Zavarja a kormányt a választások óta dráguló üzemanyag, pedig volt már rosszabb is a helyzet
Sokallja az üzemanyagárakat a kormány, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szabályozói lépések lehetőségéről beszélt az ATV keddi híradójában, ugyanis az elvárás szerint a magyar kutakon tapasztalható áraknak továbbra is a régiós átlag szintjét kell tükrözniük.
A benzin és a gázolaj beszerzési árai azonban 2-4 forinttal tovább emelkednek csütörtökön.
Miért fontos ez? Nagy Márton már áprilisban felszólította az üzemanyag-kereskedőket az árak csökkentésére, amelyek egészen a június 9-én tartott választásokig fokozatosan mérséklődtek, köszönhetően a kedvezően alakuló világpiaci folyamatoknak is.
Június közepe óta azonban rendületlenül drágul a benzin, ráadásul változott az üzemanyagár-felülvizsgálatok rendje is.
Eddig úgy tűnhetett, hogy elengedte a választások után a kormány a kérdést, de az összességében literenként mintegy 30 forintos drágulást követően ismét emlékeztetett a miniszter a beavatkozás lehetőségére.
Előzmények: a kormány 2021 novemberében 480 forintos áron rögzítette a normál benzin és a gázolaj árának felső határát, és a korlátozás egészen 2022 decemberéig érvényben maradt, szigorodó körülmények és fokozódó ellátási nehézségek mellett. Igaz, a hatósági árszabás bevezetéséhez az akkori átlagjövedelmekhez képest sokkal magasabb benzinár volt szükséges.
Számokban: a hatósági ár bevezetésekor jellemző 317 438 forintos nettó átlagkeresetből az akkori, 506 forintos piaci áron 627 liter benzint lehetett megvásárolni, majd az árstoppal ez a mennyiség 661 literre nőtt. A legfrissebb béradat áprilisi, ekkor 436 451 forintos nettó átlagot mért a KSH, amiből a holnaptól várható 618 forintos benzinár-átlag mellett 706 liter vásárolható.
A mostani benzinár viszonylag megfizethető tehát az előzmények fényében, az árszabályozásról legalábbis kedvezőtlenebb körülmények között döntött a kormány. A nettó átlagkeresetből vásárolható benzin mennyisége a 700 litert csak 2020-ban haladta meg, amikor a lezárások miatt túlkínálat és rendkívül alacsony árak adódtak az olajpiacon.
Tágabb kontextus: az olajár a napokban kéthavi csúcsra ugrott, magával húzva a finomított termékek árait, ám a régiós összehasonlításban fontosabb a forint gyengébb teljesítménye a szomszédos országok devizáihoz képest, ami jórészt meg is magyarázza az árkülönbségeket, derül ki a Portfolio elemzéséből. Sőt, a magyar kutak árait egyes kormányzati intézkedések is felfelé hajtották.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.