Sosem teljesítettek ilyen rosszul a magyar diákok matekból a PISA-teszten
A kedden az OECD által közzétettPISA-adatok szerint a magyar diákok a 2022-ben felvett PISA-teszteken a mérés 2003-as elindítása óta matematikából még sosem teljesítettek ilyen rosszul átlagosan. A szövegértés-eredmény a második legrosszabb 2000 óta. A friss adatok is megerősítik, hogy a magyar oktatási rendszer a nemzetközi átlagnál lényegesen rosszabbul teljesít a társadalmi különbségek kiegyenlítésének területén.
Fő állítás: A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) háromévente veszi fel a PISA-adatokat (Programme for International Student Assessment, vagyis Nemzetközi Tanulói Teljesítménymérés Program), de a világjárvány miatt a legutóbbi mérés óta 4 év telt el.
2018-hoz képest matematikából romlott, szövegértésből romlott, természettudományokból javult a magyar diákok átlagpontszáma.
Maga az OECD-átlag romlott 2018-hoz képest.
Számokban: A 2003 óta hétszer felvett matematika-teszteredményekben most teljesítettek a magyar diákok a leggyengébben, 473 ponttal.
Szövegértésből a 2000 óta nyolcszor felvett teszteredményekből most teljesítettek a magyar diákok a második legrosszabbul, szintén 473 ponttal.
Természettudományokból a 2006 óta hatszor felvett teszadatok azt mutatják, hogy a mostani teljesítmény átlagos, és a tendencia 2015-ös mélypont óta emelkedő.
Tágabb perspektíva: A felmérésben több mint 80 ország vett részt, Magyarország az átlagolt eredménnyel a 28. helyen van nemzetközi összehasonlításban, és nagyjából OECD-átlagot hoz.
A teszteken Szingapúr, Tajvan, Japán, Dél-Korea szerepelt különösen jól, Európából kiemelkedik például Észtország, Írország, Hollandia és Finnország teljesítménye.
Alulnézet: A friss adatok azt is megerősítik, hogy a magyar oktatási rendszer továbbra is rosszul teljesít a társadalmi egyenlőtlenségek tompításában. Ebben már meg sem közelíti az OECD-átlagot.
Ez azt jelenti, hogy a jobb társadalmi-gazdasági hátterű gyerekek – felső negyed – sokkal jobb eredményt értek el, mint a hátrányos helyzetűek – alsó negyed –, a két társadalmi szélső réget közötti különbség durván 30 százalékkal nagyobb Magyarországon, mint az OECD-átlag.
Ezen kívül a matematikaeredményeket Magyarországon 25 százalékban határozza meg a társadalmi háttér, szemben a 15 százalékos OECD-átlaggal. A 25 százaléknál az összes ország közül csak Romániában és Szlovákiában magasabb az arány a magyarénál.
Tendencia: Ahogy korábban írtuk, a szélsőségesen konzerváló-szegregáló magyar közoktatás közel 10 év alatt szinte semmit sem javult a rossz családi hátterű, de tehetséges gyerekek megtalálásában és fejlesztésében – e tekintetben csúnyán elmentek mellettünk az európai oktatási rendszerek.
Korábbi PISA-eredményekből látható volt, hogy a legjobban teljesítők és a leggyengébben teljesítők közötti pontszámkülönbség Magyarországon a legnagyobb – durván 3-4 tanévnyi a különbség. Ez egyébként hasonlóan magas Németországban is, de ott legalább némileg kisebb a teljesítmények családi háttérrel magyarázott hányada. A teljesítmények családi háttérrel magyarázott hányada Magyarországon közel 20 százalék.*A családi háttér iskolai teljesítményre gyakorolt hatását statisztikai módszerekkel számolják ki, egy minden tanulóhoz hozzárendelt családi hátteret leíró mutató, és az egyéni teljesítményadatok felhasználásával végzett regressziós becslések segítségével.
Az alábbi ábrán – Varga Júlia, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézet kutatójának számítása – látható, hogy a fenti – természetesen össze is függő – két mutató sehol sem volt kedvezőtlenebb a 2018-as PISA-eredmények alapján Európában, mint nálunk.
Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.
Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.