Hírlevél feliratkozás
Váczi István Bucsky Péter
2020. február 16. 07:47 Közélet

Moszkvában és Szófiában is olcsóbb a metrókocsi-felújítás, mint Budapesten

Tanulságos ellátogatni a 3-as metró felújításával kapcsolatos információknak szentelt honlapra. Rögtön a főoldalon egy görgetéssel a galéria szekció ajánlójában azt olvashatjuk, hogy Képek az új szerelvényekről.

Ez azért érdekes, mert évek óta tart a vita arról, hogy a hivatalosan a metrókocsik felújítására az orosz Metrovagonmassal 2015-ben megkötött szerződés alapján elvégzett munka eredménye tekinthető-e felújításnak, vagy igazából új szerelvényekről van szó. Igaz, amellett ma már jóformán senki sem áll ki, hogy a kocsikban érdemi anyagmennyiség maradt a korábbiakból. Az utóbbi hetekben az Mfor és a Népszava is olyan részleteket közölt egy BKV-s igazgatótanácsi ülésről, ahol a társaság képviselője olyan megjegyzést tett, amely szintén arra utal, hogy a régi kocsikból szinte semmi sem maradt.

A felújítás előtti – időnként igencsak tűzveszélyes – állapotok ismeretében ez persze jó hír, de azért az örömöt több dolog is beárnyékolja. Az egyik, hogy igazából átverésről van szó: végül is lényegében új metrókocsikat szerzett be a főváros, de a felújításról szóló kiírás miatt nem jelentkeztek azok a nyugati gyártók, amelyek egy beszerzési tenderre talán beneveztek volna. De még a Metrovagonmas konkurenciájaként a felújításra bejelentkező észt céget is kizárták. Ez azért probléma, mert a verseny hiánya általában rosszabb minőséghez és/vagy magasabb árakhoz vezet. Párhuzamos valóság hiányában megdönthetetlen bizonyíték nem lesz rá, de a főváros ugyanennyi pénzért jó eséllyel kaphatott volna jobb minőséget is. Már a tender tervezett 60 milliárdos kerete is magasabb volt fajlagosan, mint az akkori új beszerzések egységárai a világ néhány nagyvárosban.

Idehaza a BKV 2006-os szerződése alapján 215 millió euróért vett összesen 170 darab egységnyi szerelvényt a 2-es és a 4-es metróra, tehát egy darab ára 334 millió forint volt az aláíráskori euróárfolyamon*A 2-es metró vonalára összesen 22, egyenként öt kocsiból álló, vezetőfülkés, az új 4-es metróvonalra pedig 15 darab, egyenként négy kocsiból álló vonat érkezett.
Euróárfolyam MNB-adatok alapján 264,27, így 56,8 milliárd forint.
. A 69 milliárdos végleges Metrovagonmas-ár pedig azt jelenti, hogy egy szerelvény egységára 311 millió az „felújított” kocsik esetében. Tehát a korrupciógyanús ügylet keretében beszerzett Alstom-szerelvényekért alig kellett többet fizetni, pedig azokon modern, sokkal drágább biztosítóberendezés és légkondicionáló is van. De ami igazán pikáns, hogy mivel a főváros 6 milliárd forintot szerzett vissza az Alstomtól egy perben, így már olcsóbbak a francia szerelvények.*Igaz, a főváros a Metrovagonmastól kötbért követel, ha ezt sikerül behajtani, akkor itt is változik a tényleges ráfordítás összege.

Fontos azonban kiemelni, hogy sem a BKK, sem a BKV, de a Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat sem akarta az orosz felújítást. A kormány lényegében megtiltotta új kocsik beszerzését*Csak úgy járult hozzá a szükséges hitelfelvételhez, ha a meglévő szerelvényeket újíttatja fel a főváros., mivel a metrókocsitendert az orosz-magyar kormányközi és üzleti kapcsolatok terepévé akarta tenni.

A másik problémacsoport a minőséggel kapcsolatos. Az utóbbi hetekben számos cikk foglalkozott az elsőként érkezett kocsik rozsdásodásával, amelyek miatt ezeket a járműveket javításra ki kellett vonni a forgalomból. Az továbbra is lóg a levegőben, hogy légkondicionálást utólag építenek-e be a kocsikba, az viszont biztos, hogy a régi vonatirányítási rendszer maradt – ez persze az alagút felújításával is összefügg –, ami a hírek szerint újabb évtizedekre lehetetlenné teszi, hogy a reggeli és az esti csúcsok idején a megszokottnál sűrűbben kövessék egymást a szerelvények.

Mindezek fényében különösen érdekes, hogy más városokban mennyiért újíttatják fel a budapestihez hasonló metrókocsikat, hiszen ez is utal arra, hogy milyen műszaki ugrást kell végrehajtani a kisebb beavatkozásoktól a teljes újjáépítésig terjedő skálán. Moszkva, Jekatyerinburg és Szófia példája is arra utal, hogy a budapesti eset az utóbbi végén helyezkedik el. Az orosz főváros számára a (Metrovagonmast is magában foglaló) Transzmasholding szentpétervári, javításokra szakosodott leányvállalata 2,1 milliárd rubelért szed ráncba 131 – a budapestivel azonos típuscsaládba tartozó – kocsit. Ez átszámolva 78 millió forintos darabárat ad ki, miközben a budapesti munkánál 310 milliós egységár adódik (itt 222 kocsi volt a mennyiség, és mint említettük, 69 milliárd forint a teljes ár). Persze a budapestihez képest a moszkvai tényleg jóval kisebb volumenű munka, nem lényegi felújítás, inkább az „ipari műemlékek” életben tartását szolgálja.

A budapesti szinthez közelebb van Szófia, ahol 48 kocsit újít fel és korszerűsít 232 millió forintnak megfelelő darabáron a Metrovagonmas. Azon a tenderen egyébként nem is indult más az orosz cégen kívül, de így is sikerült belül maradni az eredetileg meghatározott 66 millió levás kereten. Olyan szempontból ők óvatosan jártak el, hogy a szerződés alapvetően csak nyolc kocsiról (két négykocsis szerelvényről) szól, a további 40 opcionális mennyiségként szerepel. Azaz, ha nem elégedett a felújítás eredményével a megrendelő, akkor az utóbbiakkal kapcsolatos munkát rábízhatja egy másik vállalkozóra is. Erről nincs hír, és bár a projekt eredeti ütemtervét valószínűleg nem sikerült tartani, vannak már felvételek a felújított kocsiktól, amelyek erősen hasonlítanak a budapesti „Pandákra”:

Az alacsonyabb szófiai egységár azért meglepő, mert itt a négykocsis szerelvényekben több a drágábban felújítható vezérlőkocsi, míg a budapesti 3-as vonalon közlekedő metrószerelvények hat kocsiból állnak.

A szófiai szerelvények 1990-ből származnak, de igen megkíméltek lehetnek, mert csak 1998-ban adták át a bolgár főváros első vonalát. Jelenleg csak orosz szerelvények közlekednek, de azért az épülő 3. vonalra már ők is nyugat-európai vonatokat vették inkább a Siemenstől.

Az oroszországi Jekatyerinburgban egy többlépcsős projekt zajlik. Egy 2018-as tender eredményeképpen négy – ugyancsak a budapestivel azonos típuscsaládba tartozó – kocsin 129 millió forintos darabáron végezte el a felújítási, élettartam-hosszabbítási munkát egy krasznojarszki vállalat. A meglévő állomány kiöregedése miatt az Urál-vidéki város új metrókocsikat is vásárol. Ezt a nyolc kocsira szóló tendert a Metrovagonmas nyerte 515 millió forintos darabárral. Ez alapján úgy tűnik tehát, hogy vitán felül állóan új orosz technológiához nem lehet annyiért hozzájutni, mint amennyit a budapesti kocsikra szánt a kormány, illetve a főváros.

A felújítás vs. új vitát a BKV felügyelőbizottságának vizsgálata hivatott eldönteni, de ennek eredményére legjobb esetben is még hónapokat kell várni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kormány lezsírozta, a rozsda megeszi a régi-új metrókocsikatÚj évtized ide vagy oda, a 3-as metró kocsijai továbbra is helyet követelnek maguknak a hírekben.

Közélet 3-as metró bkv közbeszerzés metró metrókocsi Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Fabók Bálint
2020. április 8. 14:14 Közélet

Alighogy bevezették, máris megroppan a kormány új egyetemi modellje

A Corvinus finanszírozását a Molra alapozták, amely azonban idén valószínűleg nem fizet osztalékot. Tavaly 13,5 milliárd ment az egyetemnek, idén ez 1,2 milliárd lehet.

Avatar
2020. április 7. 17:09 Közélet

Mi lesz a legelesettebbekkel?

Jó irányba indult el a kormány a bérkipótlással, de az elbocsátottakon, kisnyugdíjasokon és azokon is segíteni kellene, akiket a hajléktalanság fenyeget.

Bucsky Péter
2020. április 7. 12:54 Közélet

Már azelőtt padlóra kerültek az önkormányzatok, hogy a kormány tovább ütötte volna őket

Az iparűzésiadó-bevételeket a gazdasági visszaesés, a gépjárműadót és a parkolási bevételeket a kormány radírozza le.

Fontos

Váczi István
2020. április 9. 06:53 Adat

Búcsút mondhatunk az épp induló baby boomnak, ha elszúrjuk a válságkezelést

A rendszerváltás és a 2008-as válság után is durván visszaesett a gyermekvállalási kedv, ami figyelmeztető jel a mostani helyzetben.

Stubnya Bence Jandó Zoltán
2020. április 8. 20:10 Vállalat

„Ugyanaz van, mint a Gyurcsány-kormány idején: duma és porhintés” – cégek értékelték a mentőcsomagot

A járvány által legkomolyabban érintett iparágakban működő cégek nagyon várták a mentőcsomag részleteit, de a bejelentés óta még nagyobb a bizonytalanság.

Torontáli Zoltán
2020. április 8. 06:51 Élet

Több százezer veszélyeztetett embert járatunk a járványban feleslegesen az orvosi rendelőkbe

A cukorbetegek nem kaphatják meg elektronikusan minden receptjüket, pedig a technológia ki van építve hozzá. Pár papírdarab miatt túráztatunk rengeteg veszélyeztetett, idős embert.