Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. szeptember 3. 13:31 Közélet

Uniós pénzből ösztönözné az e-autózás hazai terjedését a kormány

Új programokkal tervezi a kormány ösztönözni Magyarországon az elektromobilitás terjedését.

Mi történt? 60 milliárd forintot szán a kormány az elektromos autók hazai terjedésének ösztönzésére a Magyar Közlönyben csütörtök este megjelent rendelet alapján, amiről a Hvg.hu számolt be.

  • A hazai elektromos töltőhálózat bővítésére hoznak majd létre egy programot jövő év márciusáig, és elektromos autók beszerzésére fognak támogatást kapni egyes cégek (kiemelten taxitársaságok, car sharing- és flottaszolgáltatók).

A két programra 30-30 milliárd forintot szánnak, ezt pedig “elsősorban” EU-s forrásokból teremtenék elő, bár ha a pénzek nem érkeznek meg, költségvetési forrásokhoz kell nyúlni a rendelet szerint.

  • A programok fel is kerültek az Európai Bizottságnak küldött listára a projektekről, amiket Magyarország olyan kedvezményes uniós hitelből finanszírozna, amit az EU helyreállítási alapjának keretében venne fel, írta a Portfolio.

Felülnézet: a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint Európában tavaly több mint tízszer annyi elektromos autót adtak el, mint 2017-ban, de a teljes flotta így is túl lassan cserélődik ahhoz, hogy az országok elérjék az ehhez kapcsolódó kibocsátáscsökkentési céljaikat.

Miért fontos ez? Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint a teljes uniós üvegházhatásúgáz-kibocsátás 25 százaléka köthető a közlekedéshez, és a kibocsátás folyamatosan nőtt 2013 és 2019 között.

Számokban: Magyarországon az év második negyedévben 7,8 százalékkal esett vissza a forgalomba helyezett e-autók száma a statisztikai hivatal adatai szerint, és az állományban kevesebb, mint egy százalék volt az arányuk (május végén 0,9 százalék a Totalcar által idézett adat szerint).

  • A teljes európai piacon júliusban 62 százalékkal nőttek az új e-autók eladásai, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) Bloomberg által idézett adatai szerint, a legnagyobb mértékű növekedés Németországban volt (69 százalék).
  • A teljes Európai Unióban az ACEA 2023-as jelentése alapján 2021-ben 1,5 százalék volt az elektromos autók aránya a teljes autóállományon belül. 

Tágabb kontextus: az európai kormányok többféle módszerrel ösztönzik az elektromos autók terjedését. Az ACEA Guardian által idézett gyűjtése szerint 27-ből 21 EU-tagállam ad adókedvezményt, 20 pedig pénzbeli támogatást alacsony kibocsátású jármű vásárlása esetén.

Alulnézet: Magyarországon 2016 óta több alkalommal is meghirdettek új autók vásárlására igényelhető állami támogatási programot alkalmanként néhány milliárd forintos keretösszeggel. A Telex cikke szerint 2022 közepéig összesen 15 milliárd forintot költöttek ilyen támogatásokra.

  • A töltőpontok terjedését jelenleg a magyar állam az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK) szóló kormányrendelettel ösztönzi, ami szerint minden megkezdett 100 férőhelynyi parkolóból kettő helyen elektromos töltést kell biztosítani a Vezess.hu cikke szerint.

Igen, de: a 2019-es Jedlik Ányos terv 2.0 2030-ig 18100 töltőpont kialakítását célozta meg, aminek töredéke, 2147 töltőpont épült ki tavaly év végéig a Vezess.hu által idézett adatok szerint.

  • Az akkori elterjedtség alapján a terv javasolta a támogatás fenntartását, 2023-ban viszont az Autopro.hu cikke szerint már nem indult állami támogatási program.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet elektromobilitás elektromos autó elektromos autó-töltő támogatás uniós pénz Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.