Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. december 9. 14:27 Közélet

Nemcsak Palkovicsot kapja meg a győri egyetem, hanem a kedvenc állami cégeit is

Palkovics László miniszteri lemondását követően a győri egyetemet fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány elnökeként folytatja munkáját, ráadásul az egyetem mellett működő vagyonkezelő vezetésével járó feladatok is rá várnak mostantól. A vagyonelemek gyarapodása is várható, a törvényi keretek ugyanis lehetővé teszik, hogy az állam átadja többek között a ZalaZONE tesztpálya tulajdonjogát az egyetemhez kötődő szervezet számára.

A ZalaZONE járműipari park és tesztpálya építésére egy 2017-es kormányhatározat irányzott elő 21 milliárd forintot, de végül csak az egyébként jórészt a NER-hez szorosan kötődő vállalkozásokra bízott építési munkák (például az aszfaltozás) összességében több mint 30 milliárdos tételt adtak ki. A végül 52 milliárd forintból megépített beruházás jelentőségét Palkovics László minisztersége alatt többször hangsúlyozta, és az egyik kapcsolódó vállalkozás – az Autóipari Próbapálya Zala Kft. – ügyvezetői pozícióját is betölti.

A járműipari fejlesztők betelepülését célzó beruházás megtérülését számos kérdés övezi, mindenesetre magyar egyetemi kutatások már zajlanak Zala megyében, többek között a győri felsőoktatási intézmény részvételével.

Az átadásban érintett, egyelőre állami vagyonelemek között a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. is megtalálható. A céget a korábban Palkovics László által vezetett Innovációs és Technológiai Minisztérium alapította azzal a céllal, hogy az autó- és motorsportban erősítse Magyarország pozícióját. A HUMDA aztán az elektromos autók vásárlását ösztönző pályázatok lebonyolításában is részt vett, a kiadásai az elmúlt évben továbbá jelentős részben az állami beszerzéseken egyébként taroló kommunikációs és ügyvédi irodákat illették.

Az autó- és motorsportok népszerűsítésében mellesleg Szijjártó Péter családjához köthető szereplők is érdekeltek, miközben a külgazdasági és külügyminiszter a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi tagja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre többet költ a kormány autó-motor sportra, Szijjártó sógorának is jutott belőleIdén már 36 milliárdot szán a kormány erre a területre, az ágazatban Szijjártó Péter sógora is egyre fontosabb szereplő.

A győri 2020 augusztusában lépett a modellváltó egyetemek sorába, az intézményt fenntartó alapítvány kuratórium elnökévé ekkor Knáb Erzsébetet, az Audi Hungária személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagját, az egyetem címzetes tanárát nevezték ki. Ő javasolta most Palkovics László kinevezését, aki korábban az Innovációs és Technológiai Minisztérium élén az egyetemeket fenntartó alapítványok kuratóriumainak felállításában is részt vett.

Az alapítvány 2021-ben már részesedést kapott a Rába Járműipari Holding Nyrt.-ben, illetve a Győr-Pér Repülőtér Kft.-ben, ezeket egészíti ki most a két említett vállalat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMilliós fizetésű dolgozóktól várják a magyar állami tesztpálya megtérülésétA német beszállítók hazai fejlesztéseit pörgetnék fel a zalai autós próbapálya-beruházással. Kell még pár év, hogy kiderüljön, sikerül-e több száz új munkahelyet létrehozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk52 milliárd befektetés után 1,2 milliárdos veszteséget is felhalmozott már a ZalaZone próbapályaTavaly már működött a pálya, de az autóipart nem érdekli: 109 milliós árbevétel mellett 787 millió forint veszteséget hozott össze az állami cég 2019-ben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkReménytelen, hogy valaha is megtérüljön a 45 milliárdos zalai tesztpályaEz lenne a kormány értelmes, előremutató nagyberuházása. De elemzésünk alapján a várható előnyökhöz képest finoman szólva is aránytalan a tesztpálya brutális költsége.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet humda Palkovics László széchenyi istván egyetem zalazone Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.