Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. december 9. 14:27 Közélet

Nemcsak Palkovicsot kapja meg a győri egyetem, hanem a kedvenc állami cégeit is

Palkovics László miniszteri lemondását követően a győri egyetemet fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány elnökeként folytatja munkáját, ráadásul az egyetem mellett működő vagyonkezelő vezetésével járó feladatok is rá várnak mostantól. A vagyonelemek gyarapodása is várható, a törvényi keretek ugyanis lehetővé teszik, hogy az állam átadja többek között a ZalaZONE tesztpálya tulajdonjogát az egyetemhez kötődő szervezet számára.

A ZalaZONE járműipari park és tesztpálya építésére egy 2017-es kormányhatározat irányzott elő 21 milliárd forintot, de végül csak az egyébként jórészt a NER-hez szorosan kötődő vállalkozásokra bízott építési munkák (például az aszfaltozás) összességében több mint 30 milliárdos tételt adtak ki. A végül 52 milliárd forintból megépített beruházás jelentőségét Palkovics László minisztersége alatt többször hangsúlyozta, és az egyik kapcsolódó vállalkozás – az Autóipari Próbapálya Zala Kft. – ügyvezetői pozícióját is betölti.

A járműipari fejlesztők betelepülését célzó beruházás megtérülését számos kérdés övezi, mindenesetre magyar egyetemi kutatások már zajlanak Zala megyében, többek között a győri felsőoktatási intézmény részvételével.

Az átadásban érintett, egyelőre állami vagyonelemek között a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. is megtalálható. A céget a korábban Palkovics László által vezetett Innovációs és Technológiai Minisztérium alapította azzal a céllal, hogy az autó- és motorsportban erősítse Magyarország pozícióját. A HUMDA aztán az elektromos autók vásárlását ösztönző pályázatok lebonyolításában is részt vett, a kiadásai az elmúlt évben továbbá jelentős részben az állami beszerzéseken egyébként taroló kommunikációs és ügyvédi irodákat illették.

Az autó- és motorsportok népszerűsítésében mellesleg Szijjártó Péter családjához köthető szereplők is érdekeltek, miközben a külgazdasági és külügyminiszter a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi tagja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre többet költ a kormány autó-motor sportra, Szijjártó sógorának is jutott belőleIdén már 36 milliárdot szán a kormány erre a területre, az ágazatban Szijjártó Péter sógora is egyre fontosabb szereplő.

A győri 2020 augusztusában lépett a modellváltó egyetemek sorába, az intézményt fenntartó alapítvány kuratórium elnökévé ekkor Knáb Erzsébetet, az Audi Hungária személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagját, az egyetem címzetes tanárát nevezték ki. Ő javasolta most Palkovics László kinevezését, aki korábban az Innovációs és Technológiai Minisztérium élén az egyetemeket fenntartó alapítványok kuratóriumainak felállításában is részt vett.

Az alapítvány 2021-ben már részesedést kapott a Rába Járműipari Holding Nyrt.-ben, illetve a Győr-Pér Repülőtér Kft.-ben, ezeket egészíti ki most a két említett vállalat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMilliós fizetésű dolgozóktól várják a magyar állami tesztpálya megtérülésétA német beszállítók hazai fejlesztéseit pörgetnék fel a zalai autós próbapálya-beruházással. Kell még pár év, hogy kiderüljön, sikerül-e több száz új munkahelyet létrehozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk52 milliárd befektetés után 1,2 milliárdos veszteséget is felhalmozott már a ZalaZone próbapályaTavaly már működött a pálya, de az autóipart nem érdekli: 109 milliós árbevétel mellett 787 millió forint veszteséget hozott össze az állami cég 2019-ben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkReménytelen, hogy valaha is megtérüljön a 45 milliárdos zalai tesztpályaEz lenne a kormány értelmes, előremutató nagyberuházása. De elemzésünk alapján a várható előnyökhöz képest finoman szólva is aránytalan a tesztpálya brutális költsége.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet humda Palkovics László széchenyi istván egyetem zalazone Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.