Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. február 11. 14:43 Közélet

Közel százmillióért kutatja a médiapiaci szokásokat a közmédia

Mostantól bárkit felhívhatnak a határon innen és túl, hogy az állami média tartalmairól faggassák. A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) ugyanis épp most zárt le egy olyan közbeszerzést, amivel „közszolgálati médiaszolgáltatók tartalomszolgáltatását támogató médiafogyasztás-kutatásokat” rendelt meg kevés híján 94 millió forintért.

Telefon, kérdőív, zenei ízlésteszt

A tendert még tavaly augusztusban hirdették meg, és már az akkor közzétett dokumentumból látszott, hogy az MTVA elég sok mindenre kiterjedő kutatássorozatban gondolkodik. A kiírás szerint a nyertesnek végeznie kell

  • nagymintás országos kérdőíves kutatást több ezer emberen, hogy megismerjék a népesség informálódási és médiahasználati szokásait,
  • telefonos adatfelvétellel lebonyolított közvélemény-kutatást, legalább ezerfős, országos reprezentatív mintán,
  • határon túli médiafogyasztási szokásokra vonatkozó kutatást,
  • lakossági online médiahasználati szokásokra vonatkozó kutatást,
  • fókuszcsoportos kutatást a műsorokkal kapcsolatos összetett nézői/hallgatói vélemények megismerése érdekében,
  • zenei ízléstesztet legalább 300 embert megkérdezve,
  • telefonos adatfelvételen alapuló zenei tesztet és a
  • rádiók imázsát felmérő kutatást is.

Mindezt egy éven belül, a keretmegállapodás ugyanis 12 hónapra szól. A költségeket egyébként eredetileg 90 millió forintra becsülték az MTVA-nál, de végül némileg magasabb lett az összeg.

Utóbbi azért nem meglepő, mert nagy verseny nem volt a megbízásért.

Már az első, a részvételi szándékot felmérő körben is csak egy cég jelentkezett, és végül ez is lett a befutó.

A munkát a Társadalomkutató Kft. nyerte el, amelynek a neve onnan lehet ismerős, hogy előkerült a tavalyi botrányos, közvélemény-kutatásnak álcázott propaganda-telefonhívások során is, amihez egyébként semmi közük nem volt.

Nagyjából 2018 közepétől kezdtek el rendszeresen hívogatni embereket az Amygdala közvélemény-kutatóra hivatkozva, hogy aztán ellenzéki politikusokat lejárató, sugalmazó kérdésekkel bombázzák őket. A botrány tavaly nyári kirobbanását követően a telefonálók már nem az Amygdala, hanem egy bizonyos Társadalomkutató Intézet alkalmazottjaként mutatkoztak be. Valójában egyik szervezet sem létezik ebben a formában, és a névhasonlóság ellenére utóbbinak sincs semmi köze a Társadalomkutató Kft.-hez, legalábbis a cég vezetője tavaly az Indexnek ezt állította.

Mindenesetre most ők kapták a megbízást, de nem egyedül,

alvállalkozókat is bevonnak, mivel nélkülük sem a szakmai, sem a pénzügyi elvárásokat nem tudták volna teljesíteni.

A partnerek közül az egyik a médiafogyasztási kutatásokra vonatkozó referenciát szállító Observer, míg a másik az eszközöket és berendezéseket is biztosító Kutatópont Kft. Utóbbi a Nézőpont-csoporthoz tartozik, amely annak fényében nem meglepő, hogy a Társadalomkutató vezetője, Fekete-Somodi Ágnes is a kormányközeli kutatócsoportnak dolgozott korábban, sőt mostani cége egy időben a Kutatópont leányvállalata volt.

Van mit kutatni

Az MTVA-nak egyébként valószínűleg szüksége is van arra, hogy kicsit tájékozódjon a nézői igényekről, az elmúlt években ugyanis elég látványosan nem sikerült ráérezniük arra, mit néznek szívesen az emberek. Ahhoz képest, hogy milyen irgalmatlan összeget költenek el minden évben mások mellett tartalomra is, elég gyengécske, hogy a 30 legnézettebb műsor közé mostanában jobb esetben is csak öt-hat adással tudnak bekerülni. Ezzel is csak a teljes népesség körében. A kereskedelmileg fontosabb korosztályban a Brandtrend adatai szerint az idén az első öt hétben összesen három műsoruk tűnt fel, miközben a sokkal szűkebb kört elérő, előfizetéses Film+ vagy Mozi+ rendre három-négy, de esetenként ennél is jóval több adással képviselteti magát a listán.

 

Ráadásul a közmédia szórakoztató műsorainak nézettsége lényegében összeomlóban van. Szombaton az Index írt róla cikket, hogy a Dal című tehetségkutató a kutyát nem érdekli: miközben hat éve a teljes népességen belül még a 800 ezres nézettséget is sikerült felülmúlni az ötödik héten, ami akkor top 10-es eredmény volt, most alig lépték át ennek a negyedét. Más kérdés, hogy 2014-ben még az esti híradó is a legkedveltebb műsorok között volt. Jelenleg a közmédián ez egyébként a lottósorsolás, ha csak nem jön be valamilyen méregdrágán megvásárolt sportközvetítés.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet állami média Amygdala közmédia MTVA nézettség Társadalomkutató Kft. Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.