Nem emelheti kedve szerint az új autó árát a kereskedő, amíg a vevő vár a szállításra
Pert nyert a Pest Vármegyei Főügyészség egy gépjármű-kereskedő ellen, amely a megrendelés és a szállítás között felmerülő áremelkedést teljes egészében és feltétel nélkül a vásárlóra hárította.
Miért fontos ez? Mivel az ügyészség közérdekű pert nyert meg jogerősen, ez azt jelenti, hogy ezentúl sehol sem lehet feltétel nélkül az autóvásárlókra hárítani minden piaci kockázatot.
Előzmények:
A koronavírus-járvány szétzilálta az autóipari ellátási láncokat, az újraindulás rengeteg logisztikai nehézséggel járt, amit a krónikus csiphiány tetőzött be.
Az autóipar már korábban teljesen az igény szerinti termelésre állt rá, vagyis hatékonysági okokból az importőrök és a kereskedők is csak kis készleteket tartanak raktáron.
Idővel Magyarországon az is tetézte a gondokat, hogy az elszabadult infláció és a magas hitelkamatok miatt a kereslet visszaesett.
Az új autók szállítási határideje nagyon hosszú lett, ma is általános jelenség, hogy legalább egy évet várni kell az átvételig.
Az autókereskedők jelentős része úgy szerződött, hogy a megrendelés és az átvétel között kiszámíthatatlanul változó körülményekhez igazíthatta az árat, és ezt a vevőnek előre el kellett fogadnia, a vásárlástól nem léphetett vissza.
Számokban:
Idén augusztusig összesen 73,8 ezer új személyautót adtak el Magyarországon.
A fenti szám azt mutatja, hogy piac továbbra is zsugorodik, ezúttal éves szinten 3,3 százalékos volt a csökkenés.
2022-ben összesen 110 ezer új autó fogyott, ez közel 30 százalékos zuhanás a járvány előtti utolsó évhez, 2019-hez képest.
Az eladási listát döntően az olcsónak számító modellek vezetik, az élen a Suzuki S Cross, a Toyota Yaris Cross és a Dacia Jogger áll.
Mi történt? Az ügyészség azt mondta ki, hogy a szerződésekben tisztességtelen
a közterhek növekedését is ráterhelni a vevőkre,
és tiltani, hogy a vevő felmondja a megállapodást.
Alulnézet: Az új autót vásárlóknak az ítélet után ugyan kisebb kockázatot kell majd futniuk (a kereskedőknek pedig nagyobbat), de az általános bizonytalanság továbbra is megmarad, mert a szállítási idők nagyon hosszúak, a pénzügyi környezet pedig sokkal változékonyabb, mint korábban.
Aki használt autó beszámítással és/vagy hitellel vásárol, az további kockázatot is vállal, hiszen hosszabb szállításnál nem lehet garantálni-kiszámítani a beszámítás értékét, illetve a hitelkamatok változását is nehéz előre megjósolni.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.