Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. június 8. 14:12 Közélet, Világ

Padlóra küldték a szankciók az orosz autópiacot

Májusban összesen 24 268 új autót adtak el Oroszországban – írja a Reuters. Az adat éves összehasonlításban 83,5 százalékos zuhanást mutat, vagyis azt, hogy az autópiacnak ez a szegmense gyakorlatilag leállt.

Miközben a híreket az orosz olaj- és gázvásárlások potenciális leállítása uralja, az autóiparban a háttérben már mutatkoznak az embargó és a nemzetközi elszigetelődés hatásai. Nemcsak az újautó-eladások, hanem gyakorlatilag a teljes orosz autóipar az összeomlás szélére került.

Egyszerre több tényező is közrejátszik ebben: a statisztikai hivatal szerint a megugró infláció miatt az újautó-árak csak az év eleje óta 50 százalékkal emelkedtek, de a háztartások most amúgy sem gondolkodhatnak autóvásárláson, hiszen a fizetések vásárlóereje a mélybe zuhant. Ám ha még van is elég pénze egy vevőnek, az olcsóbb helyi autók is elérhetetlenek lettek, hiszen a gyártásuk lényegében leállt.

Az ukrán háború kitörése, azaz február 24-e óta életbe léptetett szankciók miatt a gyárak alkatrészbeszerzése ellehetetlenült. Jó példa erre az egyik legnagyobb gyártó, az Avtovaz esete, amely a Renault-val közösen működött, ám a háború kitörése után a franciák felmondták az együttműködést. Több ezer alkalmazott van fizetett kényszerszabadságon, vagyis a cég égeti a pénzét, autók viszont nem gördülnek le a szalagokról.

A 2000-es években a világ vezető autógyártói komoly befektetésekkel jelentek meg az orosz autógyártásban, ami a szektort függőségbe helyezte a nyugati világgal szemben. A szankciók ezt a köldökzsinórt vágták most el, ami azzal a veszéllyel fenyeget, hogy az iparágban állások tízezrei fognak megszűnni, és ennek tovagyűrűző hatásaival is számolni kell.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Világ autó orosz-ukrán konfliktus Oroszország újautó Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2025. április 8. 06:05 Adat, Közélet

Nem az árrés nagysága dönti el, kit kényszerít árcsökkentésre a kormány

Ha ismét le kell győzni az inflációt, akkor az sem baj, ha emiatt a fapados megoldások irányába kénytelenek mozdulni a kereskedők és a szolgáltatók.

Jandó Zoltán
2025. április 7. 16:42 Közélet, Vállalat

Lázár János úgy csinál, mint aki nem érti, hogyan működik a NER

Nekimenne az építőipari multiknak a miniszter, de javaslatával a „luxizó” NER-milliárdosoknak sokkal több kényelmetlenséget okozhat.

Fazekas Dóra
2025. április 6. 06:01 Közélet

Trump fúj ébresztőt a klímapolitikának?

A háborús gondolkodás, a kockázatok kiszámítása nagyobbat lendíthet a klímaváltozás elleni erőfeszítéseken, mint az összes eddigi próbálkozás együttvéve.

Fontos

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 14:35 Világ

Tovább durvul a kereskedelmi háború, és még kész sincs az EU válasza

Kína visszalőtt az 50 százalékos emelésre, az EU számára az a kérdés, hogy keménységgel vagy kompromisszumkészséggel kerülhet-e közelebb a céljához.

Torontáli Zoltán
2025. április 8. 16:02 Pénz

Most látszik, miért kényszeríti a befektetési alapok pénzét is állampapírba a kormány

Eladtad az állampapírodat és befektetési alapot vettél helyette? Jó eséllyel így is állampapírban landolt a pénzed egy része.