(A szerző közgazdász. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.)
Április 3-án a rezsivédelmi biztos és az MVM sajtótájékoztatót tartott, és ennek nyomán szinte egyszerre jelent meg több hírportálon, hogy a kormány egy új rendelkezéssel belenyúl a lakossági rezsicsökkentési rendszerbe. A változtatás az átalányt (más néven: egyenletes részszámlázást) választó fogyasztókat érinti.
A tájékoztatás szerint az új jogszabály megengedi, hogy az éves kedvezményes gázmennyiséget (amely 1729 köbméternek vagy 63645 megajoule energiamennyiségnek felel meg) naparányosítással havi szintre is le lehessen bontani a havi átalányfizetést választó fogyasztóknak. Az intézkedés bevezetését azzal indokolta az MVM kommunikációs igazgatója, hogy az átalánydíjat fizető mintegy másfél millió családból tavaly hozzávetőleg százezren szembesültek azzal: a tavaszi-nyári számláikon a korábbiakat jelentősen meghaladó összegek szerepeltek.
Ez azért érdekes, egyben elgondolkodtató hír, mert
ez az újnak mondott szabályozás valójában kezdettől fogva így szerepelt a vonatkozó jogszabályban,
csak az MVM nem alkalmazta azt (részletek a csillagra kattintva olvashatók).*Az MVM 2023. áprilisi tájékoztatása szerint: „Az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII.21.) Korm. rendelet 9. § (1) bekezdés a következőt mondja: „A lakossági fogyasztó az e rendelet szerinti kedvezményes mennyiségeket időarányosan jogosult igénybe venni. Ennek érdekében az egyetemes szolgáltató naparányos elszámolást alkalmaz, amelynek alapján a felhasználó számára kiállított számlában a kedvezményes mennyiség 1/365-öd részének és a számlázási időszak napjainak szorzatát érvényesíti, és az e feletti rész számlázása történik lakossági piaci áron vagy versenypiaci költségeket tükröző áron.
A kedvezményes mennyiség elszámolása átalánydíj esetén minden hónapban a napok arányában történik. Az egy napra jutó kedvezményes mennyiség 174,4 MJ…”
Miről is van szó? Miért most, a 2022-2023. éves elszámoló számlákat követő első, 2023-2024. évi részszámlák kibocsátásakor keltett tömeges felháborodás és tiltakozás után csaknem egy évvel elkésve gondolja úgy a kormányzat, hogy a közel 100 ezer családot érintő problémát orvosolja? Orvosolja-e egyáltalán a kormány a korábban okozott problémát az újnak mondott jogszabállyal?
Ha az MVM ez évben a vonatkozó jogszabályok szerint bocsátja ki a számláit, akkor a 2023-2024-es év éves elszámoló számláit követő hónapokban az átalány fogyasztók valóban nem szembesülnek jelentős, nem várt többletkiadással. Ez egyben azt is jelenti, hogy a 2023-2024-es támogatási évben – eltérően az előző évtől – valamennyi érintett fogyasztó megkaphatja a rendelet szerint neki járó kedvezményes árú földgáz teljes mennyiségét.
Emlékezetes, hogy az átalányt választó fogyasztók 2022-2023 évi éves elszámoló számlái, illetve az azt követő számlázási év első pár számlája komoly felhördülést, zajos botrányt okozott. Ekkor ugyanis az MVM
azaz gyakorlatilag egyfajta jogszabályon kívüliséget élvezett, a magyar hatóságok támogatásával.
A felsorolásban szereplő állítások tételes és részletes bizonyítását ebben a korábbi cikkben mutattam be.
Az átalányáras fogyasztók 2023-2024 évi számláiban váratlanul jelentkező 100 ezer forintos többletek nem a véletlennek, hanem az MVM „innovációjának” köszönhetők. Ennek eredményeként egyes fogyasztók a nekik járó kedvezményes árú gáz jelentős részét versenypiaci áron voltak kénytelenek megfizetni.
E megoldás esetemben például azt jelentette, hogy a 12 hónapra vonatkozó éves támogatással szemben 13,3 havi fogyasztást számolt el a szolgáltató, ami jelentős többletkiadást generált.
A tisztességtelen piaci magatartást, a versenypiaci ár meg nem engedhető helyzetben való alkalmazását az MVM gazdasági erőfölényével tudta kikényszeríteni, hisz a fogyasztásból való kizárással élhet, és él is nem fizetés esetén. Különösen etikátlannak tartom az ügyfelek megkárosítását abban a helyzetben, amikor a fogyasztók egy részének a gáz költségei még korrekt elszámolás esetén is jelentősen növekedtek. Részletek a csillagra kattintva olvashatók*Az, hogy az átalányáras fogyasztók éves támogatott fogyasztási kerete a 2022. augusztus 1-től 2023. július 31-ig tartó támogatási év utolsó hónapjaira (amelyek egyben a 2023-2024. évi számlázási év első hónapjai) elfogyott, az az MVM tudatos beavatkozásának következménye. Az MVM a 2022-2023-as számlázási év augusztus 1 előtti számláiban szereplő fogyasztás egy részét az éves elszámoló számlában augusztus 1 utánra csoportosította át. 2022 augusztus 1 előtt a gáz felhasználás mennyiségi korlát nélkül támogatott árú volt.
E megoldás teljesen abszurd voltát mutatja, hogy míg 2022-2023-ban júniustól júniusig tartó számlázási időszakban 82415 MJ a mérőórán mért éves fogyasztás (havi 6868 MJ), a 2023-2024-es évre az MVM által javasolt átalány fogyasztás 87000 MJ (havi7255 MJ), addig 2022. augusztus 1-től 2023. július 31-ig az MVM 91060 MJ éves, azaz havi 7588 MJ fogyasztást állított szembe a nagycsaládomra érvényes 85731 kedvezményes árú fogyasztással. Az elszámolás éve és a támogatás évi közötti mindössze 36 nap átlapolás mellett a 91060 MJ elszámolása nevetséges, végtelenül tisztességtelen. Az a 100 ezer család, akiknek az MVM szerint a 2023-2024-es első részszámlák kibocsátásakor már elfogyott a támogatott árú mennyiségi kerete, nagy eséllyel ugyanennek a tisztességtelen piaci magatartásnak köszönheti az esetenként 100 ezres nem várt többletkiadását. A saját számláimból, és az MVM-től kért és kapott tájékoztatásokból egyértelműen megfogalmazható megállapítások természetesen csak abban az esetben igazak, ha az MVM azonos algoritmust alkalmaz az átalányfogyasztást választó ügyfeleinél. Én ezzel a feltevéssel éltem írásomban..
Korábbi cikkemben bemutattam, hogy ha egy egyenletes részszámlázást választó fogyasztó két egymást követő évben egyaránt pontosan a kedvezményes árú mennyiséget fogyasztja, azaz a vitatott időszakban számláiban egyetlen megajoule piaci áras tétel sem mutatkozhatna,
akkor is 100 ezres piaci árú tételt kellett fizetnie a szolgáltatás folytonosságának biztosításához.
A bejelentés tehát üdvözlendő, mert az a felismert/elismert anomália részleges orvoslása. Így remélhető, hogy csak egyszeri alkalom volt az átalányáras elszámolást választó fogyasztók egy jelentős részének megkárosítása.
Ugyanakkor a 2022-23-as támogatási év során az átalányáras fogyasztóktól elvett, át nem adott, de nekik járó támogatások átadása lassan egy éve továbbra is várat magára.
Ennek az ügynek a tisztességes rendezése véleményem szerint egyetlen módon lehetséges. Az MVM visszamenőleg (esetleg az általa késve fizetőkre alkalmazott kamattal növelve), tételes elszámolás keretében odaadja az érintett fogyasztóknak azt a különbözetet, amit piaci áron fizettetett meg a támogatott ár helyett. Csak ez esetben orvosolhatja a kormány az újnak mondott régi rendeletével az átalányáras fogyasztóknak a 2023-as év során okozott kárt.
Közélet
Fontos