Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. július 20. 19:02 Közélet, Világ

Közelebb került a magyar kormány a trieszti kikötő megépítéséhez, amire sok racionális érvet sose tudott hozni

Közelebb került a kormány ahhoz a célkitűzéséhez, hogy a magyar állam tulajdonában lévő tengeri kikötő létesüljön az észak-olaszországi Triesztben.

Mi történt? A trieszti kikötői hatóság jóváhagyta azokat a gazdasági és műszaki megvalósíthatósági terveket, amelyek a magyar állam tulajdonában lévő terület rakpartosításához szükségesek: ez egy fontos lépés a magyar állam trieszti kikötőjének megvalósulása felé vezető úton.

  • A pályázati munkák elbírálása is megkezdődött, így hamarosan az is eldől, hogy melyik céget bízzák meg a munkálatok elvégzésével, ami közül az első a partszakasz kotrása lesz – derül ki a hírről a magyar sajtóban az Adriaports.com alapján először beszámoló Napi.hu cikkéből.

Előzmények: A magyar kormány 2019 júliusában jelentette be, hogy 31 millió euróért megvásárol egy 32 hektáros területet Triesztben, hogy ott 100 millió euróért egy mélytengeri kikötőt és hozzá kapcsolódó logisztikai központot hozzon létre.

  • A tranzakciót 2020 végére sikerült lezárni, ekkorra került a koncessziót birtokló olasz cég a magyar állam tulajdonában lévő Adria Port birtokába.
  • Szijjártó Péter az olasz Il Foglio tudósítása szerint 2022-es római látogatása során azt mondta, a magyar cégek a tervek szerint 2026-tól vehetik igénybe a magyar terminált.

Miért fontos ez? Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2019-ben azzal indokolta a vásárlást, hogy a magyar kikötő „megbízhatóságot és kiszámíthatóságot jelent majd” a tengeren keresztül exportáló magyar vállalatok számára.

  • A tengeri logisztika összetett folyamatait ugyanakkor számos cég végzi piaci alapon, és nem világos, hogy a magyar állam kikötőtulajdonosként miként lehet hatással a szállítmányozás minőségére – értékelte 2019-ben iparági források véleménye alapján az Index a tervet.

A lapnak olyan szempontokat is felvetettek viszont, ami alapján lehet értelme a beruházásnak.

  • Például hogy ha az adriai kereskedelem forgalomnövekedése miatt telítődnének a kapacitások, jól jönne a saját kikötő, vagy hogy gyorsulna a kereskedelem, ha Triesztben is lenne vámkezelés.

Valószínűbb, hogy a beruházásra geopolitikai kontextusban lehet a legkönnyebben magyarázatot találni.

  • A kínai Övezet és út kezdeményezésben Kína kiemelt szerepet szánt a trieszti kikötőnek, így itt egy baráti tulajdonban lévő kikötő biztos pontot jelenthet az Európába, ezen belül is a közép-európai országokba irányuló kínai export számára.

Igen, de: a projekt megvalósulását bonyolíthatja, hogy az olasz kormány fontolgatja, hogy kilépjen az Övezet és út kezdeményezésből, amelyhez még 2019-ben csatlakozott Giuseppe Conte akkori miniszterelnök.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzijjártó szerint nagyon közel vagyunk, hogy Trieszt legyen a magyar tengeri kikötőA szlovéniai Koper helyett az olasz városban lát lehetőséget az Orbán-kormány, amellyel hamarosan meg is állapodik. Közben úgy tűnik, Kína megelőzött minket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit akarhat Kína valójában a híres Övezet és út kezdeményezésével?Peking a Világbankot meghaladó értékben finanszírozott világszerte kikötőket, hidakat, erőműveket és vasutakat, ám hirtelen megtorpant a beruházások üteme.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Balkán példája nekünk is mutatja, miért nem megoldás a keleti nyitás politikájaSzerbia és Montenegró az utóbbi években igyekezett megnyerni Kína kegyeit, egy elmélet szerint ezzel jelezve, hogy van alternatívája az EU-hoz való csatlakozásnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Világ Egy út egy övezet kereskedelem kikötő Kína övezet és út trieszt Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.