Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2023. december 9. 17:49 Közélet

A PISA-felmérés szerint kikészíti a diákokat a telefonfüggés

A friss PISA-eredmények nemcsak arról számoltak be, hogy a magyar diákok teljesítménye a nemzetközi átlaghoz képest valamivel kevésbé zunant mélyre, és hogy matematikából még soha nem született Magyarországon ilyen alacsony átlagpontszám. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) háromévi oktatási-tanulási felmérése, a PISA (Programme for International Student Assessment, vagyis Nemzetközi Tanulói Teljesítménymérés Program) idén a digitális eszközök használatáról is gyűjtött adatokat. Ezek azt mutatják, hogy a több mint 70 ország több millió 15 éves diákjának mintegy fele ideges és feszült lesz, ha a telefonja nincs a közelében, és a sok szabadidős telefonhasználat a tanulmányi teljesítmény romlásával jár együtt. 

A friss PISA-adatokból kiolvasható: 

  • A magyar diákok 31 százaléka soha vagy szinte soha nem kapcsolja ki a telefonján a közösségimédia- és egyéb alkalmazások értesítéseit a tanórák alatt, ez egyébként 6 százalékkal magasabb az OECD-áltagnál.
  • Majdnem 50 százalékuk az idő felében vagy annál gyakrabban hagyja ezeket az értesítéseket bekapcsolva tanulás alatt. 
  • A magyar diákok 40 százaléka soha vagy szinte soha nem kapcsolja ki az értesítéseket addig, amíg alszik. Ez 10 százalékkal magasabb az OECD-átlagnál. 
  • A magyar diákok fele otthon mindig vagy szinte mindig közvetlen közelében tartja telefonját azért, hogy meg tudja válaszolni az érkező üzeneteket. Ez megyezik az OECD-átlaggal. 
  • A magyar diákok körülbelül 40 százaléka tapasztal legalább néha stresszt a tanórákon amiatt, hogy nincs online és nem válaszol meg üzeneteket ezalatt. Ez kicsivel több, mint az OECD-átlag.

Mentális egészség, tanulmányi eredmény

Idén korábban már az UNESCO felmérése is arra jutott, hogy mostanra megbízható kutatások bizonyítják: az okostelefon-használat növekedése rontja a tanulmányi eredményt és nehezíti a koncentrációt. Amerikai felmérések pedig drámai eredményeket mutattak ki a fiatalok romló mentális egészségével kapcsolatban: a telefonhasználat miatt kimutathatóan kevesebbet alszanak, a közösségi média pedig torzítja az önképet, egyre több fiatal érzi magát magányosnak és mellőzöttnek, a 10-14 évesek között tíz év alatt háromszorosára nőtt az öngyilkossági ráta az Egyesült Államokban, a lányoknál pedig négyszeresére. Az UNESCO ezért a diákok telefonhasználatának tantermi tiltását javasolta az országoknak.

A PISA-összegzés ugyanakkor pozitívan értékeli azt a tényt, hogy a világjárvány elhozta az áttörést a diákok és a digitális eszközök használatában: a diákok jelentős többsége magabiztosan használja olyan digitális eszközöket, amelyek a felnőttek világában is központi szerephez jutottak az elmúlt években. Ebben pedig jelentős oktatási potenciál is rejlik, ugyanis a digitális eszközök tanulási célú használata, tudatos integrálása a tanmenetbe, tehát az interaktív, játékos tanulás, a feladatok elemzés utáni személyre szabása, javítja a diákok teljesítményét.

Viszont nemcsak a telefonjaik távolsága okoz komoly feszültséget a diákoknak – a telefonok jelenléte szétforgácsolja a tantermi munkát. A diákok durván kétharmadának el-elvonja a figyelmét a telefonja matekórán, közel kétharmadát pedig olyan társa zavar meg, aki éppen telefont vagy tabletet használ. Az így megzavart diákok aztán lényegesen – háromnegyed évnek megfelelő tananyagértékkel – rosszabb matematikaeredményeket produkálnak azoknál, akik nem számolnak be ilyenről. 

Erős összefüggés

A világ oktatási rendszereinek egyszerre kell hatékonyan integrálniuk a digitális eszközöket a tanulásba, és megóvni a diákokat ugyanezen eszközök káros hatásaitól. Az egyik lehetőség a saját telefonok kitiltása a tanteremből: bár egyre gyakoribbak a szigorúbb szabályozások Európában, a PISA-felmérésben részt vett országok közül csak 13-ban él olyan szigorú tiltás, hogy a diákok több mint kétharmada telefonmentes iskolába, ilyen ország például Albánia, Görögország, Málta, Spanyolország, Katar.

A szigorúan tiltó országokban az adatok szerint is kevesebb a figyelemmegzavarás és koncentrációs probléma, ugyanakkor még a tiltó iskolák diákjainak fele is rendszeres napi telefonhasználatról számolt be. Ennél is érdekesebb, hogy több országban a telefonmentes iskolák diákjai azok, akik nagyobb eséllyel hagyják bekapcsolva a telefonértesítéseiket éjszakára. Következésképpen a tiltás sem hozza el feltétlen a megoldást, sőt ronthatja az esélyeket a tudatos okoseszköz-használatra. 

A PISA-adatokon látszik a “telefonfüggő” diákok matematikateljesítményének drasztikus beesése: a több iskolai nyomkodás rosszabb eredményekkel jár.

  • 1 és 2 óra közötti szabadidős telefonhasználat – ez közösségi médiát, internetböngészést, játékokat jelent – már szignifikánsan rontja a matekeredményt a maximum 1 órát nyomkodókhoz képest.
  • De azok, akik naponta legalább 3 órát töltenek ilyesmivel, már legkevesebb mintegy 10 százalékkal teljesítenek rosszabbul azoknál, akik 1 óra alatt tartják a szabadidős telefonnyomkodást. 
  • 5 és 7 óra fölött a teljesítmény tovább romlik.

Megjegyzendő, hogy a nulla vagy majdnem nulla szabadidős telefonhasználat is a tanulmányi eredmény csökkenésével jár a csak egy órát nyomkodókhoz – ők a diákok 31 százalékát teszik ki – képest. Ugyanakkor feltételezhető, hogy ezt a kategóriát részben lefedik azok, akik nem férnek hozzá saját telefonhoz/mobilnethez napi szinten. 

A PISA-jelentés szerint mindez megerősíti azt a korábbi oktatásszakmai hipotézist, hogy a mérsékelt, szigorú keretek között tartott szabadidős telefonhasználat nem rontja, hanem javítja a tanulmányi eredményt – pontosabban jobb tanulmányi eredménnyel jár együtt. Viszont a “túlhasználat” romboló hatása erős: tehát egyre nagyobb szüksége van árnyalt, arányos és részletes szabályozásra az iskoláknak a témában. 

Belügyminisztérium: Magyarországon nem lesz központi tiltás

A magyar diákoknak közel 30 százaléka számolt be arról, hogy a digitális eszközök elvonják a figyelmüket tanórán, és bő 20 százalékuk mondta azt, hogy digitális eszközöket használó diáktársuk zavarta meg őket a koncentrációban. Ez alulról súrolja az OECD-áltagot: Csehországban, Lengyelországban, Romániában, Portugáliában ez nagyobb probléma a diákoknak, míg Szlovákiában, Ausztriában, Szlovéniában kisebb. A lenagyobb fegyelem ezen a téren Japánban és Koreában van, ahol az okostelefonok-tabletek által megzavart diák kis túlzással ismeretlen fogalom.

Magyarországon az iskolák házirendjükben maguk szabályozhatják a kérdést: vannak szigorúbb, tiltó szabályozások – osztályteremben le kell adni, épületben nem szabad használni –, és vannak lazább szabályok – tanórai munka közben ne használják a diákok, legyen a táskában.

Az érvényben lévő szabályozásokkal kapcsolatban az oktatásért is feleős minisztériumhoz fordultunk, arra voltunk kiváncsiak, hány iskola házirendje tiltja a telefonozása, és hány iskolából jelentették, hogy visszatérő probléma ez a téma. A minisztérium azonban nem szolgáltatott adatot erről, és azt írta: központi szabályozást nem tervez a minisztérium, a téma viszont szerepel az iskolai kérdőíveikben.

Ez azért is érdekes, mert Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter közlése szerint minisztériumában vizsgálják, hogy beengedjék-e az osztálytermekbe a telefonokat”.

Magyarországon a PISA-teszteket 270 iskolában 6198 diák töltötte ki, a felmérés reprezentatív a mintegy 88 ezer 15 éves diákra nézve.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet digitális oktatás közoktatás okostelefon PISA Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.