Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 3. 19:28 Közélet

A Fidesz 20 éve megszüntette, szóval ideje visszaállítani

Érdekes bejelentést tett Gulyás Gergely, amikor pénteken közölte, hogy októbertől drágábban lehet majd használni a fizetős útszakaszokat. A 10 napos autópálya e-matrica ára októbertől 2975 forintról 3500-ra emelkedik, a teherfuvarozóknak pedig 5,8 százalékkal kell majd többet fizetniük.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter ezt azzal indokolta, hogy forrásokat kell biztosítani az alsóbbrendű utak felújítására. A pluszbevétel ugyanis – közvetett formában, az uniós szabályokat betartva – egy „falusi útalapba” fog befolyni, ami lehetőséget biztosít arra, hogy a legkevésbé fejlett falusi útszakaszokat felújítsák – fejtette ki a kormany.hu-n olvasható tudósítás szerint.

Ez alapján nem teljesen világos, mi lesz az a falusi útalap, hiszen még a kormányzati portál is csak idézőjelek között említi. Elképzelhető, hogy csak egy olyan kommunikációs panelről van szó, amely jól illeszkedik az erre a kormányzati ciklusra meghirdetett modern falvak programhoz. De persze be is állíthatnak egy ilyen sort a költségvetésbe, a közvetett finanszírozás miatt az összegek sorsa nehezen lesz követhető.

Az ötlet mindenesetre azért pikáns, mert 20 éve az első Fidesz-kormány szüntette meg az 1992-ben létrehozott Útalapot.

Ez egy külön törvénnyel életre hívott, elkülönített pénzalap volt, amelybe az üzemanyagok árába épített hozzájárulásból került pénz. Ennek mértéke 1997 közepén például literenként 15,4 forint volt, ami ekkoriban éves szinten 70-80 milliárd forint körüli bevételt generált. Ezt az összeget kizárólag utak fenntartására és felújítására lehetett fordítani.

Mint a Beszélő című folyóirat egyik 2002-es számában lévő cikk szerzője írja, az elkülönített Útalapot még az erősen a költségvetési bevételekre fókuszáló pénzügyminiszter, Bokros Lajos is hasznosnak tartotta, mert erősíti az adómorált, ha az adózó pontosan tudja, mire megy a pénze. Az Útalap pozitív megítélését az is mutatja, hogy az első Orbán-kormány programjában azt olvashattuk: „A Kormány nagy figyelmet fordít a főutak településeket elkerülő szakaszainak kiépítésére, valamint a meglévő úthálózat karbantartására. Ennek érdekében fokozatosan növeli az Útalap részesedését az üzemanyagok árában.”

Ehhez képest pár hónappal később a kormány megszüntette az Útalapot, elkülönített kasszából egyszerű költségvetési előirányzattá vált. Akkoriban több miniszter is fogadkozott, hogy ez nem fogja lényegében érinteni ezeknek a pénzeknek a felhasználását, ám nem így történt, az összegek egyszerűen eltűntek a büdzsé bugyraiban. És azóta sem állította vissza egy kormány sem.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy az állam ne költene az utak karbantartására (az új utak építésére nem lehet panasz, az uniós forrásoknak is hála), csak éppen külön kassza nélkül ezen az elsők között spórol az aktuális kormány, ha nincs elég pénz a költségvetésben. Ennek az eredményeként álltak elő a sok helyen tapasztalható tragikus útállapotok.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa Felcsúton el is tűnnek, néhány tízezer kilométeren maradnak még kátyúkAz országos közutak kétharmada tönkrement, az alapoktól kezdve újjá kellene építeni. Az idei tempóval 30 év alatt újulna meg a hálózat.

 

Mennyi pénz gyűlhet össze a falusi útalapban? Változatlan forgalmat feltételezve a teherautóknál körülbelül 13 milliárd forint lehet a plusz, míg a 10 napos matricából 5 milliárddal több folyhat be. (Bár a hazai vásárlók egy része lehet, hogy átpártol majd a megyei matricákhoz.)

A 18 milliárd forint nem elhanyagolható összeg, de csak körülbelül a tizede annak, amit idén az ezért felelős Magyar Közút várhatóan az utak felújítására fordít. Vagyis az útállapotok gyors és látványos javulását nem érdemes várni a falusi útalaptól, de minden pluszforrás jól jön ezen a téren. Ha nem jut az Útalap sorsára, hosszabb távon pedig akár jelentős hatása is lehet, főleg akkor, ha a későbbi útdíjemelések bevételét is ide terelik.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉvi 54 milliárdot keres az állam az M1-es autópályán, mégis majd szétesikA teherautók használatarányos útdíjából idén már 230 milliárdot is beszedhetnek, míg a személyautók e-matricáiból 70 milliárd forint folyhat be.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet falusi útalap Gulyás Gergely magyar közút útalap útfelújítás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2023. szeptember 22. 04:34 Közélet

Szinte csak a sztrádákra jutott abból a 2000 milliárdból, amit útépítésre költött a kormány

Tíz év alatt autópályákra és elkerülő utakra költötték el a 2150 milliárdos költség 80 százalékát, felújításra és mellékutakra alig jutott forrás.

Pálos Máté
2023. szeptember 21. 18:30 Közélet, Pénz

Kósa és Szijjártó forintbedöntő nyilatkozatait idézte Matolcsy és Varga gazdasági csörtéje

A bankadóemelés és kamattámogatás-felülvizsgálat lehetőségének említéséről a piaci szereplők a magyar gazdaság gyengeségére következtettek.

Torontáli Zoltán
2023. szeptember 20. 19:41 Közélet, Vállalat

Nem emelheti kedve szerint az új autó árát a kereskedő, amíg a vevő vár a szállításra

Sok esetben tisztességtelen volt az autókereskedők eddigi szerződési gyakorlata, amellyel a nehéz gazdasági helyzet ellen próbáltak védekezni.

Fontos

Kolozsi Ádám
2023. szeptember 21. 15:42 Világ

Teljes hatalmi átrendeződés és az etnikai tisztogatás rémképe: a kaukázusi villámháború következményei

Az örmény többségű Hegyi-Karabah sorsa a napokban megpecsételődött.

Pálos Máté
2023. szeptember 21. 13:09 Világ

Két körülmény árnyalja az ukrajnai lengyel fegyverszállítás leállítását

Választás előtti szavazatmaximalizáló manőver lehet a bejelentés, és a legtöbb fegyvert már leszállították. A diplomáciai feszültség ettől még lehet valós.

Debreczeni Anna
2023. szeptember 21. 10:47 Világ

Külső nyomás vethet véget Ausztria semlegességi politikájának

Osztrák diplomáciai és nemzetbiztonsági körökben terjed a nézet, hogy a semlegességre való hivatkozás mára elvesztette hitelességét.