Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. szeptember 19. 18:56 Közélet

A vasút elhanyagolásában már utolértük Európát

Az elmúlt évtizedekben Magyarországon és az Európai Unióban is visszaszorult a vasút más közlekedési módokhoz képest, amihez az is hozzájárult, hogy miközben más infrastruktúrák komoly állami pénzekből fejlődtek, a vasúti közlekedés fejlesztése kevesebb támogatást kapott.

Mi történt? Megjelent a Wuppertal Institut és a T3 Közlekedéskutató Intézet jelentése, amit a Greenpeace megbízásából készítettek. Ebben összesítették, hogy az Európai Unió egyes tagállamai mennyit költöttek 1995 és 2021 különféle közlekedési infrastruktúrák fejlesztésére.

  • Az elmúlt három évtizedben Magyarország több mint kétszer annyit (22,9 milliárd eurót) költött a közúti fejlesztésekre, mint a vasúti infrastruktúra korszerűsítésére (9,95 milliárd eurót).

Számokban: 1995 óta Magyarország autópálya-hálózata csaknem öt és félszeresére nőtt, 335-ről 1774 kilométerre bővült, miközben a teljes magyarországi vasúthálózat hosszúsága 1995 és 2020 között 7988 kilométerről 7588 kilométerre csökkent.

  • A 30 elemzett ország közül ezzel Magyarország relatíve kis mérete ellenére a 7. helyre került az új autópályák száma alapján.

Tágabb kontextus: a rendelkezésre álló infrastruktúra alapjában határozza meg, hogy az emberek hogyan közlekednek. Erre utal az is, hogy 2008 és 2021 között megmaradt autózás dominanciája, miközben visszaszorult a vasúthasználat.

  • Az egyes közlekedési eszközökkel megtett kilométerekre vonatkozó hétfőn publikált Eurostat-adatok alapján az autózás aránya 58 százalék körül alakult a járvány előttig, majd nagyot ugrott, miközben a vasút 2019-ig, és azóta is visszaszorulóban volt.
 

Felülnézet: az Európai Unió egészében a 2020-as robbanás előtt az autózás dominanciája ugyan kicsit visszaszorult 2019-ig, de a vonatozás részaránya itt is csökkent, 6,5-ről 5,6 százalékra.

  • A fent idézett jelentés szerint Európa (beleértve az EU 27 tagországát, Norvégiát, Svájcot, és az Egyesült Királyságot) 1995 óta 66%-kal többet költött a közutakra, mint a vasútra.
  • Az európai autópályák hossza 60 százalékkal nőtt, miközben a teljes európai vasúthálózat 6,5 százalékkal csökkent.

Miért fontos ez? Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint a teljes uniós üvegházhatásúgáz-kibocsátás 25 százaléka köthető a közlekedéshez, és a kibocsátás folyamatosan nőtt 2013 és 2019 között.

  • A kibocsátás növekedéséhez jelentősen hozzájárult a közúti közlekedés, miközben a visszaszoruló vasút kibocsátása lényegesen alacsonyabb más közlekedési eszközöknél.

Mi várható? Magyarországon a trendekben rövid távon nem várható változás, ahogy arról több cikkben is írtunk, mostanában nemhogy a vasút fejlesztésére, de még a karbantartására sincsenek források.

  • Eközben az autós infrastruktúra fejlesztése maradt kormányzati prioritás: az M3-as autópálya és a magyar–román határ között két szakaszban épülő sztráda már épül, de például úgy néz ki, hogy az e-autózás ösztönzésére is talál pénzt a kormány.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet állami pénz EU közlekedés Magyarország vasút Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.