt.

Az alábbi ábrán három másfajta tejjel együtt mutatjuk be a bruttó fogyasztói árak általunk mért változását.

Látszik, hogy 2020 októberében még a 2,8-as UHT volt a legdrágább tej a négy közül, ezt a szabadpiaci árazást torzította el az árstop, amely 2021 október közepi szinten maximálta a fogyasztói árat (normál esetben a tejek ára a zsírtartalommal van összefüggésben). Ahogy azonban a kontrollok megszűntek, azonnal elkezdett az eredeti viszonyokhoz közelíteni a helyzet.

A grafikonon a szabadpiaci árazású tejfajtáknál a nagy inflációs hullám és annak lecsengése is szépen kirajzolódik, de sajnos az is, hogy az ESL friss tejeknél ismét áremelkedés van, az 1,5-ös UHT pedig egyéves időtávot nézve stagnál.

Csakhogy e stagnálás mögött egy igen drasztikus éves szintű volumenátrendeződés húzódik meg. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács legfrissebb, szeptemberi adatai szerint egy évvel ezelőtt, 2023 szeptemberében 1,5-ös UHT tejből 4,98 millió litert szereztek be a hazai kiskereskedők, idén szeptemberben azonban már 8,35 milliót.

Ezzel párhuzamosan drasztikusan visszaesett a 2,8-as UHT tej beszerzése (és vélhetően az eladása is): egy éve, a kötelező akciózás korában még 9,46 millió liter került a boltok polcaira, idén azonban már csak 6,29 millió.

Amint kivonult az állam az árszabályozásból, a vásárlók azonnal visszaváltottak az olcsóbb tejre.

Az 1,5-ös tejnek egy év alatt 4 százalékkal emelkedett az átlagos kiskereskedelmi beszerzési ára, a 2,8-as tej beszerzési ára viszont egy év alatt 10 százalékkal ugrott meg. Korábbi cikkünkben részletesen is bemutattuk, hogy az összesített adatok alapján a boltok árazási gyakorlata a nyár végéig alapvetően még nem változott meg.

A terméktanács adatai alapján a magyar üzletek 2023 szeptemberében nettó 1,26 milliárd forintért vásároltak 1,5-ös UHT tejeket, és 2,54 milliárdért 2,8-asokat. Idén 2,21 és 1,86 milliárd forintra jön ki ugyanez a két adat.

Ha csak ezt a két népszerű tejtípust nézzük, akkor az látszik, hogy egy év alatt az összesített beszerzett mennyiség alig nőtt (14,4-ről 14,6 millió literre), de az összesített beszerzési költség sem nagyon (3,8-ról 4,07 milliárd forintra).

Ha összevonjuk ezt a két népszerű tejet (kissé önkényesen, hiszen sok más termék is van a piacon), akkor 2023-ra 263 forintos, 2024-re pedig 278 forintos átlagos beszerzési ár adódik, azaz a kereskedők oldalán 5,7 százalékos infláció látszik.

A teljes tejágazat szeptemberben adott újabb, magasabb értékesítési ajánlatokat a kereskedők felé, ennek bolti megjelenését azonban szinte lehetetlen követni-megjósolni.

A tejfeldolgozók, illetve a kis- és nagykereskedők egymástól teljesen függetlenül tárgyalnak a különböző tejtermékek áráról és a mennyiségekről. A feldolgozók, a kiskereskedelmi láncok típusa (diszkont, szupermarket, kisbolt), a tejtermékek sokfélesége és az eltérő önköltségek mind olyan tényezők, amelyek nagyban befolyásolhatják a feldolgozói átadói árakat és közvetve a fogyasztói árakat is

– mondja Harcz Zoltán, a szakmaközi szervezet ügyvezető igazgatója

A fenti nyilvános adatokból így csak azt tudjuk, hogy mennyi volt Magyarországon az összes feldolgozó által a kiskereskedelem felé értékesített tej átlagos átadói ára, de azt nem tudjuk, hogy egy adott feldolgozó milyen dobozonkénti áron értékesített egy bizonyos kiskereskedelmei láncnak.

A boltláncok általában éves szerződéseket kötnek a beszállítóikkal, és a felek az ebben rögzített áraktól csak nagyon indokolt esetben hajlandóak eltérni. Áremelési ajánlatnál egy jó alkupozícióban lévő boltlánc általában megpróbál alkudni, megnézi, hogy külföldről milyen feltételek mellett tudná helyettesíteni a terméket, de a saját márkás tejekre új beszállítói tendert is kiírhat, vagyis nagy mennyiséget rendelve megversenyeztetheti a szereplőket.

A helyzetet azonban kívülről nemcsak azért nehéz átlátni, mert ezek az alkudozások üzleti titoknak minősülnek, hanem azért is, mert a nagyobb tejipari beszállítók messze nem csak sima tejeket kínálnak. Amikor a tárgyalóasztalon van a sajttól kezdve a vajon át a gyümölcsjoghurtig a teljes portfolió, akkor sokféleképpen lehet játszani az excel táblákkal, hogy az üzleti matematika végül mindenkinek megfeleljen.

A tejágazat rendkívül kitett az európai tejpiaci viszonyoknak, ahogy Harcz Zoltán is mondta nekünk, a sajtkínálat fele import, de még nagyobb a behozatal szerepe a joghurtoknál és a vajaknál, vagyis a magyar beszállítók alkuhelyzetére és végső soron a fogyasztói árakra a nemzetközi keresleti-kínálati viszonyok is komoly hatással vannak. Márpedig az európai tejtermékárak emelkednek, egy év alatt közel 20 százalékkal nőtt a sajt német nagykereskedelmi ára, a vajé pedig 70 százalék felett drágult.

A jelenleg várható, de a fentiektől végső soron erősen függő drágulásnak az a fő oka, hogy tavaly augusztushoz képest egy év alatt 10 százalékkal drágult az alapanyag, vagyis a hazai nyerstej, és olyan új költségnemek jelentek meg, amelyek jelentős részben a kormány intézkedéseire vezethetők vissza (EPR díj, kiberbiztonsági költségek, e-önellenőrzési rendszer költségei, megemelt útdíj, a dízel jövedéki adója, az ipari vízdíj és az ipari szennyvíz díj).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokat drágult a korábban hatósági áras tej, de mennyit keresnek rajta a boltok?A kormány felrótta a hirtelen áremelést a kötelező akciók megszüntetése után, ezért megnéztük, hogyan alakult két, eltérően szabályozott tej árrése.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Közélet árstop élelmiszerbolt import kiskereskedelem kötelező akció tej terméktanács Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2024. október 24. 09:36 Adat, Pénz

Egymilliárdos árengedménnyel kínálja tihanyi ingatlanját az állam

Több mint egymilliárd forinttal csökkentette a kikiáltási árát az MNV annak a tihanyi ingatlannak, amelyet két hete sikertelenül próbált meg eladni.

Torontáli Zoltán
2024. október 22. 16:14 Adat, Pénz

Nem lassulhat sokat az idei gyors béremelkedés, hogy időre meglegyen az egymilliós átlag

Orbán Viktorral szemben Nagy Márton csak 2028-ra ígéri a bűvös szám elérését, ám még így sem lesz könnyű ennek fedezetét kitermelniük a cégeknek.

Jandó Zoltán
2024. október 22. 11:52 Adat, Közélet

Akkor is nőne az Airbnb-adó Budapest belső kerületeiben, ha önálló városok lennének

Azokon a településeken emelkedik a rövidtávú lakáskiadás adója, ahol a vendégéjszakák száma meghaladja az évi kétmilliót. Ilyen város csak egy van Magyarországon: Budapest.

Fontos

Avatar
2024. október 23. 05:24 Pénz, Vállalat

Kamatmentes hitelt nyújtottak a gázfogyasztók az MVM-nek, akaratukon és tudtukon kívül

A gázártámogatási rendszer 2022-es változásához kapcsolódva módosították az átalánydíjas elszámolást, így több milliárd forint kamatmentes hitelhez jutottak.

Stubnya Bence
2024. október 22. 06:03 Közélet

Gazdasági antidepresszánssal állítaná meg Magyar Péter előretörését a Fidesz

Nem véletlen, hogy a kormány nemrég bemutatott gazdasági akciótervének egyik fő fókusza a jövedelmek vásárlóerejének növelése és a lakhatás lett.

Avatar
2024. október 21. 15:53 Pénz

Ki törhet be a két óriás mellé az elhízás elleni készítmények piacára?

Az Eli Lilly és a Novo Nordisk pozíciója aligha van veszélyben, az utánuk következő helyezések sorsa az évtized második felében dőlhet el.