Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. október 12. 09:37 Adat, Élet

A SUV divat megakadályozza a magyar autópark zöldülését

Meghökkentő adatot közölt a minap a Vezess autós szaklap, az újság szakértői segítséggel kiszámolta, hogy 2023 első felében a Magyarországon eladott új autók átlagos fajlagos károsanyag-kibocsátása lényegében ugyanakkora volt, mint 2012-ben.

Számokban: az újság azt közölte, hogy 2012-ben szén-dioxid egyenértékben 138,97 gramm volt az egy kilométerre és egy autóra jutó átlagos kibocsátás, 2023-ban pedig 135,26 gramm.

Felülnézet: A KSH adatai szerint 2012-ben összesen 57,1 ezer új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, a legutóbbi teljes évben, 2022-ben viszont 111,5 ezret. A piac másik felét az import használt autók teszik ki, ezek kibocsátására nincs becslésünk, mindenesetre az autópark összesített átlagéletkora folyamatosan növekszik, ami arra utal, hogy a használt autók állománya nem fiatalodik, azaz nem nő az egyre jobb kibocsátási mutatókkal rendelkező modellek aránya.

  • Míg 2012-ben a KSH szerint összesen 2,9 millió személyautó futott a magyar utakon, 2022-ben már 4,1 millió volt a számuk.

A fenti adatok arra utalnak, hogy bő tíz év alatt úgy nőtt az autók száma, hogy az új autókra jutó károsanyag-kibocsátás nem csökkent annak ellenére sem, hogy a benzines és dízeles járműveknél az európai normák egyre szigorodnak, és időközben az elektromos autók is teret nyertek.

Háttér: A jelenség legfőbb oka a városi terepjárók (SUV-ok) népszerűsége, ezek a nagyobb tömeg és légellenállás miatt többet fogyasztanak.

Az összképet az is árnyalja, hogy az elektromos autók ugyan menet közben nem bocsátanak ki káros anyagokat, az életciklus elemzések alapján a jelenlegi gyártástechnológiák és energiaforrások használata mellett azonban csak akkor környezetkímélőbbek a belső égésű változatoknál, ha megfelelően sok kilométert futnak velük.

Ráadásul a hibrid, vagyis alapvetően benzines, de elektromos rásegítéses autóknál a katalógus szerinti kibocsátási értékek csak a hivatalos használati szokások szerint érvényesek, a valóságban azonban annál jóval több üzemanyagot égetnek, ha a használója az elektromos motor lehetőségeit nem használja ki teljesen. Az átlagszámolást így ez is torzíthatja negatív irányba.

Ahogy arról nemrég írtunk, egy tanulmány szerint Európában tisztességes, 4 százalékos nyereséggel lehetne kis elektromos autókat gyártani, de a szalagokról mégis egyre nagyobb arányban a méretesebb SUV verziók jönnek le, mert ezeket arányaiban nagyobb profittal lehet most eladni.

Eközben a nem SUV felépítésű kisméretű autók sorra kopnak ki a gyártók kínálatából, ezek dízeles verziói különösen hiányoznak a jó átlagos kibocsátási számokhoz, mert ezek fogyasztanák a legkevesebb üzemanyagot.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Élet autó használt autó károsanyag-kibocsátás új autó Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2024. július 24. 12:40 Adat

Hiába nőnek meglepően a fizetések, nem merjük elkölteni

A jelenlegi helyzet jó példát mutat arra, hogy aligha csak a jövedelmek alakulásán múlik, mennyire visszafogott a háztartások fogyasztása.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.