Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. október 12. 09:37 Adat, Élet

A SUV divat megakadályozza a magyar autópark zöldülését

Meghökkentő adatot közölt a minap a Vezess autós szaklap, az újság szakértői segítséggel kiszámolta, hogy 2023 első felében a Magyarországon eladott új autók átlagos fajlagos károsanyag-kibocsátása lényegében ugyanakkora volt, mint 2012-ben.

Számokban: az újság azt közölte, hogy 2012-ben szén-dioxid egyenértékben 138,97 gramm volt az egy kilométerre és egy autóra jutó átlagos kibocsátás, 2023-ban pedig 135,26 gramm.

Felülnézet: A KSH adatai szerint 2012-ben összesen 57,1 ezer új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, a legutóbbi teljes évben, 2022-ben viszont 111,5 ezret. A piac másik felét az import használt autók teszik ki, ezek kibocsátására nincs becslésünk, mindenesetre az autópark összesített átlagéletkora folyamatosan növekszik, ami arra utal, hogy a használt autók állománya nem fiatalodik, azaz nem nő az egyre jobb kibocsátási mutatókkal rendelkező modellek aránya.

  • Míg 2012-ben a KSH szerint összesen 2,9 millió személyautó futott a magyar utakon, 2022-ben már 4,1 millió volt a számuk.

A fenti adatok arra utalnak, hogy bő tíz év alatt úgy nőtt az autók száma, hogy az új autókra jutó károsanyag-kibocsátás nem csökkent annak ellenére sem, hogy a benzines és dízeles járműveknél az európai normák egyre szigorodnak, és időközben az elektromos autók is teret nyertek.

Háttér: A jelenség legfőbb oka a városi terepjárók (SUV-ok) népszerűsége, ezek a nagyobb tömeg és légellenállás miatt többet fogyasztanak.

Az összképet az is árnyalja, hogy az elektromos autók ugyan menet közben nem bocsátanak ki káros anyagokat, az életciklus elemzések alapján a jelenlegi gyártástechnológiák és energiaforrások használata mellett azonban csak akkor környezetkímélőbbek a belső égésű változatoknál, ha megfelelően sok kilométert futnak velük.

Ráadásul a hibrid, vagyis alapvetően benzines, de elektromos rásegítéses autóknál a katalógus szerinti kibocsátási értékek csak a hivatalos használati szokások szerint érvényesek, a valóságban azonban annál jóval több üzemanyagot égetnek, ha a használója az elektromos motor lehetőségeit nem használja ki teljesen. Az átlagszámolást így ez is torzíthatja negatív irányba.

Ahogy arról nemrég írtunk, egy tanulmány szerint Európában tisztességes, 4 százalékos nyereséggel lehetne kis elektromos autókat gyártani, de a szalagokról mégis egyre nagyobb arányban a méretesebb SUV verziók jönnek le, mert ezeket arányaiban nagyobb profittal lehet most eladni.

Eközben a nem SUV felépítésű kisméretű autók sorra kopnak ki a gyártók kínálatából, ezek dízeles verziói különösen hiányoznak a jó átlagos kibocsátási számokhoz, mert ezek fogyasztanák a legkevesebb üzemanyagot.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Élet autó használt autó károsanyag-kibocsátás új autó Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2025. április 24. 13:29 Adat

Megfeleződött a gyilkosságok száma Magyarországon, Ausztriában ötödével nőtt

Alacsony szintről, de Svédországban, Dániában és Ausztriában nagyot nőtt a gyilkosságok száma. Régiónkban csökkenés jellemző, az élen Romániával.

Torontáli Zoltán
2025. április 22. 13:12 Adat

Egyre csak öregedő magyar autópark mellett pörgött fel a használtpiac

Ahogy megnőtt a lakosság reáljövedelme, elkezdte bepótolni az elmaradt autóvásárlásokat. Az állomány fiatalodásához azonban több új kocsi kellene.

Váczi István
2025. április 22. 10:56 Adat

Az egész fejlett világnál többet költ Ausztria szociális célokra

Gazdaságarányosan 75 százalékkal költ többet Ausztria a szociális védelem céljaira, mint hazánk, így abszolút összegekben még nagyobb a különbség.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 27. 06:06 Közélet

Csak árrésstoppos csirkeszárnyra futja, kiterjedhet a szerdai sztrájk a közszférában

Az önkormányzati köztisztviselők után kormányablakban dolgozók is sztrájkolhatnak, és máshol is ingerültek az alacsony fizetések miatt.

Bucsky Péter
2025. április 26. 06:06 Podcast

Kimarad a nagy európai hadiipari fejlesztésekből Magyarország, és ennek jó oka van

Európában rég nem látott hadiipari fejlesztések zajlanak, de Magyarországon nincsenek olyan cégek, amelyek ebből igazán profitálni tudnának.

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 17:05 Közélet, Világ

Uniós forrásokat bukhat Magyarország az arcfelismerő rendszer miatt

Ha sikerül a kormánynak kiépíteni olyan rendszert, amely megfelel az uniós AI-szabályozásnak, akkor is sértheti az Alapjogi Chartát.