Közzétette 2020-as beszámolóját Csetényi Csaba és Krskó Tibor ügynökségi birodalmának sokáig két legmeghatározóbb tagja, a Network 360 Kft. és Affiliate Network Kft. Ha valakinek sem a cégek, sem tulajdonosok neve nem mond sokat, ne legyen meglepve: egy olyan, néhány évvel ezelőttig kormányközelinek számító birodalomról van szó, amely nagyon rövid idő alatt nőtt hatalmasra, majd néhány év után a „Nemzeti Együttműködés Rendszere” egyszerűen kivetette magából. Ennek következményei pedig épp a ma reggel közzétett beszámolóval lettek teljesen egyértelműek, a csoport története pedig éppen ezért tökéletesen bemutatja a NER üzleti rendszerének működését.
Csetényi Csabát sikerei idején a médiában a „Rogán Antal szomszédja” eposzi jelzővel emlegették. Bár egy interjúban azt nyilatkozta: neki kifejezetten rosszat tesz, hogy a miniszter mellett lakik, ennek ellenére cégcsoportja az első pillanattól bekerült abba a szűk körbe, amelyen keresztül az állami intézmények tízmilliárdokat költöttek el kommunikációra. A legtöbb pénz pedig épp Rogán Antal minisztériumától érkezett.
A kormány 2014-ben találta ki, hogy központosítja az állami kommunikációt. A hivatalos indoklás szerint spórolási céllal létrehozták a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt (NKOH), és ettől kezdve (szinte) minden állami kommunikáció ezen keresztül zajlott. Méghozzá úgy, hogy az NKOH kiírt egy hatalmas, már első körben is 25 milliárdos tendert, amelyen kiválasztott három piaci szereplőt, és a jövőben – amíg el nem fogyott a 25 milliárd – a konkrét megbízásokon már csak ez a három szereplő osztozhatott. Az első, 2015-ben kiírt gigatenderen pedig a Network 360 – Affiliate duó lett az egyik befutó*Egészen pontosan a Network 360 akkor még HG 360 Kft. néven futott..
Csetényiékhez ekkor kezdett el ömleni a pénz. Ők csinálták az első plakátkampányt Rogán Antal minisztériumának, és alig több mint egy év alatt az első 25 milliárdos keret több mint fele hozzájuk került. A Network 360 – Affiliate együttes árbevétele a 2010-es 2,3, majd a 2011-es nagyjából 21 millió forintról 2016-ra 13 milliárd közelébe emelkedett.
Ez hat év alatt majdnem hatezerszeres ugrás.
Amikor az első 25 milliárd forint elfogyott, az NKOH újabb gigatendert írt ki. Csetényiék ugyan ebbe is bekerültek még, ám nem sokkal később már arról beszéltek a piacon, hogy a korábban a Rogán-Habony körrel kifejezetten jó viszonyt ápoló vállalkozó kiesett a pikszisből, méghozzá a Magyar Nemzet egy 2017-es cikke szerint elszámolási viták miatt.
A csoport cégei, amelyek korábban taroltak, egyre kevesebb megrendeléshez jutottak, helyüket átvette a vállaltan Fidesz-szimpatizáns Balásy Gyula birodalma. Csetényiék cégei a következő másfél évben állami kommunikációra költött közel 70 milliárd forintból már csak durván 2,7 milliárdot tudtak behúzni. Azaz míg korábban a megrendelések nagyobbik fele náluk landolt, ebben az időszakban már csak összes költés 4 százaléka került a csoport cégeihez.
A végső csapás pedig csak ezután következett. A harmadik gigatenderből ugyanis egyszerűen kizárták Csetényiéket, méghozzá azért, mert Közbeszerzési Hatóság épp a korábbi kommunikációs szerződés megszegése miatt eltiltotta (pdf) őket mindenféle állami tendereken való részvételtől. Bár az eltiltás nem tartott sokáig, arra épp elég volt, hogy Csetényiék kikerüljenek az NKOH-s körből.
A csoport árbevétele pedig ezt követően ugyanolyan gyorsan omlott össze, ahogyan korábban felfutott. A ma reggel közzétett beszámolók szerint 2020-ban már csak 390 millió forintnyi bevételt hoztak össze, ami alig 3 százaléka a négy évvel korábbi csúcsnak.
Közélet
Fontos